2024-04-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotyourback
Den där La Roche Posay-krämen var inte direkt budgetvänlig för sparar-Hanna. Hon har lagt 600kr på solskydd för en bebis som ska sitta i skuggan eller vara inomhus i en hel vecka. Det tog mig 5 sekunder att googla mig fram till rekommendationerna, som andra redan nämnt, om att man inte behöver solskyddskräm på bebisar under 1 som ändå ska vara i skugga och bära skyddande kläder. Men Hannas logik är ett mysterium.

Nja inte 600kr riktigt. Evy kostar runt 200-lappen och den andra runt 150 kr.
Citera
2024-04-03, 10:51
Medlem
Jag är 100% övertygad om att HT har ett exelark precis som IL hade (eller har) enbart för att provocera oss. På riktigt, så här korkad kan ingen vara.
Citera
2024-04-03, 11:46
Medlem
Gotyourbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvgasen
Nja inte 600kr riktigt. Evy kostar runt 200-lappen och den andra runt 150 kr.
My mistake, på sidan jag hittade låg den på 400kr men andra resultat visar rimligare priser.
Citera
2024-04-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronvisslare
Tänkte också på detta. Jag har bara hört rekommendationer om att man inte bör använda solskyddsfaktor på barn under 1 år. Nu kan man spekulera i om det handlar om att så små barn inte ska vistas i solen pga sin sköra hud och därför bör man inte använda solskyddsfaktor av den anledning att man tror att barnet klarar mer sol än den egentligen gör och därför exponerar barnet för onödigt mycket sol.

Eller om det handlar om att man helst ska undvika det för att solskyddsfaktor oftast innehåller massa olika ämnen som kanske inte är så bra för ett så litet barn att exponeras för. Speciellt på händer och fötter som bebisar gärna stoppar in i munnen i tid och otid. Hm. Aldrig riktigt tänkt på anledningen utan blint följt rekommendationen.

Jag spekulerar i om H menade att de skulle spendera tid inomhus under de timmar solen är som starkast, vilket inte är helt fel tänk. Eller jag hoppas hon menar det, för annars är det nog den onödigaste resan jag hört talats om. Att resa ner till ett varmt land för att vara inne hela dagarna... Snacka om att kasta pengarna i sjön.

Strålsäkerhetsmyndigheten: "Barn under ett år ska inte vistas i direkt solljus över huvud taget."

Sen så kan man såklart vistas utomhus (men helst undvika de timmar där solen är som mest intensiv), men skydda bebisen med t.ex. kläder + parasoll eller kläder + sufletten i barnvagnen. Det där med att bebisar inte "ska" ha solskyddsmedel handlar mer om att det inte ska behövas för att de ska vara skyddade på andra sätt, inte att det skulle handla om kemikalier.
Citera
2024-04-03, 13:32
Medlem
Smultronvisslares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partiell
Strålsäkerhetsmyndigheten: "Barn under ett år ska inte vistas i direkt solljus över huvud taget."

Sen så kan man såklart vistas utomhus (men helst undvika de timmar där solen är som mest intensiv), men skydda bebisen med t.ex. kläder + parasoll eller kläder + sufletten i barnvagnen. Det där med att bebisar inte "ska" ha solskyddsmedel handlar mer om att det inte ska behövas för att de ska vara skyddade på andra sätt, inte att det skulle handla om kemikalier.

Tack! Det var det jag trodde, att man inte rekommenderar solskyddsfaktor för barn under 1 år av just den anledning att det inte ska behövas då så små barn inte ska vistas i solen överhuvudtaget.
Citera
2024-04-03, 14:33
Avslutad
Jag tror att HT haft fel bild och förväntningar på den här resan och att hon sett framför sig hur de badar i poolen med L, leker på stranden och är ute i solen. Hon har ju skrivit att de vill resa för Ls skull.

Sen har hon läst på (eller fått till sig från följare) att så små barn inte ska vara i solen, och då vet hon plötsligt inte hur hon ska göra på resan = säger att de bara ska vara inne.
Citera
2024-04-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmeeaa
Jag tror att HT haft fel bild och förväntningar på den här resan och att hon sett framför sig hur de badar i poolen med L, leker på stranden och är ute i solen. Hon har ju skrivit att de vill resa för Ls skull.

Sen har hon läst på (eller fått till sig från följare) att så små barn inte ska vara i solen, och då vet hon plötsligt inte hur hon ska göra på resan = säger att de bara ska vara inne.

Garanterat. Sen tycker jag det är lite sjukt att man åker iväg på solsemester för en bebis skull? Hon kommer inte minnas den resan och ingen resa förrän eventuellt hon blir tre- fyra år. Tycker det är så sjukt argument. Om de haft familj permanent i Turkiet, fine men annars nej.
Citera
2024-04-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Någon som vet något om fanni? Är hon fortfarande gravid? Är de fortfarande separerade ?

Undrar samma! Kan någon vänlig oblockad individ uppdatera oss?
Citera
2024-04-03, 16:52
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efrgthyj
Undrar samma! Kan någon vänlig oblockad individ uppdatera oss?

Spelar ingen roll om man är blockad eller inte, hon uppdaterar inte på sitt konto.
Citera
2024-04-03, 17:32
Medlem
Honeybuns avatar
Så klart ska Larsa introduceras att äta halvt sittande i soffan 😂
Citera
2024-04-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeybun
Så klart ska Larsa introduceras att äta halvt sittande i soffan 😂

Garanterar att tv:n också var på! 🥹
Citera
2024-04-03, 20:19
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EGAZ
Garanterar att tv:n också var på! 🥹

Såklart! Lars ska lära sig från start att käka dubbelvikt och framför tvn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in