Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Man köper billigt och säljer dyrt.
Gärna med mycket hög hävstång.
Hur enkelt som helst.
Backtesta och räkna själv.
Fast man måste förstås veta när det är dyrt och när det är billigt. Själv köpte jag en massa Boliden när den var nere under 290 och ned till 258. För mig var det helt naturligt att den skulle stiga, då de problem de hade var kortsiktiga och undrade varför man gav bort aktier. Nu ligger den på 325. Så det var rätt enkelt.
Men andra aktier är det mycket svårare med. För plötsligt ska de göra en nyemission och så sjunker aktien och kommer egentligen inte upp på väldigt länge, då antalet aktier blir utspätt. Andra aktier sjunker och man ser ingen fara med att köpa dem. Men plötsligt kommer det fram stora ekonomiska problem, som andra kanske hade anat, men som jag inte hade någon aning om.
Så för att kunna göra som du säger, måste man veta varför en aktie sjunker och om det är tillfälligt eller inte. Vet man inte det, kan man inte säga om man gör en bra affär eller inte. Men även där finns saker som kan hända som man inte vet något om, då man inte kan se in i framtiden.
Därför menar jag att din metod kommer inte att ge bättre resultat än om man köper långsiktigt, för de aktier som stiger, kommer att kompenseras av de som är rena förluster med din metod. Du kan vinna och du kan förlora. Men vilket är inte givet. Sparar du långsiktigt, kommer du i stort sett att följa börsen om du fördelar aktierna över olika branscher eller köper indexfonder. Du kanske inte gör några rena turvinster, men inte heller rena bottennapp utan en stadig uppgång i takt med börsen.
Nu har jag tjänat riktigt bra sista tiden. Men problemet är vad jag ska återinvestera i, om jag säljer mina aktier. För jag ser inga aktier som är undervärderade idag p.g.a. tillfälliga saker. Tvärtom, ser jag bara risker. Därför kommer jag att behålla de flesta långsiktigt. Nu rullar förstås utdelningarna in också och de kommer förmodligen att falla en bit i och med det. Men ändå, jag ser inte att din metod fungerar bättre än långsiktighet. Det är bara tur om du går bättre än börsen.