Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 14:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det fetade. Jag uppfattar att du menar att jag ”ljuger” när jag inte tror på IPCC:s påstående att ”människan driver uppvärmningen till ca 100 procent sedan 1850-1900”. Ja, i så fall ”ljuger” jag enligt din terminologi men det är inte den faktiska betydelsen av verbet ljuga. Jag ”förnekar” inte heller att IPCC påstår detta. Du behöver använda rätt ord om du vill göra dig förstådd och som jag många gånger upprepat så tror jag inte på IPCC:s synnerligen förenklade förklaringsmodell.
Ja, du förnekar detta. Och länkar till bloggar som anför konspirationsteorier.

Du hävdar att du brukar referera till vetenskap och ska skina lite och refererar till climate.gov och som i sin tur bl.a kallar koldioxid för jordens termostat. Ja. Just precis den texten som precis din egen länk leder till. Verkar du inte ens ha läst. Och verkar vilja mena att du och de vetenskapliga källorna du referar till skulle vara överens.

Du är överens med de konspiratoriska bloggar du refererar till. Vetenskapen du länkar till är ju den du förnekar.

Hur svårt kan detta vara?
IPCC har inte någon förenklad modell. De sammanställer forskningen på området. Det de kommer med är det mest vetenskapligt betydelsefulla som existerar på området. Men det är inte deras modell. Det är en sammanställning av forskningsläget. Det är ju inte första gången du får detta beskrivet. Det jag undrar över är, när ska det gå in?
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-01 kl. 14:55.
Citera
2024-04-01, 14:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Hur svårt kan detta vara?
Det är inte ”svårt” att kommunicera med dig – det är OMÖJLIGT eftersom du inte använder språk och argument på ett normalt sätt. Du förvränger vad andra säger, gör egna tolkningar och definitioner och så vidare. Det blir därmed omöjligt att kommunicera normalt med dig. Vi kommer därför inte längre.
Citera
2024-04-01, 15:03
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ja, du förnekar detta.
H*n ifrågasätter riktigheten i påståendet men förnekar inte att de hävdar det. Behöver du verkligen få detta förklarat för dig?
Citat:
Det är inte ”svårt” att kommunicera med dig – det är OMÖJLIGT eftersom du inte använder språk och argument på ett normalt sätt. Du förvränger vad andra säger, gör egna tolkningar och definitioner och så vidare. Det blir därmed omöjligt att kommunicera normalt med dig. Vi kommer därför inte längre.
Märkliga retoriska krumbukter brukar antyda ohederligt uppsåt. Eller sinnessjukdom
Citera
2024-04-01, 15:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Trams och off topic.
Du tål inte att se sanningen i vitögat. Du har ju tillochmed accepterat att temperaturen skulle avta om koldioxidkoncentrationen gick ned.

Ändå verkar det ta stopp när det kommer till förståelsen vad som borde hända när koldioxiden ökar i aldrig känd motsvarighet i avseende på takt. Att det kan driva en uppvärmning verkar du inte vilja lyssna på. Inte ens när alla dina seriösa referenser uttrycker detta explicit. Och som du dessutom menar att du stödjer dina uppfattningar på.

Behöver jag upprepa mina tidigare inlägg under dagen för att du inte ska läsa detta inlägg som en isolerad händelse?

Se detta inlägg som ett tillägg till det jag skrivit tidigare. För att förekomma din välkända oärliga lögnaktiga teknik.
Citera
2024-04-01, 15:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
H*n ifrågasätter riktigheten i påståendet men förnekar inte att de hävdar det. Behöver du verkligen få detta förklarat för dig?

Ska man det som ett erkännande då att Totius saknar, eller rent av talar emot sina vetenskapliga referenser från de vetenskapliga organisationerna och därmed det vetenskapliga forskningsläget? Och Totius vet om det?

Tror du Totius är medveten om att h*ns uppfattningar är ovetenskapliga och kanske rent antivetenskapliga?

Är det detta Totius vill säga. "Titta! Alla vetenskapliga referenser som talar emot mig (och de konspiratoriska bloggar jag brukar referera till) existerar!"?

Gör såhär psilosopher.
Googla "list of scientific organizations".

Undersök hur de du hittar i listan ställer sig i frågan. Kan du hitta en (1) som motsätter sig att människan är orsaken till uppvärmningen och riskerna förenade med detta?
https://www.google.com/search?q=list+of+scientific+organizations

#Slåinöppnadörrar
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-01 kl. 15:26.
Citera
2024-04-01, 16:14
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Människan driver uppvärmningen till ca 100 procent sedan 1850-1900.

Det finns inget inom klimatvetenskap som har enskilda faktorer som står för 100%, det är fysiologiskt omöjligt.
Citera
2024-04-01, 16:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Det finns inget inom klimatvetenskap som har enskilda faktorer som står för 100%, det är fysiologiskt omöjligt.
Fysiologiskt omöjligt kanske.

Men om du menar fysikaliskt omöjligt förväntar jag mig någon slags tillhörande argumentation.
Citera
2024-04-01, 16:38
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Fysiologiskt omöjligt kanske.

Men om du menar fysikaliskt omöjligt förväntar jag mig någon slags tillhörande argumentation.

https://essopenarchive.org/users/304243/articles/657090/master/file/figures/waccm_maps_boxed_TS_P_3-7/waccm_maps_boxed_TS_P_3-7.png

Vad ska vi göra åt att vi kommer få kallare vintrar o somrar åren 2025-2029 pga överbliven vattenånga i stratosfären?
Citera
2024-04-01, 17:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Gör såhär psilosopher.
Googla "list of scientific organizations".

Undersök hur de du hittar i listan ställer sig i frågan. Kan du hitta en (1) som motsätter sig att människan är orsaken till uppvärmningen och riskerna förenade med detta?
https://www.google.com/search?q=list+of+scientific+organizations

#Slåinöppnadörrar
Frågan är felställd. Kan du hitta någon som tydligt fastslår IPCC:s påstående att människan orsakat ALL uppvärmning sedan 1850?

Att människan påverkar och att CO2 KAN vara drivande sedan mitten av 1900-talet är INTE samma sak som ALL uppvärmning.
Citera
2024-04-01, 17:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
https://essopenarchive.org/users/304243/articles/657090/master/file/figures/waccm_maps_boxed_TS_P_3-7/waccm_maps_boxed_TS_P_3-7.png

Vad ska vi göra åt att vi kommer få kallare vintrar o somrar åren 2025-2029 pga överbliven vattenånga i stratosfären?
Det gäller väl att försöka övertyga klimatförnekare från knäckebröhult att temporära lokala kalla anomalier inte är särskilt givande i diskussioner om AGW, där G:et står för global. Sedan räknar jag också med att du är pålitlig i ditt informerande om relevansen av detta utbrott.

Sedan kan man väl också fortsätta påtala flyttande av målstolpar där det är aktuellt.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-01 kl. 17:27.
Citera
2024-04-01, 17:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Frågan är felställd. Kan du hitta någon som tydligt fastslår IPCC:s påstående att människan orsakat ALL uppvärmning sedan 1850?

Ja, ipccs sammanställning av forskningsläget. Det är inte en felställd fråga. Det visar på konsensus klart och tydligt. Att klimatförnekelsen hittar föga stöd bland vetenskap. Som du illustrerade så väl.
Citat:

Att människan påverkar och att CO2 KAN vara drivande sedan mitten av 1900-talet är INTE samma sak som ALL uppvärmning.
Givet utdraget från den vetenskapliga sammanställningen, så är det samma sak som att människan drivit ungefär 100 procent av den observerade uppvärmingen sedan 1850-1900.
Citera
2024-04-01, 17:20
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Det gäller väl att försöka övertyga klimatförnekare från knäckebröhult att lokalt kalla anomalier inte är särskilt givande i diskussioner om AGW, där G:et står för global. Sedan räknar jag också med att du är pålitlig i ditt informerande om relevansen av detta utbrott.

Sedan kan man väl också fortsätta påtala flyttande av målstolpar där det är aktuellt.

Du brukar ju annars tjata om så kallade forcings och positiva feedbacks så varför tror du inte flera snuskigt kalla vintrar i skandinavien på raken kan orsaka mer is i arktis dvs negativ feedback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in