Citat:
Ursprungligen postat av
Tjabo1973
Uppenbarligen är det inte så, då vi inte skulle läsa om annat i tidningarna om olika angrepp på transsexuella. Att det existerar enskilda män som är våldsamma och hotfulla är självklart sant.
Människor är flockdjur och vi har under merparten av vår historia levt i små samhällen med strikta sociala normer och kontroll. Och jag vet inte om du har missat det, men män begår verbala och fysiska angrepp på människor som är annorlunda just för att offren är annorlunda, överallt, hela tiden. Därmed inte sagt att kvinnor inte också bestraffar normbrytande beteenden, men det tar sig mindre våldsamma uttryck än hos män.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjabo1973
Nu uppvisade den påstådda gärningsmannen inte några sådana uppenbara beteenden utan ville, enligt Signe Krantz, diskutera filosofi kring kön.
Man skulle också kunna notera att du gör extremt svepande och negativa könsstereotypiska påståenden om "män". Dock räknas det ju inte om det är rätt målgrupp. Det är ju ändå lite lustigt då du gissningsvis skulle gå i taket av upprördhet om ditt exakta uttalande skulle modifieras:
"Män blir rädda, arga och potentiellt våldsamma." > "Transsexuella blir rädda, arga och potentiellt våldsamma."
Det festliga är att det är "rätt" om man gör grovt negativa utpekanden mot halva jordens befolkning, men "fel" om det riktas mot en grupp som består av någon promille av befolkningen.
Nej, jag blir inte upprörd av att någon droppar påståenden med haltande logik.
(Då skulle jag inte ägna så mycket tid på Flashback.)
Jag skulle väl snarare försöka hjälpa dig att komma in på banan igen genom att peka på vad du fick fel, att mellan könen går det att göra vissa breda generaliseringar om vad som är mer typiskt för män och vad som är mer typiskt för kvinnor, som att män är mer våldsamma, impulsiva, har lägre konsekvenstänk, kvinnor är mer omvårdande, socialt nätverkande osv. Det finns stora skillnader. (Men det finns också stora skillnader mellan individer inom varje klass!) Att säga att män, överlag, utmärker sig på vissa vis i förhållande till kvinnor och vice versa är helt OK och i enighet med vad som är känt. Det handlar om två klasser som är hyfsat distinkta biologiskt, morfologiskt, beteendemässigt osv. Vi kan enkelt avgöra att någon är en man eller kvinna, och vi har stort underlag för att studera statistiska skillnader mellan könen.
Det är inte lika lätt att generalisera om transsexuella. Det är en alldeles för liten och ny klass. Att generalisera om transsexuella utöver själva definitionens egenskaper är löjligt dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjabo1973
Vad skulle det vara för studie?
Minns tyvärr inte nu var jag läste om det. Ska klura på det och med lite tur kommer jag ihåg. (Ska kanske testa att fråga Bing. Den har överraskat mig tidigare att hjälpa mig minnas grejer.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjabo1973
Det står dig ju fritt att tro på Signe. Du kan ju dock framstå som naiv och därmed lätt bli ett offer för andras manipulation, såsom Signe Krantz med all sannolikhet försöker med här.
Jag tror det dels eftersom det som sagt är i linje med teorier om mänskligt beteende, grupptänk, traditioner, normer osv, och dels eftersom jag har personlig erfarenhet av liknande situationer. Det är inte ett fantastiskt, osannolikt scenario som beskrivs. Det är vardagsmat för den som på något vis är avvikande eller normbrytande. Det händer liksom hela tiden.