Citat:
Ursprungligen postat av
Smultronvisslare
Tänkte också på detta. Jag har bara hört rekommendationer om att man inte bör använda solskyddsfaktor på barn under 1 år. Nu kan man spekulera i om det handlar om att så små barn inte ska vistas i solen pga sin sköra hud och därför bör man inte använda solskyddsfaktor av den anledning att man tror att barnet klarar mer sol än den egentligen gör och därför exponerar barnet för onödigt mycket sol.
Eller om det handlar om att man helst ska undvika det för att solskyddsfaktor oftast innehåller massa olika ämnen som kanske inte är så bra för ett så litet barn att exponeras för. Speciellt på händer och fötter som bebisar gärna stoppar in i munnen i tid och otid. Hm. Aldrig riktigt tänkt på anledningen utan blint följt rekommendationen.
Jag spekulerar i om H menade att de skulle spendera tid inomhus under de timmar solen är som starkast, vilket inte är helt fel tänk. Eller jag hoppas hon menar det, för annars är det nog den onödigaste resan jag hört talats om. Att resa ner till ett varmt land för att vara inne hela dagarna... Snacka om att kasta pengarna i sjön.
Strålsäkerhetsmyndigheten: "Barn under ett år ska inte vistas i direkt solljus över huvud taget."
Sen så kan man såklart vistas utomhus (men helst undvika de timmar där solen är som mest intensiv), men skydda bebisen med t.ex. kläder + parasoll eller kläder + sufletten i barnvagnen. Det där med att bebisar inte "ska" ha solskyddsmedel handlar mer om att det inte ska behövas för att de ska vara skyddade på andra sätt, inte att det skulle handla om kemikalier.