2024-06-12, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Core theory medger inte existens av tomtar, troll och gudar. Core theory omfattar samtliga naturlagar, och vi känner inte ett undantag från dessa.
Citera
2024-06-12, 09:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Core theory medger inte existens av tomtar, troll och gudar. Core theory omfattar samtliga naturlagar, och vi känner inte ett undantag från dessa.
Det är rätt att hålla sig till det man tycker är sant och solitt, men inte att förkasta allt man inte vet något om.
Citera
2024-06-12, 09:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hade de inte gett upphov till sin skapare så hade de inte existerat alls naturligtvis.

Tänk att det är möjligt för logiska objekt att existera omnicient i samma ögonblick de skapas.

Edit. Tog bort sådant som bara kommer avleda diskussionen.

Om de redan finns så behöver de inte skapas och behöver då alltså heller inte "ge upphov till sin skapare".
Hur svårt är det egentligen att förstå?
Citera
2024-06-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om de redan finns så behöver de inte skapas och behöver då alltså heller inte "ge upphov till sin skapare".
Hur svårt är det egentligen att förstå?
Du utgår från din egen premiss att den fysiska världen är allt som existerar och att något metafysiskt inte kan existera. Därför blir din slutsats också att något inte kan vara omnicient i relation till den fysiska världen. Den fysiska världen i vilken tid så som vi uppfattar den är framväxande av just det fysiska.

Med andra ord, en icke-fysisk skapad existens kan vara före allt fysiskt oavsett när, ur vårat perspektiv i den temporala världen det skapas, men samtidigt inte existera om det aldrig blivit skapat.

I detta fall skulle inget alls existera om det som är världens metafysiska orsak aldrig någonsin i någon tid skapas. Men nu existerar världen och därför kommer personen som är livets ljus anlända i tiden lika säkert som att vi lever.

Guds tillkomst kan liknas vid en jungfrufödsel. Det är Jorden som är jungfrun som blir havande med den som har befruktat henne.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-06-12 kl. 10:49.
Citera
2024-06-12, 17:46
Medlem
Citat:
Du utgår från din egen premiss att den fysiska världen är allt som existerar och att något metafysiskt inte kan existera. Därför blir din slutsats också att något inte kan vara omnicient i relation till den fysiska världen. Den fysiska världen i vilken tid så som vi uppfattar den är framväxande av just det fysiska.

Med andra ord, en icke-fysisk skapad existens kan vara före allt fysiskt oavsett när, ur vårat perspektiv i den temporala världen det skapas, men samtidigt inte existera om det aldrig blivit skapat.

I detta fall skulle inget alls existera om det som är världens metafysiska orsak aldrig någonsin i någon tid skapas. Men nu existerar världen och därför kommer personen som är livets ljus anlända i tiden lika säkert som att vi lever.

Guds tillkomst kan liknas vid en jungfrufödsel. Det är Jorden som är jungfrun som blir havande med den som har befruktat henne.
Av vilka skäl skulle någon överväga dina premisser?
Citera
2024-06-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Av vilka skäl skulle någon överväga dina premisser?
För att det ger svar på existensen utan att behöva anta aktualiserade oändligheter av fysiska objekt som inte kommer någonstans ifrån. T.ex.

Eller så känner någon igen sanningen när de ser den?
Citera
2024-06-12, 19:50
Medlem
Citat:
För att det ger svar på existensen utan att behöva anta aktualiserade oändligheter av fysiska objekt som inte kommer någonstans ifrån. T.ex.

Eller så känner någon igen sanningen när de ser den?
Tomma ostyrkta påståenden ger inte svar på något.
Citera
2024-06-13, 08:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1.Skåda din navel.
Reflektera.
2. Titta ut genom fönstret dagtid & gå sedan ut och se dig omkring.
Reflektera.
3. Gå ut nattetid när det är stjärnklart. Skåda.
Reflektera.
Är det vad du kallar evidens? Inte konstigt att du är vidskeplig.
Detta är högst demonstrativt för någon som inte klarar av att tänka.
Det tangerar till ett mentalt handikapp, kan man nog konstatera.

Citat:
4. Gå in, gå in, dra något gammalt över dig.
5. Skäms och gråt över hur illa ställt det är med dig som inte trott, vördat, dyrkat, älskat, fruktat, älskat och bett till Gud samt över vilken diarré du spritt här på FB i åratal, hur många du smittat.
Här demonstrerar du hur du själv rekryterar för min sida.
Alla som sitter på mitträcket och läser det här kommer nästan garanterat skaka på huvudet och gå åt andra hållet än du planerade.
Citera
2024-06-13, 08:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men sluta hyckla, du är inte intresserad av någon metod, för du har redan kallat Gud sagofigur. Men för andras skull och till ett vittnesbörd mot dig på domedagen kan det vara befogat att emellanåt tala om den naturliga gudskunskapen och dess källor.
Hahahaha, du KAN inte.
"Titta på stjärnorna" är din metod. Navelskådning förespråkar du.
Du har ingen metodologi. Bara vidskepelse.
Citera
2024-06-13, 08:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Sa jag att demoner är häftiga? Nej.
Fast jag är ju modigare än demonerna, så klart jag är häftig då.
Jehova, Jehova, I-E-HO-WA, JHWH den klentrogne, den inkompetenta och impotenta. Den självsexuella onanisten som tänder på att straffa sodomiter. Han som våldtog för att skapa sin mobbade mjukis till son IESHUA. Du förstår väl att det bara är berättelser?
Citat:
Se där, återigen erkände du att du är rädd för Gud.
Haha, inte speciellt.
Du är inte helt ok, eller hur?
Citera
2024-06-13, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att Gud är sin egen orsak eller vad menar du? Ja, han är sin egen orsak och orsaken till allt annat som existerar mer än noll.

Jag tror att mycket av det här *handviftar mot diskussionen i allmänhet och religion samt tro specifikt* beror på just föreställningen att man måste lösa för noll, emedan man ALDRIG NÅGONSIN observerat eller kan ens känna till ett tillstånd som noll. Ändå är det en föreställning alla verkar ha och arbeta utifrån. Även vetenskapsmän har utsatts för den föreställningen från barnsben.
Jag ser det som ett problem och något som hindrar oss från ett objektivt perspektiv på det.
Citera
2024-06-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tror att mycket av det här *handviftar mot diskussionen i allmänhet och religion samt tro specifikt* beror på just föreställningen att man måste lösa för noll, emedan man ALDRIG NÅGONSIN observerat eller kan ens känna till ett tillstånd som noll. Ändå är det en föreställning alla verkar ha och arbeta utifrån. Även vetenskapsmän har utsatts för den föreställningen från barnsben.
Jag ser det som ett problem och något som hindrar oss från ett objektivt perspektiv på det.
Tror man intuitivt förstår att existensen är något extraordinärt som måste ha en förklaring. Att tänka att det skulle sakna förklaring är ett vetenskapsstopp.

Men samtidigt tycker jag att det är bra att kunna tänka utanför boxen. Jag tror att människans kreativitet är orsaken till att vi finns.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-06-13 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in