2024-03-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Smärta är ingen värdering. Det gör ont oavsett vad du tycker. Smärtan ger upphov till tankar och känslor om världen som grundar sig i verkliga fysiska händelser. Om du säger att det inte är dåligt, varför inte orsaka dig själv (eller någon annan) smärta? Det spelar ju ingen roll.
Självklart undviker jag smärta därför att jag är evolutionärt utvecklad att undvika smärta. Men det betyder ju inte att det är objektivt dåligt att människor har ont när man skär i dem. Förklara varför det skulle vara objektivt dåligt om människor inte har det bra.
Citera
2024-03-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Självklart undviker jag smärta därför att jag är evolutionärt utvecklad att undvika smärta. Men det betyder ju inte att det är objektivt dåligt att människor har ont när man skär i dem. Förklara varför det skulle vara objektivt dåligt om människor inte har det bra.
Som du säger är vi evolutionärt utvecklade att kunna känna tortyr och det är objektivt dåligt. Om jag skjuter heroin och får en avsugning medan jag röker en cigg allt på samma gång är det objektivt bra av samma anledning. Det är det enda som är bra eller dåligt, hur en medveten varelse upplever någonting. Och hur vi upplever nånting, är inte ett val eller inställning.
Citera
2024-03-29, 21:35
Medlem
Citat:
Som du säger är vi evolutionärt utvecklade att kunna känna tortyr och det är objektivt dåligt. Om jag skjuter heroin och får en avsugning medan jag röker en cigg allt på samma gång är det objektivt bra av samma anledning. Det är det enda som är bra eller dåligt, hur en medveten varelse upplever någonting. Och hur vi upplever nånting, är inte ett val eller inställning.
Att medvetna varelser skulle ha en särställning är en värdering. Det finns ingen objektiv sanning som säger att medvetna varelser skulle vara mer värda än omedvetna varelser som bakterier, eller döda ting som stenar. Eftersom jag i det här fallet delar din värdering så förstår jag vad du menar, annars skulle det du säger vara obegripligt. (Och nej, det finns inget krav på att vara medveten för att förstå talat språk, även en chatbot kan göra det.)
Citera
2024-03-29, 21:40
Medlem
Citat:
Att medvetna varelser skulle ha en särställning är en värdering. Det finns ingen objektiv sanning som säger att medvetna varelser skulle vara mer värda än omedvetna varelser som bakterier, eller döda ting som stenar. Eftersom jag i det här fallet delar din värdering så förstår jag vad du menar, annars skulle det du säger vara obegripligt. (Och nej, det finns inget krav på att vara medveten för att förstå talat språk, även en chatbot kan göra det.)
Nej, det är objektiv fakta. Du kan inte tortera en sten tex.
Citera
2024-03-29, 22:21
Medlem
Citat:
Nej, det är objektiv fakta. Du kan inte tortera en sten tex.
Vilket leder till att stenar är mer värda än människor?
Citera
2024-03-29, 23:02
Medlem
Citat:
Den fysiska smärtan finns ändå, men under bedövning försätts hjärnan i ett nedsatt tillstånd där den inte förmår fokusera på smärtan och inte heller minns vad som hände efteråt. Så det handlar inte om fysisk smärta utan om vi inte vill att barn skall veta om att det gjorde ont och gå omkring och tänka på det efteråt.

Men är det verkligen objektivt dåligt att vi upplever smärtan som outhärdlig när någon skär i kroppen? I så fall torde evolutionen ha skapt oss så att det inte gjorde ont att skära bort armar och ben, men nu gör det ont. Betyder det att evolutionen inte är objektiv?

Menar du att människor som lider ska skylla sig själva? Eller vad menar du konkret.
Citera
2024-03-29, 23:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det lilla bra som finns i livet är ju ändå förgäves, eftersom man som död inte minns sina upplevelser. Det finns inget ärligt motargument. Det är inte som att jämföra med en trevlig upplevelse som en fest, en fin sommardag etc, för det är något som vi minns medan vi lever.
Varför tycker du att "Det lilla bra som finns i livet är ju ändå förgäves, eftersom man som död inte minns sina upplevelser"?

Hur tänker du dig ens att det borde vara? Att du skulle kunna ligga där i graven och minnas dina mysiga stunder?
Citera
2024-03-29, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag har för mig att du skrivit att du var väldigt liten när du förstod att livet var meningslöst?

Har du alltid varit helt säker på att du inte velat ha några barn, inga kvinnor som har tjatat på dig under åren?

Jag tror jag var så ung som 3 när jag insåg att allt var meningslöst. Jag var lillgammal.

Absurt nog var det 2015 en kvinna här på Flashback som ville ha barn med mig, när vi båda gick på ordentligt med droger 😐
Citera
2024-03-29, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför tycker du att "Det lilla bra som finns i livet är ju ändå förgäves, eftersom man som död inte minns sina upplevelser"?

Hur tänker du dig ens att det borde vara? Att du skulle kunna ligga där i graven och minnas dina mysiga stunder?

Livet ska bara bestå av saker som ger eufori och vara för evigt. Det är väldigt enkelt.
Citera
2024-03-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Menar du att människor som lider ska skylla sig själva? Eller vad menar du konkret.
Jag vill inte att människor skall lida och tycker inte att de som lider skall skylla sig själva. Det enda jag påstått är att det jag och andra människor tycker är subjektivt.
Citera
2024-03-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tror jag var så ung som 3 när jag insåg att allt var meningslöst. Jag var lillgammal.

Absurt nog var det 2015 en kvinna här på Flashback som ville ha barn med mig, när vi båda gick på ordentligt med droger 😐

Haha va fan nu blir man ju nyfiken 🙂 Ja flashback är lurigt. Men 3 år är en imponerande ålder att tjuvkika på facit om att livet verkar vara meningslöst. Det är du och troligen Schopenhauer som har den gåvan 🙂 För oss andra tog det lite längre tid. Men vi ser ju vad vi ser.
Citera
2024-03-29, 23:45
Medlem
Citat:
Jag vill inte att människor skall lida och tycker inte att de som lider skall skylla sig själva. Det enda jag påstått är att det jag och andra människor tycker är subjektivt.

Okej vi fattar mannen. Glad påsk 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in