2024-03-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nu är jag sexist också bara för att jag råkade nämna att man kanske inte har tid att reflektera och bearbeta all annan skit om ens fru går och dör precis när man ska få barn....

Du måste inse att alla har inte suttit 24/7 och analyserat sitt liv i detalj som du verkar ha gjort. Frågan är om du inte gjort det lite för mycket om du läser in sexism i det jag skrev.

Kanske en blandning av Dogges garv och axelryckning och att se allt genom offer/förövarperspektivet vore att föredra.

Ibland är man bara sju år, gnider sig mot en 15årig tjej, förstår inte riktigt vad som händer och har kanske inte djupt dykt och vänt och vridit så mycket på det sen heller.
Haha ja. Förövrigt så är ju du en person som jag uppfattar som någon med en del innanför pannbenet här på Flashback.

Jag har inte suttit och analyserat allt med mitt liv. När jag var svårt psykiskt dålig för rätt många år sedan gick jag igenom mitt liv om igen men jag var såpass mycket i botten att ingenting gott kom ur ältandet annat än påtaglig negativitet samt att jag också tappade humöret när jag triggades av människor. Givetvis har jag i samband med att jag återvann min mentala hälsa och mitt välbefinnande utvecklats från det giftiga tillstånd jag föll ner i när jag tappade balansen och drabbades av psykisk ohälsa..

Däremot så är jag uppvuxen i ett hem som trots att min förälder också led av psykisk ohälsa innebar normer och värdegrunder gällande andra människor. I skolan när invandrarpojkarna särbehandlade negativt reagerade min förälder illa och pekade ut det som pågick som rasism och förklarade för mig innebörden trots att jag precis bara börjat skolan..innan dess hade jag tragglats i det med att inte stjäla då jag gjort några för många dumma saker som in efattade snatteri. Innan dess lärde jag mig att inte slåss och bråka. Efter att jag fick lära mig vad som var fult med rasism, förklarades diskriminering och pekades ut. Därefter höll jag på att få huvudet bortslitet när jag kom hem och använde ordet bög baserat på homofobin i skolan och fick jämlikhet förklarat sedan när jag svor omkring själv som en rännstensungar vissa men knappa föreläsningar om sexism, ett ämne som den sexistiska generationen knappast själva var bra på att uppfostra andra bättre kring och så fortsatte det. I min trappa bodde exempelvis Peter Karlssons mördares mamma och bror och jag fick även där strikta föreläsningar om uppträdanden mot andra människor såsom att oskyldiga inte ska dömas för andras brott och "guilty by association" inte fungerar som koncept (åtminstone inte i mitt barndomshem) varav jag aldrig hade ens tittat snett, den tid som gick tills de flyttade. Anlade ett helt neutralt ansiktsuttryck och rörde aldrig en min. Precis som jag var uppfostrad till att inte mobba och så vidare eller hoppa in vid mobbning. Men gjorde jag fel ibland? Absolut. Det gjorde jag. Sedan ändrade jag beteenden.

Dogges föräldrar kanske helt saknade värdegrunder men hans lärare mm bör ha tagit vid .mina lärare var akademiker och det jag inte fattade tog de vidare att fostra in. Allt jag inte förstod, det som var mig främmande och annat förklarade de efter våra normer värderingar i samhället och även Dogge och alla hans vänner gick i svenska skolor med värdegrunder där barnens felbeteenden diskuterades.

Ingen människa är en ö, inte heller Doggelito. Grejen är att han trampade i klaveret genom att gå för mycket in i sina sexuella berättelser utan att vilja inse att det inte är lämpligt som familjeunderhållning. Barnfamiljer skrattar inte.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2024-03-28 kl. 20:58.
Citera
2024-03-28, 21:00
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Nej exakt.

Så mycket saker och beteenden under alla åren förr. Som att utsätta andra, bli utsatt; som bara ignorerades förr - som hur barn behandlades, hur utsatta tonåringar kunde bli, hur hemska saker tystades ner, osv. Där är vi mycket mer utvecklad och medveten idag.

Men du. Vet du vad det värsta är? Hur barn fortfarande behandlas, hur pass utbredd utsattheten är och hur hemska saker fortfarande tystas ner.. Frågan är om inte detta är även ännu mera är höjt i dunkel numera än tidigare på grund av det rådande klimatet. Usch, den här världen alltså. Den är verkligen sjuk..
Citera
2024-03-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Löjlig jämförelse. Det var en KILLE som byggde tältet. Det var KILLAR som tjatade på tjejen att den gipsade killen också skulle få krypa på. Det är inga 7-8-åringar som håller på så. Dogge putsar historien i efterhand.

Varken du eller jag har väl alla dom faktiska detaljerna i fallet? Om dom var 7-8 år, hur gammal ska tjejen/kvinnan vara för att ses som förövare och inte som offer? Om killarna var säg 12 år, hur gammal ska tjejen/kvinnan vara för att ses som förövare och inte offer?

Nyfiken bara
Citera
2024-03-28, 21:03
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Haha ja. Förövrigt så är ju du en person som jag uppfattar som någon med en del innanför pannbenet här på Flashback.

Jag har inte suttit och analyserat allt med mitt liv. När jag var svårt psykiskt dålig för rätt många år sedan gick jag igenom mitt liv om igen men jag var såpass mycket i botten att ingenting gott kom ur ältandet annat än påtaglig negativitet samt att jag också tappade humöret när jag triggades av människor. Givetvis har jag i samband med att jag återvann min mentala hälsa och mitt välbefinnande utvecklats från det giftiga tillstånd jag föll ner i när jag tappade balansen och drabbades av psykisk ohälsa..

Däremot så är jag uppvuxen i ett hem som trots att min förälder också led av psykisk ohälsa innebar normer och värdegrunder gällande andra människor. I skolan när invandrarpojkarna särbehandlade negativt reagerade min förälder illa och pekade ut det som pågick som rasism och förklarade för mig innebörden trots att jag precis bara börjat skolan..innan dess hade jag tragglats i det med att inte stjäla då jag gjort några för många dumma saker som in efattade snatteri. Innan dess lärde jag mig att inte slåss och bråka. Efter att jag fick lära mig vad som var fult med rasism, förklarades diskriminering och pekades ut. Därefter höll jag på att få huvudet bortslitet när jag kom hem och använde ordet bög baserat på homofobin i skolan och fick jämlikhet förklarat sedan när jag svor omkring själv som en rännstensungar vissa men knappa föreläsningar om sexism, ett ämne som den sexistiska generationen knappast själva var bra på att uppfostra andra bättre kring och så fortsatte det. I min trappa bodde exempelvis Peter Karlssons mördares mamma och bror och jag fick även där strikta föreläsningar om uppträdanden mot andra människor såsom att oskyldiga inte ska dömas för andras brott och "guilty by association" inte fungerar som koncept (åtminstone inte i mitt barndomshem) varav jag aldrig hade ens tittat snett, den tid som gick tills de flyttade. Anlade ett helt neutralt ansiktsuttryck och rörde aldrig en min. Precis som jag var uppfostrad till att inte mobba och så vidare eller hoppa in vid mobbning. Men gjorde jag fel ibland? Absolut. Det gjorde jag. Sedan ändrade jag beteenden.

Dogges föräldrar kanske helt saknade värdegrunder men hans lärare mm bör ha tagit vid .mina lärare var akademiker och det jag inte fattade tog de vidare att fostra in. Allt jag inte förstod, det som var mig främmande och annat förklarade de efter våra normer värderingar i samhället och även Dogge och alla hans vänner gick i svenska skolor med värdegrunder där barnens felbeteenden diskuterades.

Ingen människa är en ö, inte heller Doggelito. Grejen är att han trampade i klaveret genom att gå för mycket in i sina sexuella berättelser utan att vilja inse att det inte är lämpligt som familjeunderhållning. Barnfamiljer skrattar inte.
Var väl på någon podd eller liknande? Var väl media som isåfall gjorde det till familjeunderhållning?
Citera
2024-03-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var verkligen inte normalt för 40-50 år sen.
Inte för dig kanske. Men helt normalt för mig mig i min umgängeskrets för 40-50 år sedan.

Doggelitos erfarenhet ger igenkänningsfaktor.

Den som är så gammal och inte känner igen var nog någon som inte blev bjuden på fester eller fick vara med.
Senast redigerad av Spjutspetsen 2024-03-28 kl. 21:06.
Citera
2024-03-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Tråkigt att höra om det du råkat ut för som ung, men bara för att du gick igen ett sådant helvete betyder inte att alla tjejer och killar med ett gränslöst sexuellt beteende från den tiden gick igenom samma saker som du.

Jag är också uppväxt i förorten på den tiden och rörde mig i liknande kretsar som Dogge, utan att vi har haft med varandra att göra eller hade gemensamma bekanta. Jargongen i dessa grupper av ungdomar verkar du inte ha någon kunskap om. På den tiden hängde vi alla med varandra, oavsett hudfärg tack vare intresset för hip hop-kulturens alla bitar.

Både tjejer och killar var så pass gränsöverskridande på den tiden att vi idag skulle bli halshuggna av PK-maffian på öppen gata. Vet inte hur många galna grejer jag kan berätta om från den tiden som då var ganska normalt för unga i den kretsen. Ska vi inte våga berätta om våra minnen från tiden som unga, bara för att pissnödiga kappvändare som dig tycker att vi ska straffas för det?

Jag lovar att det kommer en tid för er också, där det lilla luftslott ni byggt upp kommer att föras bort med vinden. Att hetsa, hänga ut och straffa människor för hur de levde som unga kommer att slå tillbaks på er i framtiden.
Varför hittar du på att jag inte vet något om konceptet eller liknande värderingar från män/pojkar eller att jag inte skulle känna till att det låter så här bland knarkare oavsett hudfärg?

Det är invandrarproblematik som idag syns i den så kallade gangsterrap som florerar och som delas av alla knarkare då allt blandas och smälts ner i en degel. Jag har även pekat på det som mer ett smältdegel-fenomen än mångkultur.
Citera
2024-03-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Var väl på någon podd eller liknande? Var väl media som isåfall gjorde det till familjeunderhållning?
Alla hans uppdrag är baserade på honom som familjeunderhållare. Han blev folkkär som det, och nu får han återvända till hiphopen istället. Han är cancelled som familjeunderhållare, inte som rappare.
Citera
2024-03-28, 21:08
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Men du. Vet du vad det värsta är? Hur barn fortfarande behandlas, hur pass utbredd utsattheten är och hur hemska saker fortfarande tystas ner.. Frågan är om inte detta är även ännu mera är höjt i dunkel numera än tidigare på grund av det rådande klimatet. Usch, den här världen alltså. Den är verkligen sjuk..
Idag är medvetenheten högre hos både myndigheter och människor.
Då var den noll. Idag mer. Men det sker såklart idag med. Men tror faktiskt det är mycket mindre även om det känns mer för så mycket avslöjas.
Citera
2024-03-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Varför hittar du på att jag inte vet något om konceptet eller liknande värderingar från män/pojkar eller att jag inte skulle känna till att det låter så här bland knarkare oavsett hudfärg?

Det är invandrarproblematik som idag syns i den så kallade gangsterrap som florerar och som delas av alla knarkare då allt blandas och smälts ner i en degel. Jag har även pekat på det som mer ett smältdegel-fenomen än mångkultur.
Du vet inget om du inte fick vara med.
Citera
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag har sett klippet och läst artikeln som TS länkade.

Rätt vanligt att man säger att man var liten i tonåren när man är nästan 50 bast som Dogge.

Kör på, du.

Det är bara lite kul att du säger att andra "fantiserar om vad som egentligen hänt," för då undrar jag... vad gör du själv?

När har jag fantiserat om vad som hänt menar du?
Citera
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi

Ja, jag håller verkligen med dig. Det händer så sjukt mycket tragiskt samtidigt, överallt, att människor vet inte ens vart dom ska börja; samtidigt som alla drunknar i egna problem 😵‍💫 Media har inte ens plats att rapportera allt, knappt en procent känns det som. Men, dom har iaf plats för Wahlgren familjen då och då.... host...
Citera
2024-03-28, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Varken du eller jag har väl alla dom faktiska detaljerna i fallet? Om dom var 7-8 år, hur gammal ska tjejen/kvinnan vara för att ses som förövare och inte som offer? Om killarna var säg 12 år, hur gammal ska tjejen/kvinnan vara för att ses som förövare och inte offer?

Nyfiken bara
Om tjejen ska vara förrövare så är det hon som ska bygga tältet och tjata sig till sex. När Dogge berättar historien så är det killarna som står för handlingarna och drivet, det är först när han får kritik i efterhand som snacket om åldersskillnaden och tjejen som drivande uppstår. Säg att du är smartare än att gå på en historia som putsas i efterhand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in