2024-03-29, 16:35
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Till skillnad mot att det är jätteviktigt och jättesorgligt och meningsdödande att ingen minns en om hindra år -- när man ju inte själv kan uppleva några som helst konsekvenser av det?

Ert tänk är fascinerande ologiskt.

Det är faktiskt bara när du lever som något kan spela någon roll för dig. Det är faktiskt nu när du lever som allt händer som du kan uppleva någon konsekvens av.

Därför: fånga dagen. Dina dagar är räknade. Detta är de enda dagar du har. Kasta bort dem om du vill eller gör något bra med dem. Detta är din enda chans.

Jo, du kan uppleva konsekvenser av det eftersom det påverkar en i nuläget. Det är sant att ingenting vi gör har någon betydelse i längden och den vetskapen påverkar nuet.

Men att göra det bästa av livet, vad det nu innebär för var och en, det håller jag med om.
Citera
2024-03-29, 16:39
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det lilla bra som finns i livet är ju ändå förgäves, eftersom man som död inte minns sina upplevelser. Det finns inget ärligt motargument. Det är inte som att jämföra med en trevlig upplevelse som en fest, en fin sommardag etc, för det är något som vi minns medan vi lever.

Meningsfullt nja men saker kan vara roliga i stunden och ge en slags mening bara för det.
Men det är omöjligt att använda det som argument för livet då det innehåller så övervägande mycket lidande.
Citera
2024-03-29, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Meningsfullt nja men saker kan vara roliga i stunden och ge en slags mening bara för det.
Men det är omöjligt att använda det som argument för livet då det innehåller så övervägande mycket lidande.

Ja, lidandet överväger absurt mycket. Det finns ingen njutning som jag någonsin har upplevt som ens har varit i närheten av att vara värd all smärta, besvikelser, ansträngningar och orättvisor som jag har upplevt, och då finns det människor som bokstavligt talat har upplevt 1000 ggr mer sådant än vad jag har...
Citera
2024-03-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det jobbiga med att inse att detta inte leder någonstans alls är att ändå tvingas med i samhällscharaden. Numera känns det helt outhärdligt att tvingas umgås med random folk som är kvar i sin entusiasm för livet. Mitt nästa jobb måste nog bli något ensamarbete. Jag är alldeles för less på allt, och det kräver energi som jag inte har. Snälla snälla ge mig ett hjärtstopp NU!

Ja samhällsteatern är svår att smita från.
Citera
2024-03-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, lidandet överväger absurt mycket. Det finns ingen njutning som jag någonsin har upplevt som ens har varit i närheten av att vara värd all smärta, besvikelser, ansträngningar och orättvisor som jag har upplevt, och då finns det människor som bokstavligt talat har upplevt 1000 ggr mer sådant än vad jag har...

Jag har för mig att du skrivit att du var väldigt liten när du förstod att livet var meningslöst?

Har du alltid varit helt säker på att du inte velat ha några barn, inga kvinnor som har tjatat på dig under åren?
Citera
2024-03-29, 19:42
Medlem
Hopplös
Senast redigerad av Nyepost 2024-03-29 kl. 19:57.
Citera
2024-03-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Så är det subjektivt eller objektivt dåligt, att amputera barn utan bedövning??
Det är subjektivt dåligt, men vi människor betraktar det som objektivt eftersom det är dåligt utifrån vår gemensamma värdegrund. Det är svårt att hitta människor som inte håller med, även om sådana finns. Ännu svårare att hitta några varelser som inte är människor som ens bryr sig, då själva frågeställningen torde vara obegriplig för den som inte är människa.
Citera
2024-03-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är subjektivt dåligt, men vi människor betraktar det som objektivt eftersom det är dåligt utifrån vår gemensamma värdegrund. Det är svårt att hitta människor som inte håller med, även om sådana finns. Ännu svårare att hitta några varelser som inte är människor som ens bryr sig, då själva frågeställningen torde vara obegriplig för den som inte är människa.
Vem annars betraktar den?

