Citat:
Ursprungligen postat av
Haschpundaren
Hahaha sluta trolla nu...
Du kanske har en "rättskälla" på ett förtalsmål där en annan kommersiell organisation aktivt letat rätt på pedofile, konfronterat och hängt ut alltsammans snyggt och prydligt i ett digitala arkiv för allmän beskådan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Låt mig försöka uttrycka mig på ett sätt som är lite tydligare, så att du förhoppningsvis förstår:
Vad är det med det här fallet som är så väsensskilt från alla andra förtalsmål, att vi inte kan dra några av rättskällor underbyggda slutsatser om utgången?
Citat:
Ursprungligen postat av
Haschpundaren
Jag skrev bokstavligen det du frågar efter, läs inlägget igen dumfan!

Jag var visst inte tydlig nog. Låt mig försöka igen:
På vilket sätt gör det faktum att det du kallar en "kommersiell organisation aktivt letat rätt på pedofile, konfronterat och hängt ut alltsammans snyggt och prydligt i ett digitala arkiv för allmän beskådan" detta fall så väsensskilt från alla andra förtalsmål, att vi inte kan dra några av rättskällor underbyggda slutsatser om utgången?
Det är nämligen så att alla dessa element har tidigare förekommit i förtalsmål:
1. kommersiella organisationer,
2. uthängning av pedofiler,
3. publicering av uppgifterna digitalt för allmänheten.
Om alla tre varit i samma mål vet jag dock inte. Du kanske menar på att även om inget separat element är något nytt, så gör kombinationen målet väsensskilt, och därför är all tidigare praxis och doktrin otillämplig här.
Okej, då undrar jag vad det är i kombinationen av elementen som gör detta fall så pass unikt? Jag talar alltså enbart om juridiken här, inget annat.