Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-03, 15:48
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Man kringgår hela tiden det faktum att referensperioden (1850 – 1900) är väldigt kall historiskt sett. En självklar fråga att ställa är hur världen skulle se ut om CO2-halten hade legat kvar på 280 ppm. Såvitt jag vet har ingen gjort några sådana scenarier men jag kan förstås ha missat något.

Enligt den här Wikipedia sidan så har vi hoppat över nästa istid genom att reversera trenden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Ice_Age

Citat:
Orbital forcing from cycles in the Earth's orbit around the Sun has for the past 2,000 years caused a long-term northern hemisphere cooling trend, which continued through the Middle Ages and the Little Ice Age. The rate of Arctic cooling is roughly 0.02 °C per century.[141] That trend could be extrapolated to continue into the future and possibly lead to a full ice age, but the 20th-century instrumental temperature record shows a sudden reversal of that trend, with a rise in global temperatures attributed to greenhouse gas emissions.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Då har du ju inte läst vad du svarade på.

Jag svarade enbart på texten angående argumentationsfel. En stor dipp i temperaturen räknar jag som onormalt.

Det är ett argumentationsfel när en del räknar detta som helt normala temperaturer som vi ska sträva efter.

Sträva efter kyla och missväxt? Snacka om idiotiskt.
Citera
2024-04-03, 15:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Du nämner att jag säger 1 grad på 70 år.
Japp, det säger jag baserat på din bifogade länk. Så indirekt är det din info som jag baserar uttalandet på.
Högra grafen i din länk.

Det är ju din text från grafen jag länkade till. Så uttalandet är ju ditt. Ta detta med Totius istället. Blanda inte in mig. Jag har inget med er konflikt att göra. Men, jag håller mer med dig än med Totius, om du kan använda det som ett auktoritetsargument?
Citat:

Kommer denna graf från IPCC möjligen?
Ja, det framgår av länken. "ipcc.ch". Det är ipccs domän.
Citera
2024-04-03, 15:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Enligt den här Wikipedia sidan så har vi hoppat över nästa istid genom att reversera trenden.

Jag svarade enbart på texten angående argumentationsfel. En stor dipp i temperaturen räknar jag som onormalt.

Det är ett argumentationsfel när en del räknar detta som helt normala temperaturer som vi ska sträva efter.

Sträva efter kyla och missväxt? Snacka om idiotiskt.
Det är endast okunniga som tror att "normal temperatur" öht är definierat. Lägg sådana subjektiva värderingar åt sidan. Temperaturtrenden är kvantifierad och saknar av allt vi vet historiskt motstycke. Som du kanske sett har Totius länkat till en rekonstruktion av åtskilliga 100 tals miljoner år tillbaka i tiden. De som ser ut som snabba skiften har lett till msssutrotningar, som PETM och perm-trias exempelvis. Det är den snabba förändringen som orsakar sådana konsekvenser. Just nu sker förändringen någon 10-potens snabbare.

Och detta är fullt normalt. Det är vad som väntas hända när koldioxidkoncentrationen hastigt ökas i atmosfären. Precis som det gjorde under petm och Perm-trias.

Och nej. Då var det inte människan som låg bakom. Då fanns inte människan förrän många miljoner år senare. Då var det naturliga processer som var snabba i ett geologiskt perspektiv. Nu är det människan som är snabb, ur ett mänskligt perspektiv. Vilket är vansinnigt snabbt i ett geologiskt perspektiv.
Citera
2024-04-03, 17:19
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Det är endast okunniga som tror att "normal temperatur" öht är definierat. Lägg sådana subjektiva värderingar åt sidan. Temperaturtrenden är kvantifierad och saknar av allt vi vet historiskt motstycke. Som du kanske sett har Totius länkat till en rekonstruktion av åtskilliga 100 tals miljoner år tillbaka i tiden. De som ser ut som snabba skiften har lett till msssutrotningar, som PETM och perm-trias exempelvis. Det är den snabba förändringen som orsakar sådana konsekvenser. Just nu sker förändringen någon 10-potens snabbare.

Och detta är fullt normalt. Det är vad som väntas hända när koldioxidkoncentrationen hastigt ökas i atmosfären. Precis som det gjorde under petm och Perm-trias.

Och nej. Då var det inte människan som låg bakom. Då fanns inte människan förrän många miljoner år senare. Då var det naturliga processer som var snabba i ett geologiskt perspektiv. Nu är det människan som är snabb, ur ett mänskligt perspektiv. Vilket är vansinnigt snabbt i ett geologiskt perspektiv.

Normal i det här fallet betyder genomsnittstemperatur som ligger inom ramen för det som brukar förekomma.

Du kan inte hävda att en tillfällig dipp i temperaturen under 70-talet var normalt under detta århundrade.
Citera
2024-04-03, 17:33
Medlem
Mike.Andersens avatar
För att behålla narrativet så utgår klimataktivisterna alltid från det värsta tänkbara förhållandet när det var som kallast.

Även fast det fanns satellitmätningar innan 1979 så utgår man alltid från detta år när temperaturen var lägre än innan.
Citera
2024-04-03, 20:09
Medlem
Citat:
Det är ju din text från grafen jag länkade till. Så uttalandet är ju ditt. Ta detta med Totius istället. Blanda inte in mig. Jag har inget med er konflikt att göra. Men, jag håller mer med dig än med Totius, om du kan använda det som ett auktoritetsargument?

Rätt uppfattat. Min text som input i tråden baserad på den graf du delat från IPCCs sida. Tack för du delar.

