Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-25, 16:09
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Filmen har atmosfär, kan man lugnt säga.

Finns många grymma scener, t.ex voice over-scenerna "all the animals come out at night", när Travis ska köpa vapen från snubben som är handelsresande och givetvis scenen framför spegeln "are you talking to me?".

Jo, rullen är ju på ett sätt tidlös...
Men ( jag tror det poängteras långt tidigare i tråden ) skildrar ju - snudd på - enbart en ensam, ärrad & sömnlös människa, som i sin egen lilla misär utser sig till en vigilante.
Den mentala nedförsbacken vi åker med på eskalerar ju enormt på slutet; det går plötsligt undan rejält!

Men som redan sagt: foto, musik, miljöer och karaktärer är nästintill 100%-iga.
En av 70-talets "stora" filmer, men har eg. inte mkt till plot.

Kulturellt blev ju bl. a tuppkammen en post-modernistisk modefluga långt in på 2000-talet: minns att D.Beckham spexade vid något tillfälle...
Citera
2023-01-25, 16:13
  #146
Medlem
Ett slags syskonfilm är väl -74 års "Death Wish", med revolverförsedd C. Bronson i huvudrollen?
Citera
2023-01-25, 16:24
  #147
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Ett slags syskonfilm är väl -74 års "Death Wish", med revolverförsedd C. Bronson i huvudrollen?

Det finns flera vigilante-filmer, det är en hel genre, den kan också buntas ihop med rape/revenge-genren där det är en kvinnlig hämnare/vigilante.

Men Taxi Driver är annorlunda i och med att man fokuserar så mycket på huvudkaraktären Travis Bickle och hans inre, hans ångest och att han pratar med sig själv, osv.

Sen finns ju då konstigheterna i Taxi Driver, som jag nog kommer att försöka klippa bort i en fan edit. Det gäller dock att få det att funka så det inte känns som att för mycket försvinner i en ny edit.
Citera
2023-01-25, 16:30
  #148
Avstängd
Lite kuriosa:
Lou Reeds låt Doin' the Things That We Want To innehåller några referenser till bl a Taxi Driver
https://m.youtube.com/watch?v=WYJpLcP3_mQ
Citera
2023-01-25, 16:54
  #149
Medlem
Dorniers avatar
Lite svårt att höra vad han sjunger, men här är texten, mycket riktigt nämner han några Scorsese-filmer.

The other night we went to see sam's play
Doin' the things that we want to
It was very physical it held you to the stage
Doin' the things that he wants to
Doin' the things that he wants to
The guy's a cowboy from some rodeo
Doin' the things that he wants to
The girl had once loved him, but now she want to go
Doin' the things that she wants to
Doin' the things that she wants to
The man was bullish, the woman was a tease
Doin' the things that they want to
They fought with their words, their bodies and their deeds
Doin' the things that they want to
When they finished fighting, they exited the stage
Doin' the things that they want to
I was firmly struck by the way they had behaved
Doin' the things that they want to
Doin' the things that they want to
Hey
It reminds me of the movies marty made about new york
Those frank and brutal movies that are so brilliant
(Doin' the things that he wants to)
"True love" meet "the raging bull"
(Doin' the things that he wants to)
They're very inspirational, I love the things they do
(Doin' the things that he wants to)
Doin' the things that I want to
There's not much you hear on the radio today
(Doin' the things that we want to)
But you could still see a movie or a play
(Doin' the things that we want to)
Here's to "travis bickle" and here's "johnny boy"
(Doin' the things that we want to)
Growing up in the mean streets of new york
(Doin' the things that we want to)
I wrote this song 'cause I'd like to shake your hand
(Doin' the things that we want to)
In a way you guys are the best friends I ever had
(Doin' the things that we want to)
Doin' the things that we want to
That we want to
A true love
Citera
2023-01-25, 17:12
  #150
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.O
helt klart en favoritfilm. martin scorsese lyckas fånga travis melankoliska tänkande och det smittar av sig på stämningen. de niro personifierar denna psykopat på ett förträffligt vis.

en favorit detalj är när travis pratar in ett meddelande på beckys telefon. kameran fokuserar först på travis, men han gilder sedan ur bilden när allteftersom man inser att han inte riktigt förstår vad han pratar om.
Ja det är väl ett sätt att signalera hur ynkligt desperat Travis försök att reparera relationen är. Ur kamerans perspektiv känns det för skämmigt att bevittna så därav driver kameran bort från honom.
Citera
2023-01-26, 19:48
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Ja det är väl ett sätt att signalera hur ynkligt desperat Travis försök att reparera relationen är. Ur kamerans perspektiv känns det för skämmigt att bevittna så därav driver kameran bort från honom.

En av filmens många små "guldkorn".

TD är sammantaget för mig - ser mig som amatörkritiker - så dj-a mörk och tragisk.
Har inte sett om den på ett bra tag, men den sitter ju där i den s k filmiska ryggraden.

En av nyckelscenerna är väl helt visst när Travis vill ha ett personligt snack med kollegan Wizard utanför Caféet?
Ett litet rop på hjälp; det känns som om han vill bromsa den begynnande dekadenta spiralen inom sig, men blir "missförstådd"(?)

Psykoanalys/status där i skedet av T.B:s öde välkomnas!
Citera
2023-01-31, 17:35
  #152
Medlem
Dorniers avatar
Om man läser lite vad som sagts om Taxi Driver så är det att man kan tolka den på olika sätt.

Att Travis är galen eller blir galen. Att filmens slut där Travis blir hjälte är en satir. Att filmen är en kommentar till samhället men att den ändå inte ska tas för allvarligt. Osv. Osv.

Det skulle förklara filmens ologiskheter.

Jävla trams med detta, filmen är ju gripande på många sätt, men så finns det vissa saker i storyn som har en skruv lös. Hur tänkte man egentligen?
Citera
2023-02-05, 14:33
  #153
Medlem
Sedelagens avatar
Det är fortfarande en relevant film. En "incel" och vietnamveteran som får extrem kognitiv dissonans av att se samhällets dekadens och ensamhet samtidigt som han själv deltar i dekadensen och paradoxalt nog har riskerat sitt liv för det. Det är vad som efterfrågas av dagens unga män. Vi ska vara beredda att ge våra liv för kvinnor som initierar skilsmässa i nästan hälften av alla äktenskap. Vi ska ge våra liv så att de kan ligga med gangsterrappare.
Citera
2023-02-06, 11:57
  #154
Medlem
RadiationSantas avatar
Jag tycker mycket om den.
Känslan av utanförskap och frustration över ett samhälle som verkar ha förlorat all självkontroll är nog något många kan känna igen sig i, även i dagens värld.
Och väldigt bra filmmusik.
Citera
2023-02-08, 18:22
  #155
Medlem
Onanikrems avatar
Tackar Flashback för tippset/påminnelsen! Var många år sedan jag såg Taxidriver, nu är det dax igen.
Har den på VHS någonstans men fultankar nu i stället.
Citera
2024-02-21, 20:42
  #156
Medlem
Dorniers avatar
Jag håller på att klippa ihop en fan-edit av Taxi Driver (1976).

Min version kommer att bli ca 70 min lång, så det är mycket som försvinner.

Men tempot blir bättre och allt knäppt i filmen med Betsy på porrbion och planerna på att skjuta Palantine är borta i min version.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback