2024-04-01, 13:50
Medlem
Comitiums avatar
En viktig konservativ debattör i dessa sammanhang som bör nämnas var också den nyligen bortgångne filosofen Sir Roger Scruton. Han beskrev konservatismen som en vilja att bevara det som man har som man tycker om och som har visat sig fungera bra. Det innebär ett motstånd mot radikalism i olika former, i synnerhet där det innebär en vilja att förändra för förändringens egen skull, som något gott i sig.
Citera
2024-04-01, 14:03
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Du förstod ingenting av vad han skrev. Konservatism hade/har inget med "långsamma förändringar" eller liknande att göra. Det var en löst sammanhållen motståndsrörelse mot upplysningens idéer. Den nutida populärdefinitionen av konservatism med "långsamma förändringar" och liknande flum kom betydligt senare, från en missuppfattning om vad de konservativa tänkarna egentligen ville. Deras ideologi var inte att motstå all förändring - det är inte ens en ideologi, bara förändringsobenägenhet - de motstod förändring för att förändringen gick mot ett särskilt, dåligt håll, de motstod förändring inte bara för sakens skull. Att överhuvudtaget ha med "långsamma förändringar" som definition av konservatism gör begreppet värdelöst, eftersom vem som helst kan vara konservativ då. Edmund Burke är dessutom knappast den bäste företrädaren för konservatismen, vilket Nixregistret redan har förklarat. Då svarade du med att bara upprepa samma gamla saga om "Edmund Burke grundade konservatismen" utan att ta till dig ett ord av vad Nixregistret sade.

Murray vet jag knappt något om, då jag aldrig hade hört talas om honom före jag läste den här tråden. Men någon riktig konservativ är han icke. Inga av de politiker som trendigt kallar sig "konservativa" nu för tiden har någonsin utmanat upplysningsidéerna, särskilt inte i storbritannien/delstaterna, där ordet konservatism har blivit särskilt förvrängt, vilket, åter igen, Nixregistret redan har förklarat.

Du berättar att du inte vet vem Douglas Murray är. Jag fruktar att samma gäller för Nixregistret som verkat tala om någon helt annan än Murray, någon annan som tvärt emot Murray befinner sig på vänsterkanten.
Citera
2024-04-01, 14:03
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Du har helt rätt. Jag har inte tagit till mig ett dugg av vad Nixregistret sade. Inte vad du säger heller. Hur skulle det se ut? Jösses!

Du är ju för fan hjärndöd i klinisk mening. Gå tillbaka till dina TV-spel och sociala medier istället för att störa vuxna när de diskuterar. Det är en sak att vara ignorant men att som du inte ens ha ambitionen att råda bot på det borde rendera dig rött kort i alla debatter.
Citera
2024-04-01, 14:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du är ju för fan hjärndöd i klinisk mening. Gå tillbaka till dina TV-spel och sociala medier istället för att störa vuxna när de diskuterar. Det är en sak att vara ignorant men att som du inte ens ha ambitionen att råda bot på det borde rendera dig rött kort i alla debatter.

Gå tillbaka och kommentera sex och nya brott istället. Du tycks vara på den nivån.
Senast redigerad av Comitium 2024-04-01 kl. 14:11.
Citera
2024-04-01, 14:08
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Gå tillbaka och kommenter sex och nya brott istället. Du tycks vara på den nivån.

Ta en titt i min posthistorik istället så ser du vad jag postar inlägg om. Inbilske lille snorvalp. Är du ens >18 år?
Citera
2024-04-01, 14:34
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Jag har inte tagit till mig ett dugg av vad Nixregistret sade. Inte vad du säger heller. Hur skulle det se ut? Jösses!
Är det ditt svar? På allvar? Du försöker inte ens förstå vad vi menar.
Citera
2024-04-01, 14:40
Medlem
Citat:
En viktig konservativ debattör i dessa sammanhang som bör nämnas var också den nyligen bortgångne filosofen Sir Roger Scruton. Han beskrev konservatismen som en vilja att bevara det som man har som man tycker om och som har visat sig fungera bra. Det innebär ett motstånd mot radikalism i olika former, i synnerhet där det innebär en vilja att förändra för förändringens egen skull, som något gott i sig.
Jag har redan förklarat det här med "långsamma förändringar" för dig, men då du inte var intresserad av att försöka förstå mig, så upprepar du samma sak åter igen.
Citera
2024-04-01, 15:00
Medlem
Citat:
Du berättar att du inte vet vem Douglas Murray är. Jag fruktar att samma gäller för Nixregistret som verkat tala om någon helt annan än Murray, någon annan som tvärt emot Murray befinner sig på vänsterkanten.
När han säger att Murray är vänster utgår han från den ursprungliga definitionen av vänster från nationalförsamlingen 1789 i Frankrike, då de som satt i vänstra sidan av byggnaden var förespråkare för de centrala upplysningsidéerna och olika liberala omdaningar i enlighet med dessa. Och tvärt om för de på den högra sidan. Detta är en mycket mer användbar definition av vänster-höger, och den avslöjar hur påstådda ärkefiender i nutida politik egentligen är väldigt lika i grunden.
Nu vet jag inte så mycket om just Murray, men många invandringsmotståndare har i grunden nästan samma mål som vänstermänniskor. Ofta är den enda skillnaden att vänstern vill ge utlänningar priviliegiet att vara ofeministiska, rasistiska, etnocentriska med mera, medan de så kallade "högermänniskorna" vill kasta ut utlänningarna för att de inte uppföljer deras krav på feminism, bögacceptans och anti-rasism. Som du kan se har dessa personerna i själva verket samma mål, och med den bättre, ursprungliga definitionen av vänster-höger faller bägge dessa personerna under vänster.
Senast redigerad av Skjutevapen 2024-04-01 kl. 15:02.
Citera
2024-04-01, 15:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Riktigt, och jag har nog länkat detta samtal mellan Murray och Scruton tidigare i tråden, där de samtalar om konservatismens framtid: https://www.youtube.com/watch?v=uu5T3sWAg0w&t=1s

