Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-22, 15:44
  #157
Medlem
Geomeisters avatar
2004 kom filmen "The Assassination of Richard Nixon" med Sean Penn ut. Mina tankar under filmen gick mot Taxi Driver. Fast en snällare version. Har någon annan sett den? Tänkte ni samma sak?

Många år senare dök även Joker upp. Jag gillar Joker, men likheterna med Taxi Driver/The King of Comedy var för påtagliga ibland. De Niro har ju en roll i filmen så tror inte direkt det var någon slump. Att hylla fyrtio år gamla filmer ser jag inga fel med heller. Taxi Driver är en känd film, men knappast något "alla" i senare generationer kommer titta på. Hellre något i stil med Joker än alla oändliga antal remakes eller "Taxi Driver 2, 3, 4, 5".
Citera
2024-03-29, 00:58
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
2004 kom filmen "The Assassination of Richard Nixon" med Sean Penn ut. Mina tankar under filmen gick mot Taxi Driver. Fast en snällare version. Har någon annan sett den? Tänkte ni samma sak?

Många år senare dök även Joker upp. Jag gillar Joker, men likheterna med Taxi Driver/The King of Comedy var för påtagliga ibland. De Niro har ju en roll i filmen så tror inte direkt det var någon slump. Att hylla fyrtio år gamla filmer ser jag inga fel med heller. Taxi Driver är en känd film, men knappast något "alla" i senare generationer kommer titta på. Hellre något i stil med Joker än alla oändliga antal remakes eller "Taxi Driver 2, 3, 4, 5".

"Are you really 12 and a half?"

Jodie Foster som ung hade en stark roll i filmen som underårig prostituerad.

https://www.youtube.com/watch?v=Tqj2OI7mGcQ

När sveket blev överväldigande.
Citera
2024-03-29, 23:57
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
"Are you really 12 and a half?"

Jodie Foster som ung hade en stark roll i filmen som underårig prostituerad.

https://www.youtube.com/watch?v=Tqj2OI7mGcQ

När sveket blev överväldigande.

Samma var hon dessutom slampa i barngangsterfilmen Bugsy Malone av Alan Parker https://www.imdb.com/title/tt0074256/ som blev en stor hit. Idag betraktas den nog som extremt tråkig och långsam, men då var den het. Massor av småpojkar blev kära i henne.

Det finns en skröna om att Ronald Reagan utsattes för mordförsök av en galen man som ville imponera på Foster efter att han hade sett henne i den filmen och blivit kåt på den lillgamla ungen.
Citera
2024-03-30, 02:50
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
"Are you really 12 and a half?"

Jodie Foster som ung hade en stark roll i filmen som underårig prostituerad.

https://www.youtube.com/watch?v=Tqj2OI7mGcQ

När sveket blev överväldigande.
Jodies några år äldre syster Connie agerade body double för henne i de mest utmamande scenerrna, t ex när hon går ner på knä och försöker suga av den tveksamme Bickle (som svarar med att ge henne en örfil). Det är Connie i just den kamerainställningen. De båda systrarna tyckte det var kul att kunna tillbringa stora delar av sommaren i New York tillsammans.

Jag har förresten en DVD av filmen med tysk och fransk dubbning (utom det engelska originalet förstås). Tyvärr säger Travis Bickle *inte* med hög och deklarativ röst "Du spricht an Mir?!", han muttrar snarare fram den berömda repliken i den tyska versionen - men det är ändå en kul sak att ha (jag har även Batman med fransk dubbning)
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-03-30 kl. 02:56.
Citera
2024-03-30, 10:18
  #161
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jodies några år äldre syster Connie agerade body double för henne i de mest utmamande scenerrna, t ex när hon går ner på knä och försöker suga av den tveksamme Bickle (som svarar med att ge henne en örfil). Det är Connie i just den kamerainställningen. De båda systrarna tyckte det var kul att kunna tillbringa stora delar av sommaren i New York tillsammans.

Kan det stämma? Att det var Jodies syster. Är de tvillingar?

Hon drar ner gylfen bara och han knuffar bort henne, ingen örfil. Jag har filmen på datorn och kollat precis nu, det ser 100 % ut som Jodie.
Citera
2024-03-30, 10:29
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Kan det stämma? Att det var Jodies syster. Är de tvillingar?

Hon drar ner gylfen bara och han knuffar bort henne, ingen örfil. Jag har filmen på datorn och kollat precis nu, det ser 100 % ut som Jodie.
Systern är åtta år äldre - det var mer än jag trodde - men de är väldigt lika, och tydligen var det ingen stor skillnad i kroppslängd ens då. Här är en bild från inspelningen:

https://www.reddit.com/r/Moviesinthe...axi/?rdt=40490

Det är absolut Connie i den scenen.
Citera
2024-04-02, 21:03
  #163
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Jag håller på att klippa ihop en fan-edit av Taxi Driver (1976).

Min version kommer att bli ca 70 min lång, så det är mycket som försvinner.

Men tempot blir bättre och allt knäppt i filmen med Betsy på porrbion och planerna på att skjuta Palantine är borta i min version.
Vad ska du fokusera på i din version? Scenen med Betsy och mordplanerna är ju ganska centrala för den övergripande känslan/budskapet med filmen.
Citera
2024-04-02, 22:59
  #164
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Vad ska du fokusera på i din version? Scenen med Betsy och mordplanerna är ju ganska centrala för den övergripande känslan/budskapet med filmen.

Citerar mig själv från tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Som nämnts i tråden, varför tar Travis med Betsy på en porrfilm? Han är inte korkad och han var ju väldigt trevlig mot henne när de sitter och fikar.

Varför får Travis för sig att han ska skjuta Palantine?

Slutet känns väldigt märkligt, allt är som vanligt och Travis småpratar med kollegorna på ett sätt som han inte riktigt gjorde tidigare på taxi-fiket.

Jag tror det var i Halliwells filmguide det stod att "it makes no sense" att Travis ska skjuta Palantine och hela filmen är "ultimately pointless".

Men filmen har helt klart stora kvaliter i andra avseenden. Man skulle kunna göra en fan edit där man klipper bort alla konstigheter och gör storyn till enbart en vigilante-historia där den ensamme vietnamveteranen Travis vill rädda den unga Iris från hallicken Sport.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback