2024-04-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Detta. Det är vad som är relevant rent juridiskt. Eftersom de uthängda inte är offentliga personer så går det heller inte att hävda att det är skäligt att lämna dessa uppgifter eftersom det precis som du säger inte kan anses råda ett tillräckligt stort allmännintresse.
Det kan absolut ligga ett allmänt intresse i att rapportera om en företeelse. Sättet dumpen väljer att jobba på gär dock att det rapporteras om en specifik individ som med relativ enkelhet kan identifieras.
Citera
2024-04-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
No shit Sherlock?
Så enligt ditt resonemang skulle Janne Josefsson alltså ha fällts för förtal när han hängde ut handlare som fuskade med köttfärsen. Eller?

Vet du hur svensk journalistik fungerar?

Det är helt olika fall. Du kan inte jämföra äpplen och päron. I de fallen fanns ett allmännintresse och riktiga brott hade begåtts. Inget av det finns här.
Citera
2024-04-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.

Jag förstår inte alla hur Sjöberg har kunnat vara så jävla dum (nu har har han ju aldrig varit speciellt smart men det finns ju gränser) så att han har solkat ner sitt namn med detta nerknarkade psykfall. Han hade kunnat leva gott på sitt namn och forna prestationet såsom exempelvis Thomas Ravelli. Gjort lite reklam, varit med på invigningar, tv program, och som dragplåster på olika evenemang.

Maxstraffet för grovt förtal i Sverige är två år. Och då sitter hon av 60% av den tiden.

Så nej, åratal snackar vi inte. Som mest 14 månader, vilket jag skulle säga är extremt osannolikt.

I grund och botten handlar det väl primärt om det är ett tryckfrihetsbrott eller ej. Jag skulle killgissa på böter för den juridiska personen som tänkbar påföljd.
Citera
2024-04-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Tycker fördelarna just nu med dumpen väger över nackdelarna utifrån rådande lagar.. Har du chattat med du tror är en minderårig, skickat bilder etc.. åkt till platsen för att träffa barnet.. den går inte snacka bort.. men i några fall där dom blivit uthängda som aldrig åkt och träffat barnet.. dom uthängningarna känns tveksamma och kan få mig ibland att fundera över dumpens verksamhet..

Just som med #342 som tråden handlar om. Han ville aldrig "våldta ett barn" utan vänta tills hon var 15, varken bestämde eller kom till någon träff. Sen kan man ju tycka att det är lite shady att dejta en 15-åring när man är 30 själv men det är ändå inomlagens märken. Men sen vet vi ju inte om allt endast var runkfantasier från hans sida, han kanske inte velat träffa henne som 15-åring heller.

Så #342 kan inte smetas ner med att han ville "våldta ett barn".
Citera
2024-04-05, 09:32
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Klarafina-
Just som med #342 som tråden handlar om. Han ville aldrig "våldta ett barn" utan vänta tills hon var 15, varken bestämde eller kom till någon träff. Sen kan man ju tycka att det är lite shady att dejta en 15-åring när man är 30 själv men det är ändå inomlagens märken. Men sen vet vi ju inte om allt endast var runkfantasier från hans sida, han kanske inte velat träffa henne som 15-åring heller.

Så #342 kan inte smetas ner med att han ville "våldta ett barn".

Han groomade snarare. Det bör väl vara brottsligt (om det hade varit ett riktigt barn)?
Citera
2024-04-05, 09:36
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
I grund och botten handlar det väl primärt om det är ett tryckfrihetsbrott eller ej. Jag skulle killgissa på böter för den juridiska personen som tänkbar påföljd.

Ja, speciellt då det är första gången hon döms så lär det bli dagsböter.

Jag tror inte detta specifika fall är ett stort problem för deras verksamhet i sig - de kan säkert få ihop pengar till advokat, eventuella böter, osv. Problemet som uppkommer är snarare att andra gäddor helt plötsligt ser en väg framåt, i synnerhet om dom har finansiella muskler. Sedan hjälper inte direkt Sara och Patrick sig själva då de fortsätter publicera liknande material på löpande band, senast idag.
Citera
2024-04-05, 09:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Det som kan rädda Dumpen juridiskt är att de har ett utgivningsbevis och därmed har högre journalistisk rätt att publicera information än vad vanliga privatpersoner har. Nu tror jag dock inte att detta hjälper dem, de har klart gått över gränsen för förtal.

Egentligen är väl frågan samma som med Lexbase, men vad Dumpen har gjort är att de själva skrivit ihop små berättelser om gäddorna (det är inte bara råkopior av register eller domar som Lexbase). Därmed torde Dumpen vara lite mer journalistisk verksamhet än Lexbase.
Citera
2024-04-05, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Klarafina-
Att vid konfrontationen säga "du är här för att våldta ett barn" är helt klart att anklaga gäddan för något brottsligt.

Vad är för dig oklart? Han kom för att träffa ett barn som han tänkt utföra sexuella handlingar. Detta är brottsligt.
Citera
2024-04-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Egentligen är väl frågan samma som med Lexbase, men vad Dumpen har gjort är att de själva skrivit ihop små berättelser om gäddorna (det är inte bara råkopior av register eller domar som Lexbase). Därmed torde Dumpen vara lite mer journalistisk verksamhet än Lexbase.
Lexbase publicerar grundlagsskyddade offentliga uppgifter; Dumpen tar lagen i egna händer. De är på varsin kan, men sammanfattningsvis kan vi väl komma överens om att demokratiska lagar inte räcker, utan att ett visst mått sunt förnuft krävs. Är jag naiv? Säkert, men jag är inte naiv nog att tro att Dumpen kommer leda till något gott, på lång sikt.
Citera
2024-04-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Vad är för dig oklart? Han kom för att träffa ett barn som han tänkt utföra sexuella handlingar. Detta är brottsligt.

Nej, det är inte ett brott att sexchatta med en vuxen som utger sig för att vara ett barn. Det existerade inget riktigt barn alltså är det inget brott.
Citera
2024-04-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen

Nej. Inget barn finns så därför kan inte brottet fullbordas. Pratar vi specifikt om #342 så var träff aldrig akuellt med någon underårig. Vad är för dig oklart?
Citera
2024-04-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Om detta stämmer låter det lite konstigt att ingen tänkt på detta innan?

Jag håller med. Kan det vara så att det inte är uthängningarna på specifikt Facebook som anmälts och att anmälningarna avvisats med hänvisning till att man utgått från att det är webbsidan som avsetts ?

Jag vet inte men tittar man på den information som finns på Mediemyndigheten tycker jag att det är glasklart att Facebook inte omfattas av det de påstår skyddar dem. Vi lär väl få se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in