Det är fysisk smärta, har inget med värdegrund att göra.

Du kan ju byta ut barn mot dig själv, eller vem du vill. Det är absolut ingen som skulle uppleva det som positivt. Det gör säkert obeskrivligt ont, en ren tortyr som ger men för livet för den som överlever.
Senast redigerad av Nyepost 2024-03-29 kl. 20:08.
Citera
2024-03-29, 20:14
Medlem
Citat:
Vem annars betraktar den?

Det är fysisk smärta, har inget med värdegrund att göra.
Den fysiska smärtan finns ändå, men under bedövning försätts hjärnan i ett nedsatt tillstånd där den inte förmår fokusera på smärtan och inte heller minns vad som hände efteråt. Så det handlar inte om fysisk smärta utan om vi inte vill att barn skall veta om att det gjorde ont och gå omkring och tänka på det efteråt.

Men är det verkligen objektivt dåligt att vi upplever smärtan som outhärdlig när någon skär i kroppen? I så fall torde evolutionen ha skapt oss så att det inte gjorde ont att skära bort armar och ben, men nu gör det ont. Betyder det att evolutionen inte är objektiv?
Citera
2024-03-29, 20:19
Medlem
Citat:
Den fysiska smärtan finns ändå, men under bedövning försätts hjärnan i ett nedsatt tillstånd där den inte förmår fokusera på smärtan och inte heller minns vad som hände efteråt. Så det handlar inte om fysisk smärta utan om vi inte vill att barn skall veta om att det gjorde ont och gå omkring och tänka på det efteråt.

Men är det verkligen objektivt dåligt att vi upplever smärtan som outhärdlig när någon skär i kroppen? I så fall torde evolutionen ha skapt oss så att det inte gjorde ont att skära bort armar och ben, men nu gör det ont. Betyder det att evolutionen inte är objektiv?
Förstår inte vad du menar med ditt första stycke.

Ja, det är objektivt dåligt. Evolutionen har skapat vårt nervsystem just för att vi ska kunna överleva. Om vi inte känner smärta kan vi ju slita av ett ben om vi fastnat nånstans tex och sen blöda ut och dö. Om vi känner smärta så blir vi uppmärksamma på saker som skadar oss och undviker det. Vad du menar med att evolutionen är objektiv eller inte förstår jag inte riktigt.
Citera
2024-03-29, 20:52
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du menar med ditt första stycke.

Ja, det är objektivt dåligt. Evolutionen har skapat vårt nervsystem just för att vi ska kunna överleva. Om vi inte känner smärta kan vi ju slita av ett ben om vi fastnat nånstans tex och sen blöda ut och dö. Om vi känner smärta så blir vi uppmärksamma på saker som skadar oss och undviker det. Vad du menar med att evolutionen är objektiv eller inte förstår jag inte riktigt.
För att en egenskap skall vara objektiv så får den inte bero på värderingar då värderingar är subjektiva till sin natur. Evolutionen är objektiv genom att vara en mekanism som fungerar utan värderingar.

För att vända på det, kan du beskriva varför det är dåligt att barn lider utan att hänvisa till värderingar som säger att det är bra om människor har det bra och dåligt om människor har det dåligt?
Citera
2024-03-29, 21:01
Medlem
Citat:
För att en egenskap skall vara objektiv så får den inte bero på värderingar då värderingar är subjektiva till sin natur. Evolutionen är objektiv genom att vara en mekanism som fungerar utan värderingar.

För att vända på det, kan du beskriva varför det är dåligt att barn lider utan att hänvisa till värderingar som säger att det är bra om människor har det bra och dåligt om människor har det dåligt?
Smärta är ingen värdering. Det gör ont oavsett vad du tycker. Smärtan ger upphov till tankar och känslor om världen som grundar sig i verkliga fysiska händelser. Om du säger att det inte är dåligt, varför inte orsaka dig själv (eller någon annan) smärta? Det spelar ju ingen roll.
Senast redigerad av Nyepost 2024-03-29 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in