Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 23:07
  #7165
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag ligger fortfarande i princip fullinvesterad i aktier/fonder. Visst, liten dipp nu men börsen fortsätter säkert starkt året ut.
Börsen är ofta stark i början av året och april är historiskt den starkaste månaden (även om det är ganska troligt att mars vinner detta året) sen blir det ofta svagt från maj/juni till runt sep/oktober då det ofta blir starkare igen. Detta kan man såklart aldrig veta men det är inte sällan det är såhär. (Hade det varit mycket troligt att det blir såhär varje år hade man ju sålt 100% i slutet av april och köpt tillbaka i september typ vilket av naturliga skäl inte fungerar eftersom att om detta hade varit känt hade alla försökt göra detta vilket hade gjort att det inte hade gått helt enkelt).
__________________
Senast redigerad av Fittfitta 2024-04-05 kl. 23:09.
Citera
2024-04-05, 23:28
  #7166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Börsen är ofta stark i början av året och april är historiskt den starkaste månaden (även om det är ganska troligt att mars vinner detta året) sen blir det ofta svagt från maj/juni till runt sep/oktober då det ofta blir starkare igen. Detta kan man såklart aldrig veta men det är inte sällan det är såhär. (Hade det varit mycket troligt att det blir såhär varje år hade man ju sålt 100% i slutet av april och köpt tillbaka i september typ vilket av naturliga skäl inte fungerar eftersom att om detta hade varit känt hade alla försökt göra detta vilket hade gjort att det inte hade gått helt enkelt).
Du behöver inte bry dig om det om du fokuserar på direktavkastning.
Citera
2024-04-05, 23:48
  #7167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du behöver inte bry dig om det om du fokuserar på direktavkastning.

Telia över 7% direktavkastning! Förmodligen den sämsta investeringen över tid på Svenska börsen!
__________________
Senast redigerad av piiluu 2024-04-05 kl. 23:52.
Citera
2024-04-05, 23:55
  #7168
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du behöver inte bry dig om det om du fokuserar på direktavkastning.
Suck…
Citera
2024-04-05, 23:58
  #7169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Suck…
Vad då suck! Har du inget bättre att säga så håll käften!
Berätta istället om dina synpunkter om Stockholms börsen för jag förlåter dig!
Citera
2024-04-06, 00:01
  #7170
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad då suck! Har du inget bättre att säga så håll käften!
Berätta istället om dina synpunkter om Stockholms börsen för jag förlåter dig!
Det är ju du som aldrig har något vettigt att säga… Följ gärna ditt eget råd.
Citera
2024-04-06, 00:26
  #7171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du behöver inte bry dig om det om du fokuserar på direktavkastning.

Du räknar väl på totalavkastning!? Annars är du illa ute med dina investeringar!
Citera
2024-04-06, 00:36
  #7172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, sant. Tänkt lite fel där . Hur som helst så tror jag att det är mer gynnsamt att bara sitt still i båten (beroende på vad du man nu investerat i såklart).
Sitta still i båten är ett råd för amatörer.
Har du inte kommit över det stadiet än?
Du som mal som om alla möjliga saker.
Har du någonsin räknat på nåt själv eller upprepar du bara alla råd som är riktade till amatörer?
Självklart sitter man inte still i båten, så säger man bara till okunnigt folk för att undvika att orsaka panik.
Citera
2024-04-06, 01:23
  #7173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Du räknar väl på totalavkastning!? Annars är du illa ute med dina investeringar!
Självklart gör jag det men direkt avkastning är ändå något man kan räkna med. Om du äger onoterade bolag så är utdelning nog det som du kan räkna hem i bästa fall.
Citera
2024-04-06, 01:26
  #7174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sitta still i båten är ett råd för amatörer.
Har du inte kommit över det stadiet än?
Du som mal som om alla möjliga saker.
Har du någonsin räknat på nåt själv eller upprepar du bara alla råd som är riktade till amatörer?
Självklart sitter man inte still i båten, så säger man bara till okunnigt folk för att undvika att orsaka panik.
Jag har druckit några öl nu men självklart är totalavkastningen det som räknas.
Vad ni inte förstår är tr direktavkastning is the shit!
Citera
2024-04-06, 01:29
  #7175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag har druckit några öl nu men självklart är totalavkastningen det som räknas.
Ja det har du nog. Just därför är man bull i uppgång och bear i nedgång.
Sitta still i båten gör inga som tävlar i segling. Bara amatörer på finlansfärjor.
Citera
2024-04-06, 01:52
  #7176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja det har du nog. Just därför är man bull i uppgång och bear i nedgång.
Sitta still i båten gör inga som tävlar i segling. Bara amatörer på finlansfärjor.
Precis men vad gäller onoterade bolag är det precis tvärtom och där ligger aktien nära nog still men direkt avkastning är det ända att räkna med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback