2024-03-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Låter som Sahlins historia med påstådda skinheads och babbeluringarna i T-Banan som tog Sahlin i försvar ?

Eller historierna om den påstådda "vardagsrasismen" ?

Exakt. Det är en helt egen genre.

Kanske någon kunde samla dem i en bok och ge ut under kategorin "humor"? Kanske med titeln "Saker som aldrig hänt"
Citera
2024-03-29, 16:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Jag tror att händelsen kan ägt rum så mycket som att Signe var på en bar och pratade transfrågor med någon. Däremot är beskrivningen av replikskiftena inte sannolika alls - upplever jag. Formuleringarna känns väldigt typiska hur retoriken hos just transaktivister ser ut, med "normer" och så vidare.

Kalla mig cynisk, men jag tror faktiskt att risken är större att ordföranden för transförbundet ovälkommet börjar diskutera sin "filosofiska syn på kön" med en random pubgäst än tvärtom.

Helt säkert inte och det kan säkert vara så att en transsexuell får en och annan olämplig kommentar - vilket förstås är väldigt synd. Mordhot, efter att först ha diskuterat "filosofi", är dock verkligen next-level.

Inte för att jag påstår mig sitta inne på svaret, men ja, det är min känsla att det började med ett stolt uttalande eller kanske en förlupen liten kärleks-manifestation.

Ja vi har fattat att det är det absolut viktigaste i ert liv.
Men er sexualitet är er, och inget som vi andra måste få inkört i ansiktet varenda jävla dag.
Citera
2024-03-29, 16:55
Medlem
Byzantinsks avatar
'Han tyckte att jag förtjänade att dö eftersom jag ”gick emot normerna”'

I nästa avsnitt av Saker som Aldrig Sagts och Aldrig Hänt...

Vem skulle säga så? Och i vilken värld? "Öh, homo, du förtjänar att dö för att du går emot normerna."

Transrörelsen är pinsamhetskronan på en pinsam samtids pinsamma huvud.
Citera
2024-03-29, 17:05
Medlem
immenhusens avatar
Jag förringar inte faktum, att hon säkerligen har fått ta emot smädelser för sin läggning. Det finns alltför många intoleranta där ute. Däremot tror jag inte att dessa intoleranta själar är så pass pålästa inom genus och genusvetenskap, att de skulle använda sig av begrepp såsom normer o.dyl. Det gör att jag har svårt att ta henne seriöst i detta fall. Bättre att vara ärlig, än att fara med osanning, för att i riksmedia göra en bra ”story.”

/AI
Citera
2024-03-29, 17:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

1. Är det sannolikt att detta mordhot faktiskt ägt rum? Signe Krantz beskriver bland annat händelsen så här:

Är att referera till "normer" ett realistiskt beteende hos en mordhotande full transfob eller är det terminologi som främst används inom exempelvis transrörelsen?

2. Om händelsen ägt rum som den beskrivs, är det ett bra argument för att riksdagen skall rösta igenom den nya lagen om könstillhörighet, där bland annat 16-åringar skall kunna byta kön utan diagnosticerad könsdysfori?

Bör mikrohändelser användas för att fatta makrobeslut? Skulle ett ledarinlägg i stilen "jag blev hotad av en invandrare, alltså bör invandring stoppas" accepteras på samma sätt?

1. Jag tror att du TS underskattar hur män reagerar på folk som är annorlunda (läs: normöverskridande beteenden och uttryck) i synnerhet om alkohol är inblandat. Män blir rädda, arga och potentiellt våldsamma. (Minns någon studie som visade att en stor andel av de deltagande männen faktiskt ville skada personer som uppvisar även lätta normöverskridande beteenden.) Om Krantz säger att det har hänt så tvivlar jag inte en sekund på det. Det är helt i linje med hur folk, och speciellt män är.

2. Nej, jag tycker inte det, men jag är skeptisk till hela konceptet med könstillhörighet. Det verkar väldigt ovetenskapligt. Jag tycker att det från vårdens håll fortsatt ska finnas en tröghet och motstånd i processen, så att inte barn och ungdomar far illa.
Senast redigerad av anomalign 2024-03-29 kl. 17:50.
Citera
2024-03-29, 17:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
'Han tyckte att jag förtjänade att dö eftersom jag ”gick emot normerna”'

I nästa avsnitt av Saker som Aldrig Sagts och Aldrig Hänt...

Vem skulle säga så? Och i vilken värld? "Öh, homo, du förtjänar att dö för att du går emot normerna."

Transrörelsen är pinsamhetskronan på en pinsam samtids pinsamma huvud.

Men naturligtvis sade inte mannen typ:

"du kära herr-dam uppvisar ett beteende som så flagrant bryter mot etablerade normer och traditionella könsroller att det förtretar mig till sådan grad att jag nära nog ger dig en lavett!"

Utan mer troligt var "gick emot normerna" skribentens sammanfattning av en längre stunds aggressivt svammel.
Citera
2024-03-29, 20:05
Medlem
Nosstocks avatar
Denna varelse kommer leva och dö som singel. Grattis Signe!
Citera
2024-03-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Han ser ju ut som en batikhäxa på någon HR-avdelning.

Angående topic så har självklart aldrig detta "mordhot" inträffat. Låter snarare som att hon satt på en bar och skröt om att han är trans och ville diskutera kring detta med omgivning. Han fick svar på tal och kände sig kränkt och polisanmälde. Signe bör självfallet inte få en plattform för att skriva om sina sjuka och hedonistiska fantasier, utan ska få hjälp för sina psykiska åkommor.

Ja detta är mer troligt.

Vi har sett hur Vänsterextrema ljuger mer än de förstår själva.

Såsom hon blåhåriga som skrev på Aftonbladet om alla snubbar som antastar henne på gymmet och ser ner.på henne.

I över ett år fick hon skriva dagligen.

Sen var 100% lögn och rent hat mot män inget annat.

Fick hon bestraffning ? Nejdå Feministerna tyckte bara det var ”oooops” inget mer.

Feminister kan vi helt enkelt aldrig mer lita på när det gäller deras hat mot män.
Citera
2024-03-29, 20:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
1. Är det sannolikt att detta mordhot faktiskt ägt rum?

Du skrev att transan sagt detta:

Citat:
Han tyckte att jag förtjänade att dö eftersom jag ”gick emot normerna”

Att uttala "han förtjänade det" är typiskt för folk inom personlighetskluster B. (Borderline- Histrionisk- Antisocial- Narcissistisk.)

Denna transa säger sig ha 131 i IQ. Det är en på 50 som har sådan IQ. Betyg denne säger sig haft på gymnasiets samhällsvetenskapliga program är 21,6/22,5 i betyg, vilket säkert kan rimma med den påstådda höga IQ:n. Likaså verkar denna transa vara ytterst intresserad av makt, att bestämma, att vara i centrum. Transvestism är ofta synonymt med personlighetskluster B. Hen skriver också sig vara duktig i skolan.

Personligen vet jag inte om transan blivit mordhotat, däremot är jag skeptisk till alla offentliga uttalanden där någon blivit hotad och GM inte går att finna. Särskilt inom områdena kön, etnicitet, ras och religion. Det är möjligt att denna person blivit hotat, likaväl som att många i dennes position ljuger samman att dessa utsatts för hot.
Citera
2024-03-30, 06:29
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Signe Krantz, förbundsordförande i "Transammans", är nybliven ledarskribent på Aftonbladet. I en artikel i går (28/3) argumenterar Signe för den kommande lagen om könstillhörighet.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...rtjanar-att-do

Artikeln inleds med en beskrivning om ett mordhot:

Efter detta följer text som syftar till att riksdagen bör rösta ja till det omdiskuterade förslaget om könstillhörighet. Mordhotet i sig är alltså en delmängd i en politisk text.

Ett mordhot mot någon människa är naturligtvis alltid fullkomligt oacceptabelt. Samtidigt har det tidigare inträffat att politiska aktivister påstått sig varit utsatta för hot eller våld som egentligen inte ägt rum. En påhittad/kraftigt överdriven berättelse om hot och våld kan därför vara en del av en politisk kampanj.

Då Signe Krantz använder (det äkta eller påhittade) mordhotet främst för att argumentera för politiska beslut placerar jag tråden i politik och inte brottsfall.

Signe är alltså, förutom ledarskribent på Aftonblandet, även förbundsordförande för "Transammans". På deras hemsida återfinns bilder på barn, som uppenbarligen är en målgrupp:

https://transammans.se/om_transammans/

Frågeställningar:

1. Är det sannolikt att detta mordhot faktiskt ägt rum? Signe Krantz beskriver bland annat händelsen så här:

Är att referera till "normer" ett realistiskt beteende hos en mordhotande full transfob eller är det terminologi som främst används inom exempelvis transrörelsen?

2. Om händelsen ägt rum som den beskrivs, är det ett bra argument för att riksdagen skall rösta igenom den nya lagen om könstillhörighet, där bland annat 16-åringar skall kunna byta kön utan diagnosticerad könsdysfori?

Bör mikrohändelser användas för att fatta makrobeslut? Skulle ett ledarinlägg i stilen "jag blev hotad av en invandrare, alltså bör invandring stoppas" accepteras på samma sätt?

"Men trots traumat som händelsen innebar kände jag mig trygg."

Svar på dina frågor..

1. Vederbörande verkar inte veta vad trauma är. Kan knappast ha fått trauma efter nån timme i baren. Trauma å trygg går inte direkt hand i hand. Och varför satt den mordhotade kvar å diskuterade undrar jag. Kan säkerligen blivit het diskution då dessa hbt+hela alfabetet verkar vara efterblivna på riktigt men ett "mordhot" som vederbörande vill verka få det till tror inte jag på. Hade nån mordhotat mig, så hade jag avlägsnat mig från platsen fortare än fan.

2. Signe där är väl en aktivist å går hand i hand med det som är å den nya så kallade lagen om deras könstillhörighet. Sverige vill verkligen kastrera medborgarna å eldar på å hjärntvättar massan. Hjärnan är långt ifrån färdigutvecklad vid 16 års ålder. Lätta att hjärntvätta med propaganda. Sen är det nå felande på föräldrarna oxå.
Citera
2024-03-30, 07:30
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
1. Jag tror att du TS underskattar hur män reagerar på folk som är annorlunda (läs: normöverskridande beteenden och uttryck) i synnerhet om alkohol är inblandat.

Uppenbarligen är det inte så, då vi inte skulle läsa om annat i tidningarna om olika angrepp på transsexuella. Att det existerar enskilda män som är våldsamma och hotfulla är självklart sant.

Citat:
Män blir rädda, arga och potentiellt våldsamma.

Nu uppvisade den påstådda gärningsmannen inte några sådana uppenbara beteenden utan ville, enligt Signe Krantz, diskutera filosofi kring kön.

Man skulle också kunna notera att du gör extremt svepande och negativa könsstereotypiska påståenden om "män". Dock räknas det ju inte om det är rätt målgrupp. Det är ju ändå lite lustigt då du gissningsvis skulle gå i taket av upprördhet om ditt exakta uttalande skulle modifieras:

"Män blir rädda, arga och potentiellt våldsamma." > "Transsexuella blir rädda, arga och potentiellt våldsamma."

Det festliga är att det är "rätt" om man gör grovt negativa utpekanden mot halva jordens befolkning, men "fel" om det riktas mot en grupp som består av någon promille av befolkningen.

Citat:
(Minns någon studie som visade att en stor andel av de deltagande männen faktiskt ville skada personer som uppvisar även lätta normöverskridande beteenden.)

Vad skulle det vara för studie?

Citat:
Om Krantz säger att det har hänt så tvivlar jag inte en sekund på det.

Det står dig ju fritt att tro på Signe. Du kan ju dock framstå som naiv och därmed lätt bli ett offer för andras manipulation, såsom Signe Krantz med all sannolikhet försöker med här.

Citat:
Utan mer troligt var "gick emot normerna" skribentens sammanfattning av en längre stunds aggressivt svammel.

Det är inte så citat fungerar. Det är inte en sammanfattning, utan Signe Krantz påstår att mannen ordagrant sade just så.

