Citat:
Ursprungligen postat av
Haschpundaren
Att det får stor spridning brukar vara försvårande när det gäller förtalsmål men i detta fall så finns det också ett brett folkligt stöd.
Dels så är frågan hur stort det folkliga stödet verkligen är. Att mäta det i hur många som är med i en facebookgrupp är en mätmetod som är sådär. Bland annat för att det absolut kan finnas folk som är med i gruppen enbart för att följa vad de säger, eller för att de kan känna sig pressade att gå med av andra. Sen är ju visserligen 250k en rätt stor grupp, men det är också bara 2.5% av befolkningen.
Att fråga runt i sin bekantskapskrets är också rätt vanskligt. När jag gör det så pekar det i rakt motsatt riktning. Vet inte om jag känner någon som verkligen stödjer Dumpen. Det närmaste jag har hört folk säga är att de ogillar Dumpen, men att det kanske är det minst dåliga. Den uppfattningen jag har fått är att stödet för Dumpen inte är så jättestort, men de som stödjer Dumpen är väldigt högljudda.
Och dels så har vi också hur stor betydelse folkligt stöd har i en rättegång...
Citat:
Jämför med Ebba Busch som hängde ut en pedofil enbart för att jävlas pga något husköp, det var ju en uthängning av rent jävelskap, här handlar det om att både hitta och synliggöra potentiella sexbrottslingar, kan inte det anses vara försvarligt?
Det KAN anses försvarligt. Och att det är en jury ökar sannolikheten eftersom de varken behöver motivera sitt beslut eller stå till svars för det. Vidare är det nog inte helt otänkbart att de som sitter i juryn kan rösta för att fria enbart av rädsla för att bli kallade peddokramare. Om det är något som de inbitna dumpenfansen har visat så är det att de väldigt lätt tar till taktiken att högljutt och i grupp anklaga alla som inte håller med dem till 100% i varje detalj för att skydda pedofiler eller rent av vara pedofiler och/eller förövare själva. Det finns inte i deras tankevärld att någon som inte älskar Dumpen inte skulle ha något att dölja. Om det sedan är en medveten och ful retorik eller bara dumhet låter jag vara osagt. Men det är samma retorik som man ser i många andra debatter. Man kan inte vara för en legalisering av cannabis utan att vara knarkare. Man kan inte vara emot godtycklig avlyssning utan att ha något att dölja. Man kan inte vara mot massinvandring utan att vara rasist. Ingen ärlig människa skulle vara emot att operera in ett gps-chip etc. Och eftersom ingen står lägre på stegen än barnvåldtäktsmän så är det dessvärre en ytterst befogad rädsla för juryn att ta hänsyn till.
Men något som verkligen talar emot att det skulle vara försvarligt är ordet "potentiella".
Nu har jag inte luskoll på exakt vad just den gäddan som det här handlar om har sagt, men vid skummande av konversationer från förr så var det en hel del där Dumpen tog initiativ till kontakt och var rätt kraftigt drivande. Och då är ju frågan hur stort hot den gäddan faktiskt är i realiteten. Man kan absolut tycka att han är äcklig och allt möjligt, men det är inte så relevant när man ska bedöma om spridningen av uppgiften är försvarlig. Snarare motsatsen eftersom det är just detta som leder till missaktning. Om han däremot är ett reellt hot så talar det för att det skulle vara försvarligt, men som sagt, i många fall är det som Dumpen har visat att en person KAN lockas till en träff med en minderårig om man kämpar lite.
Så i och med det faller hotbilden rätt markant. Iaf om man talar om de gäddor som inte har varit de som tagit initiativ till kontakt och visat ordentlig förvåning när åldern kommit på tal. Och en sak till här är hur stor sannolikheten är att OM de nu skulle ta initiativet att de verkligen skulle få napp. Väldigt många av gäddorna är väldigt avstötande äldre män. Sannolikheten att de skulle få tag på en fjortonåring som vill prata sex med dem är inte speciellt stor om man säger så. Det påverkar också hotbilden.
Slutligen, om vi nu bortser från alla ovanstående faktorer så finns en till grej. Det är knappast så att OM det osannolika skulle hända, så vad är sannolikheten att livet blir förstört för en fjortonåring som har sex med en vuxen person? Visst finns den, och jag skulle väl inte påstå att den är försumbar heller. Men den är inte direkt jämförbar med folk som rymt från psyket med en historia av att knivhugga folk. Det finns massor av folk som förlorat oskulden i fjortonårsåldern till någon äldre utan att livet blivit förstört eller att de ens ser det som något negativt.
Kort sammanfattning över faktorer som talar emot att det är försvarligt
1) För många gäddor har de bara visat att det GÅR att locka dem till en sådan träff
2) OM de inte bara går att locka så är sannolikheten låg att de faktiskt skulle få napp
3) OM de skulle få napp är det inte direkt någon garanti för en oreparerbar skada
Och här vill jag påpeka att ovanstående inte gäller alla gäddor. Har sett en del där jag faktiskt tycker att det hade varit motiverat om polisen gick ut med en varning, och där jag inte hade blivit förvånad om de faktiskt gjorde det.