1 grad på 70 år, detta är vad grafen i högra bilden visar. Rakt från IPCC via dig.
Har jag feltolkat bilden menar du?

Jag känner för övrigt inte att jag har en konflikt med Totius, eller någon annan.
Vi har alla en konstruktiv debatt i denna intresssnta och något roande tråd.
Citera
2024-04-03, 20:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Läs min inläggshistorik. Där framkommer en argumentation också, varför jag kallar dig för lögnare. Så nej. Det är inte personangrepp. Det är fakta.

Kan ni inte enas först så slipper jag hålla en massa konversationer om samma sak med folk?

Ni är ju mindre överens med varandra än ni är med mig. Och ändå går alla inlägg till mig. Red ut era dispyter först, så kan jag kommentera vem som ligger närmast, respektive längst ifrån vetenskapen.

Med vetenskapliga referenser förstås.
Citat:
Det där var väldigt bisarra halmgubbar till och med för att vara från dig. Det var faktiskt du som la dig i från början med vad som verkar vara någon helt oklar invändning mot NASA GISTEMP. Menar du att IPCC:s temperturgraf är bättre på något sätt? Kurvorna är ju ganska lika.

Ditt inlägg: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Och någon ”dispyt” eller ”konflikt” har inte jag upplevt. Det är uppenbarligen ännu en vanföreställning hos dig.
Citera
2024-04-03, 20:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A

1850 uppgick jordens befolkning till ca 1,2 miljarder människor. Sedan dess har det varit en enorm utveckling av välfärden och en befolkningsexplosion till över 8 miljarder människor. Frågan är om denna utveckling hade varit möjligt i ett allt kallare klimat. Hur skulle det se ut med svält, kyla, missväxt, sjukdomar och så vidare?
Citera
2024-04-03, 21:07
Medlem
0A0As avatar
Citat:
1850 uppgick jordens befolkning till ca 1,2 miljarder människor. Sedan dess har det varit en enorm utveckling av välfärden och en befolkningsexplosion till över 8 miljarder människor. Frågan är om denna utveckling hade varit möjligt i ett allt kallare klimat. Hur skulle det se ut med svält, kyla, missväxt, sjukdomar och så vidare?

Det skulle definitivt inte fungera med dagens befolkningsmängd. Under lilla istiden så hade Sverige sådana förhållanden (1690-talet).

Det dog tiotusentals av svält under den tiden. Det var inte speciellt idealiska förhållanden här uppe i Norden.
Citera
2024-04-04, 10:48
Medlem
Kolla detta inlägg MrArthur och lägg på minnet vad som sägs om ozonhålet.

https://www.flashback.org/sp87870016

Inom kort, när de extrema förändringarna från den påtalade växthuseffekten inte ger den impact man hoppats på, då kommer man på nytt att ta upp stafettpinnen med aerosoler aka. partiklar och luftföroreningar igen. Kanske lyfter man även frågan hur detta är negativt för ozonhålet, vad vet jag?

Minns gärna att jag skrev det här, och lägg då på minnet det den inklippta länken säger om hur väderfenomen kan påverka klimatets funktioner, helt utanför vår påverkan.

För att citera Eva Dahlgren:
”vem vänder vindarna?”
Citera
2024-04-04, 11:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Citat:
Det som visas är vanligen avvikelser från en referensperiod. Kurvan nedan är NASA GISTEMP som visar avvikelser per månad från 1880 till nutid i förhållande till medelvärdet för perioden 1951-1980. Jag har också lagt in en trendlinje som visar trenden för hela perioden.
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/plot/gistemp/trend

Avvikelserna varierar relativt mycket från månad till månad men trenden är ökande. Med 20-års rullande medelvärde filtreras de korta avvikelserna bort och de långa trenderna framträder tydligare:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/mean:240

Först sjönk temperaturen något från 1880. Därefter följde en ökning under första halvan av 1900-talet följd av en period med en platt trend. Från 1970-talet har temperaturen fortsatt att öka. Totalt handlar det alltså om ca en (1) grad sedan slutet av lilla istiden ca 1850.
Eller också tittar man på den mest signifikanta vetenskapliga sammanställningen som gjorts.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/figures/IPCC_AR6_WGI_SPM_Figure_1.png

Fortsättning på mitt inlägg igår 20:36. Det är ingen skillnad så ditt inlägg var helt meningslöst och sedan spårade du som vanligt ur med dina halmgubbar. IPCC AR6 WG1 (s. 425) anger den observerade uppvärmningen till 0,9 – 1,2 grader för perioden 1850 – 1900 till 2010 – 2019.
Alltså ca en (1) grad på ca 170 år (ge eller ta några tiondelar om du vill) från en historiskt kall tid.
Citera
2024-04-04, 11:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Fortsättning på mitt inlägg igår 20:36. Det är ingen skillnad så ditt inlägg var helt meningslöst och sedan spårade du som vanligt ur med dina halmgubbar. IPCC AR6 WG1 (s. 425) anger den observerade uppvärmningen till 0,9 – 1,2 grader för perioden 1850 – 1900 till 2010 – 2019.
Alltså ca en (1) grad på ca 170 år (ge eller ta några tiondelar om du vill) från en historiskt kall tid.
Ja, jag har inte sagt att det är någon skillnad mellan graferna.

Du säger en grad sedan 1850. Det blir en grad på 174 år. Kanaltrollet säger 1 grad på 70 år.

Dra inte in mig i er oenighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in