Att vara konservativ innebär inte att man inte vill förändra alls - jag är t ex tämligen positiv till viss teknikförändring - utan fastmer att just bevara sådant man uppskattar och som visat sig fungera bra. Tiden är den konservatives viktigaste provningsapparat. Här har Murray insett att mycket av det som visat sig fungera väl har förändrats bort och att detta skadat Västvärlden dramatiskt. Ungefär som Scruton menade, även om Scruton var mera helgjutet konservativ.
Citera
2024-04-01, 15:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ditt påpekande är obegripligt. Jag är kritisk mot liberal förnuftsöverordning(rationalism), inte mot användande av förnuftet.

Det framgick inte hur Du var kritisk. Måhända var det oförnuftigt.

Citat:
Sverige hade inget starkt försvar under vare sig WWI eller WWII men lyckades ändå hålla sig undan kriget. Man löper så klart mycket större risk att råka ut för krigshandlingar om man öppet väljer sida som Sverige nu gjort. Särskilt det amerikanska ockupationsavtalet är fullständigt hjärndött.

Även då till stora eftergifter till en eller annan stormakt. Det blir alltid kostnaden när man misskött sitt försvar. I vår tid är emellertid situationen dramatiskt mycket värre än både 1914 och 1939.

Citat:
Som anglofil hamnar du jämt och ständigt på USAs sida vilket som. Och det är USA som är skulden till precis allt elände som drabbat Europa. En rysshatare är att betrakta som en kognitivt betingad individ, likt en av Pavlov’s dreglande hundar. En rysshatare i väst går därmed inte ta på allvar. Dina fantasier om att dela upp Ryssland stärker inte bara den bilden utan bevisar varför Ryssland måste krossa anglosaxarna en gång för alla.

Hellre på USA:s sida än på Rysslands. Fundera på till vilket land människor i allmänhet på jorden hellre flyttar till - USA eller Ryssland.

Det land som orsakat mest elände för Europa torde vara Tyskland. Därefter Ryssland. Storbritannien har så gott som enbart varit en tillgång.

Citat:
Att vänstern älskar symbolpolitik borde ge dig en tankeställare om du nu vill framställa dig som konservativ. Endast våldskapital är reell makt. Den som kan utöva mest våld har alltid mest makt. Allt annat är illusioner.

Alldeles för enkelspårigt. Våldsmakten torde vara den viktigaste, men inte den enda viktiga. Vanlig missuppfattning. Hade inte symbolpolitiken varit viktig, hade inte vänstern varit ute efter den.
Citera
2024-04-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det land som orsakat mest elände för Europa torde vara Tyskland. Därefter Ryssland. Storbritannien har så gott som enbart varit en tillgång.
Hotet från Tyskland har inte funnits på 79 år, så det är helt orelevant nu i dag. Ryssland är knappast något stort hot nu för tiden heller. Att USA är där alla nymodigheter (som jag vet du tycker är dåliga) kommer från i dag vet ju alla. Det går inte förneka att USA har mycket mycket större inflytande på oss i dag än Ryssland någonsin har haft. Jag kan inte komma på en enda ny kulturell sak som har kommit hit under de senaste åren från Ryssland. Det eventuella militära hotet mot oss från Ryssland är väldigt spekulativt, medan USA påverkar oss just nu varje sekund.
Citera
2024-04-01, 16:15
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det framgick inte hur Du var kritisk. Måhända var det oförnuftigt.

Även då till stora eftergifter till en eller annan stormakt. Det blir alltid kostnaden när man misskött sitt försvar. I vår tid är emellertid situationen dramatiskt mycket värre än både 1914 och 1939.

Hellre på USA:s sida än på Rysslands. Fundera på till vilket land människor i allmänhet på jorden hellre flyttar till - USA eller Ryssland.

Alldeles för enkelspårigt. Våldsmakten torde vara den viktigaste, men inte den enda viktiga. Vanlig missuppfattning. Hade inte symbolpolitiken varit viktig, hade inte vänstern varit ute efter den.

Är inte begreppet förnuftsöverordning tillräckligt tydligt för dig?

Ja, att bli måltavla och slagfält i ett krig nu är mycket värre än 1914 och 1939. Till följd av kärnvapen. Men desto större anledning att inte hora ut sig åt USA.

Återigen ett liberalt argument. ”I USA är man mycket fetare, har fetare bilar och fetare kåkar”. Varför inte bara komma ut ur garderoben som fullblodsliberal? Jag dyrkar emellertid inte ekonomism och dekadens. Inte heller uppskattar jag folkutbytet. För mig handlar det inte om att ”gilla” ett annat land. Jag ser däremot USA som ett existentiellt hot mot oss vita européer. Ett hot som Ryssland och Kina har kapacitet att eliminera.

Brittiska öarna kan göras om till en radioaktiv bögkoloni. Detta vidriga imperium har gjort nästan lika mycket ondskefullt som sodomitimperiet USA.

Nej, det är ett faktum att våld är den enda egentliga källan till makt. Det är därför vänstern alltid vill pacificera sina meningsmotståndare. Så klart vill vänstern att pseudohögern fredligt ska sitta och masturbera till symboler. Väst kommer snart att få lära sig vad riktig makt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in