Citat:
Ursprungligen postat av
nextlife
Alltså jag har lidit utav dystymi i över 12 år. Jag har varit nykter i omgångar allt ifrån 8 månader till 1 år. Drogerna är det enda som givit mig mental ork. Jag har bara 1 vecka på programmet och känner redan att jag vill åt metadon. Hur länge ska jag gå innan jag lägger fram förslaget och hur lägger jag upp det? Det är viktigt för mig att det känns som någon drog iaf - och det gör metadon. Sub tar enbart till viss del bort suger men känner verkligen ingenting och bara nedstämd… Så jo jag vill, men jag är inte förmögen riktigt - hur än jag vill att jag ska vara det.
Det låter för mig som att du har en del att ta tag i om du vill bli långvarig i programmet.
Första steget är att titta inåt en del och ifrågasätta om du vill bli ren? För det du skriver nu säger rakt ut att du vill ha metadon för att du vill känna ett rus. Hela poängen med programmet, även på meta, är att ha en fungerande vardag utan sug men också utan rus.
Nästa steg är ju helt klart att ta tag i dystynin, om du med säkerhet identifierat att den är anledningen till att du ”behöver” ett rus.
Är du diagnosticerad?
Har man gjort en mini-utredning där man uteslutit att det även finns andra sjukdomar som spelar in?
Och slutet av detta steg blir: hur behandlar/medicinerar man den eller de sjukdomar man diagnosticerat?
Ja du fattar.. det låter för mig som att du är i början av detta program och då är det mycket som händer.
Sen jag började har jag fått diagnos: ADHD, RSD, GAD, depression och CPTSD.
Det har tagit nästan 4 år men nu tycker jag att jag har nått den nivån som programmet siktar på - jag har en normal, fungerande vardag där jag fungerar i samhället igen. Jag har fått en kombination av behandlingar, hjälpmedel, cooping strategier och mediciner som har lett till att jag inte haft ett återfall på över 2 år.
I början och väldigt långt in så hade jag fortfarande sug - men vi identifierade att de berodde mycket på mina andra sjukdomar och då såg vi till att sub-medicinen tog bort abstinenssymptomen, sen stannade vi på den dosen och började fokusera på de andra diagnoserna och behandla/medicinera dem isf. Och steg för steg minskade mitt sug.
Nu har jag precis genomgått en intensiv PTSD-behandling och under den perioden har jag absolut haft lite sug igen, när man river upp så, men annars har jag varit sug-fri sen jag fick rätt dos på min ADHD-medicin och det är närmare ett halvår sen nu.
Så.. ta det steg för steg. Men först måste du bestämma dig för att du vill vara drog, rus och sug -fri. Annars är programmet inte för sig tyvärr och då är det bättre att överlåta den platsen till någon annan som vill ha och behöver den och som, likt väldigt många där ute i vårt land, väntar på att få chansen.
Lång text, ber om ursäkt för det.
Önskar dig all lycka till!