Signe skriver:

Citat:
En man i en bar berättade hur han ville mörda mig och sade att jag inte var logisk. Han tyckte att jag förtjänade att dö eftersom jag ”gick emot normerna” och var ”både och, en man och en kvinna på samma gång”
.

Den första meningen är en sammanfattning, där vi inte får veta hur mannen ville mörda Signe och inte heller hur orden föll gällande att Signe inte är logisk. Däremot innehåller nästa mening exakta citat som Signe alltså, på fullt allvar, påstår att gärningsmannen sade.

Här kan man ju notera det lätt absurda i historien där en mordhotande transfob skulle använda just transrörelsens interna nyckelord om exempelvis "normer".
Citera
2024-03-30, 18:02
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Uppenbarligen är det inte så, då vi inte skulle läsa om annat i tidningarna om olika angrepp på transsexuella. Att det existerar enskilda män som är våldsamma och hotfulla är självklart sant.

Människor är flockdjur och vi har under merparten av vår historia levt i små samhällen med strikta sociala normer och kontroll. Och jag vet inte om du har missat det, men män begår verbala och fysiska angrepp på människor som är annorlunda just för att offren är annorlunda, överallt, hela tiden. Därmed inte sagt att kvinnor inte också bestraffar normbrytande beteenden, men det tar sig mindre våldsamma uttryck än hos män.

Citat:
Nu uppvisade den påstådda gärningsmannen inte några sådana uppenbara beteenden utan ville, enligt Signe Krantz, diskutera filosofi kring kön.

Man skulle också kunna notera att du gör extremt svepande och negativa könsstereotypiska påståenden om "män". Dock räknas det ju inte om det är rätt målgrupp. Det är ju ändå lite lustigt då du gissningsvis skulle gå i taket av upprördhet om ditt exakta uttalande skulle modifieras:

"Män blir rädda, arga och potentiellt våldsamma." > "Transsexuella blir rädda, arga och potentiellt våldsamma."

Det festliga är att det är "rätt" om man gör grovt negativa utpekanden mot halva jordens befolkning, men "fel" om det riktas mot en grupp som består av någon promille av befolkningen.

Nej, jag blir inte upprörd av att någon droppar påståenden med haltande logik.

(Då skulle jag inte ägna så mycket tid på Flashback.)

Jag skulle väl snarare försöka hjälpa dig att komma in på banan igen genom att peka på vad du fick fel, att mellan könen går det att göra vissa breda generaliseringar om vad som är mer typiskt för män och vad som är mer typiskt för kvinnor, som att män är mer våldsamma, impulsiva, har lägre konsekvenstänk, kvinnor är mer omvårdande, socialt nätverkande osv. Det finns stora skillnader. (Men det finns också stora skillnader mellan individer inom varje klass!) Att säga att män, överlag, utmärker sig på vissa vis i förhållande till kvinnor och vice versa är helt OK och i enighet med vad som är känt. Det handlar om två klasser som är hyfsat distinkta biologiskt, morfologiskt, beteendemässigt osv. Vi kan enkelt avgöra att någon är en man eller kvinna, och vi har stort underlag för att studera statistiska skillnader mellan könen.

Det är inte lika lätt att generalisera om transsexuella. Det är en alldeles för liten och ny klass. Att generalisera om transsexuella utöver själva definitionens egenskaper är löjligt dumt.

Citat:
Vad skulle det vara för studie?
Minns tyvärr inte nu var jag läste om det. Ska klura på det och med lite tur kommer jag ihåg. (Ska kanske testa att fråga Bing. Den har överraskat mig tidigare att hjälpa mig minnas grejer.)

Citat:
Det står dig ju fritt att tro på Signe. Du kan ju dock framstå som naiv och därmed lätt bli ett offer för andras manipulation, såsom Signe Krantz med all sannolikhet försöker med här.

Jag tror det dels eftersom det som sagt är i linje med teorier om mänskligt beteende, grupptänk, traditioner, normer osv, och dels eftersom jag har personlig erfarenhet av liknande situationer. Det är inte ett fantastiskt, osannolikt scenario som beskrivs. Det är vardagsmat för den som på något vis är avvikande eller normbrytande. Det händer liksom hela tiden.
Senast redigerad av anomalign 2024-03-30 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in