2024-04-07, 17:20
  #733
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Fast det du skriver är inte förtal? Loggarna kommer säkert upp i rättegången, om den blir av, men de är knappast det som avgör utan den lilla text Dumpen skrivit ovanför. kanske också bilderna på gäddans kön.
Loggarna i sig är väldigt avgörande för om det är förtal, jo.
Citera
2024-04-07, 17:25
  #734
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Loggarna i sig är väldigt avgörande för om det är förtal, jo.
Nej varför då? De har publicerat en konversation där de själva deltar, så Dumpen begår inget brott. Det finns inget äkta barn, så gäddan begår inget brott. Det är gäddans egna ord, så det är han själv som förtalar sig i så fall. Bilderna är väl det jobbiga för Dumpen möjligen? Bilder som hans f.d. arbetsplats bör åtala honom separat för att ha tagit, för om jag minns rätt tog han dem på sin arbetsplats med fotoförbud. Det är snarare texten ovanför loggarna och filmen de kan fällas för, tror jag, då det är Dumpens egna påstående om gäddan.
Citera
2024-04-07, 17:26
  #735
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Not really. Det finns inga barn som pratar som Dumpens fiskare, och eftersom det verkar vara kravet för att männen skall gå med på en träff så är hela upplägget endast en orealistisk sexfantasi som aldrig hade en chans att nå RL.
Hur vet du det?
Citera
2024-04-07, 17:28
  #736
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Nej varför då? De har publicerat en konversation där de själva deltar, så Dumpen begår inget brott. Det finns inget äkta barn, så gäddan begår inget brott. Det är gäddans egna ord, så det är han själv som förtalar sig i så fall. Bilderna är väl det jobbiga för Dumpen möjligen? Bilder som hans f.d. arbetsplats bör åtala honom separat för att ha tagit, för om jag minns rätt tog han dem på sin arbetsplats med fotoförbud. Det är snarare texten ovanför loggarna och filmen de kan fällas för, tror jag, då det är Dumpens egna påstående om gäddan.
Om det är gäddans egna ord eller ej spelar ingen roll. Det är förtal ändå. Det är dessutom inte ett rekvisit att det gäddan har gjort måste vara brottsligt för att det ska räknas som förtal.

Det har förklarats upprepade gånger tidigare i tråden.
Citera
2024-04-07, 17:30
  #737
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Nej varför då? De har publicerat en konversation där de själva deltar, så Dumpen begår inget brott. Det finns inget äkta barn, så gäddan begår inget brott. Det är gäddans egna ord, så det är han själv som förtalar sig i så fall. Bilderna är väl det jobbiga för Dumpen möjligen? Bilder som hans f.d. arbetsplats bör åtala honom separat för att ha tagit, för om jag minns rätt tog han dem på sin arbetsplats med fotoförbud. Det är snarare texten ovanför loggarna och filmen de kan fällas för, tror jag, då det är Dumpens egna påstående om gäddan.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om det är gäddans egna ord eller ej spelar ingen roll. Det är förtal ändå. Det är dessutom inte ett rekvisit att det gäddan har gjort måste vara brottsligt för att det ska räknas som förtal.

Det har förklarats upprepade gånger tidigare i tråden.
Alltså, folk här i tråden hittar ju på egna rekvisit till höger och vänster.

"De har publicerat en konversation där de själva deltar, så Dumpen begår inget brott." - Var har du fått det ifrån? Det låter som att du tänker på att man får spela in en konversation man själv deltar i, men det har inget med förtalslagstiftningen att göra.
Citera
2024-04-07, 17:34
  #738
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Jo det är som sagt vad allmänintresse betyder i juridisk mening, att allmänheten har nytta av informationen.

Sen att du inte har några barn och inte bryr sig om ifall din granne är pedofil spelar mindre roll, det är knappast DU som avgör om den informationen är viktig eller ej utan det finns bevisligen närmare en kvarts miljon människor som vill ha reda på sånt och tycker det är bra och viktigt att informationen kommer fram.

Sen stämmer det såklart att det är rätten som avgör vad som väger tyngst, allmänintresset eller integriteten.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det är varken jag eller de som vill ha informationen som avgör det. Det är domstolen som gör det.

Men att folk TROR sig ha nytta av det väger ganska lätt när det handlar om att avgöra om det är av allmänintresse.

Som motexempel skulle det kunna ske att polisen publicerar namn och bild på någon de vill varna för. Ponera att av någon anledning så är det ingen som är intresserad av det hela. Det skulle inte göra att det inte finns ett allmänintresse.
Haschpundaren, du gör en hel mängd kategoriska uttalanden om allmänintresse o.s.v. Men vad grundar du det på? På vilket sätt är de här publiceringarna försvarliga enligt förtalslagstiftningen?

Notera att ett svar måste härledas ur en giltig rättskälla. Vad du (eller jag, eller SH) personligen tycker och tänker om saken är helt irrelevant.
Citera
2024-04-07, 17:37
  #739
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Nej varför då? De har publicerat en konversation där de själva deltar, så Dumpen begår inget brott. Det finns inget äkta barn, så gäddan begår inget brott. Det är gäddans egna ord, så det är han själv som förtalar sig i så fall. Bilderna är väl det jobbiga för Dumpen möjligen? Bilder som hans f.d. arbetsplats bör åtala honom separat för att ha tagit, för om jag minns rätt tog han dem på sin arbetsplats med fotoförbud. Det är snarare texten ovanför loggarna och filmen de kan fällas för, tror jag, då det är Dumpens egna påstående om gäddan.
Man kan inte förtala sig själv. Det ska bli intressant att se hur rätten tolkar detta. Jag tror det finns stor chans till fällande dom för förtal. Jag hoppas det också, så kanske vi som vill ha kvar demokratin i Sverige kan få ha kvar en fungerande rättstat.
Citera
2024-04-07, 17:39
  #740
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det var en intressant konspirationsteori. Har också tänkt att dessa gäddorna är betalda skådisar som bara får en slant för att spela rollen som sextörstande pedofiler.
Om journalistik ska tillåtas göras på allt och alla tankebrott som är möjliga så kan vem som helst köpa hus, skolor mm rabatterade genom att först tex groma upp någon i hushållen för vilket klandervärt leverne eller abstrakta tankar som helst och utanför myndighetsbeslut anse att allt av eget intresse har allmänintresse.
Varför ska just fiktiva minderåriga vara en prioriterad grupp juridiskt jämfört med allt annat så som exempelvis terror, narkotikasmuggling, uppmaning till mord mm.

Om någon tex partiledare har skrivit minsta lilla till mig så varför inte klippa och klistra i texten och plötsligt kommer de att framstå som droghandlare inför valet. Varför inte lägga allt som finns i min inkorg redan nu på en hemsida och kalla mig journalist, också får vad som finns.
envar s
Vi närmar oss andra brott förutom förtal om Dumpen inte fälls. Samhället måste sätta en gräns annars kommer marknader för manipulation, svindleri mm uppstå för en kostnad av ett utgivningsbevis.
Det samhället kan givetvis inte vara acceptabelt om vi tänker rätt och inte bara med känslor. Alkoholism, narkomani, pyromani, pedofilregister och offentliga åsiktsregister via loggar på alla som inte ens är dömda och utan vare sig möjlighet till försvar eller att göra sina röster hörda.

Dumpens så kallade journalistik måste stoppas. Det är inte gäddorna som förtalat sig själva utan förtal sker vid när publiceringarna sker.
Citera
2024-04-07, 17:40
  #741
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om det är gäddans egna ord eller ej spelar ingen roll. Det är förtal ändå. Det är dessutom inte ett rekvisit att det gäddan har gjort måste vara brottsligt för att det ska räknas som förtal.

Det har förklarats upprepade gånger tidigare i tråden.
fast om du läser stämningsansökan så är det inte publiceringen av loggarna de stämmer henne för utan uppgifterna, tydligt angivna, som skrevs i anknytning. Att hans namn syntes i loggen uppges också så klart.

Exakt så här står det: Sara Nilsson har i artikeln bland annat publicerat uppgifter med följande lydelse;
1 När i n t e sexchattar med barn sa arbetar han som
2. Vi har en ganska láng konversation med dig, där du pratar med et barn, du sexchattar med ett barn.
3 Du skickar kuk-bilder till et barn,
4. vi har, jag har din snopp i min telefon.
5. Hard sex med, med minderriga det gillade du, har du skrivit.

De förtalsgrundande uppgilterna i artikeln ska läsas i förening med därvid publicerad film, skärmdumpar pa chattar och bild, övrigt innehäll pa hemsidan och namnangivelse avseende.


Har jag missuppfattat det?
Citera
2024-04-07, 17:44
  #742
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Alltså, folk här i tråden hittar ju på egna rekvisit till höger och vänster.

"De har publicerat en konversation där de själva deltar, så Dumpen begår inget brott." - Var har du fått det ifrån? Det låter som att du tänker på att man får spela in en konversation man själv deltar i, men det har inget med förtalslagstiftningen att göra.
Du vill inte förstå vad man skriver va? Inte intresserad av att argumentera som en normal person utan bara ute efter att bråka och provocera eller hur? Trist med såna som dig i trådar.
Citera
2024-04-07, 17:48
  #743
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
fast om du läser stämningsansökan så är det inte publiceringen av loggarna de stämmer henne för utan uppgifterna, tydligt angivna, som skrevs i anknytning. Att hans namn syntes i loggen uppges också så klart.

Exakt så här står det: Sara Nilsson har i artikeln bland annat publicerat uppgifter med följande lydelse;
1 När i n t e sexchattar med barn sa arbetar han som
2. Vi har en ganska láng konversation med dig, där du pratar med et barn, du sexchattar med ett barn.
3 Du skickar kuk-bilder till et barn,
4. vi har, jag har din snopp i min telefon.
5. Hard sex med, med minderriga det gillade du, har du skrivit.

De förtalsgrundande uppgilterna i artikeln ska läsas i förening med därvid publicerad film, skärmdumpar pa chattar och bild, övrigt innehäll pa hemsidan och namnangivelse avseende.


Har jag missuppfattat det?
Det jag kan tänka mig skulle kunna ha betydelse som berör det hela är då möjligtvis att åklagaren (eller motsvarande) gör bort sig och inte åberopar sådant som kan vara förtalsgrundande. Det har ju hänt att det har blivit friande domar för att åklagaren har missat att ha med alternativa brottsrubriceringar exempelvis.

Men om du tror att det gäddan har gjort måste vara brottsligt för att det ska kunna vara förtal så har du helt fel. Likaså om du tror att det inte skulle kunna vara förtal att publicera något gäddan har skrivit själv.
Citera
2024-04-07, 17:49
  #744
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Man kan inte förtala sig själv. Det ska bli intressant att se hur rätten tolkar detta. Jag tror det finns stor chans till fällande dom för förtal. Jag hoppas det också, så kanske vi som vill ha kvar demokratin i Sverige kan få ha kvar en fungerande rättstat.
Hur fick du det till att jag påstått det?

Jag tror det blir en mycket intressant rättegång. Tyvärr ligger den npg långt fram i tiden så vi får vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in