Citat:
Ursprungligen postat av
RobinJacobsson
Började söka i kategorin "Droger" men hittade ingenting gällande Flatearth, så jag hamnade här istället.
Det som drivit mig till att skapa detta inlägg är all jävla skit som florerar på Facebook just nu, och som jag inte tycks bli av med. Det finns grupper med tusentals stackars följare som inte verkar besitta någon som helst förmåga att tänka själva. Alltifrån gåtor som är utvecklade på så sätt att fånga tittare över tid med videor som drar ut på tiden innan man kommer till en slutsats eller ett resultat, till matematiska "problem" som kan tolkas på olika sätt för att skapa debatt och fånga kommentarer till flattards som postar retarderat skräp i form av bilder och olika påståenden.
Majoriteten av alla retarderade människor som på allvar ens finner ett uns rimlighet i att jorden skulle kunna tänkas vara platt är enligt min uppfattning från människor i min närhet indoktrinerade, outbildade och mestadels gräsrökande tards som inte på något sätt besitter kapaciteten att binda ihop vetenskap, rimliga antaganden och logik. I botten finns det även ofta ett problem med- och ifrågasättande av auktoriteter och myndigheter. Den röda tråden går inte att förbise. Jag vill påstå att grunden till hela den här psykosen är baserat på psykiskt ovälmående i kombination med total avsaknad av logiskt tänkande. Inte långt ifrån religion i min mening.
Jag är väl insatt i att många är outbildade, och man titulerar sig gärna som forskare för att man överkommit ett stort videobibliotek på Youtube där man lagt största delen av sin arbetslösa tid för att man inte vill vara en del av kugghjulet. Man tycker också att alla som har ett vanligt arbete är kuggar i detta hjul, dessa människor drar man sig inte en sekund för att kalla "får".
Jag ber någon överbegåvad här att förklara hur ett så enkelt redskap som ett vattenpass fungerar när jorden är platt. Oavsett vilken kraft som attraherar massa (magnetism som tardsen påstår) så borde det ju rimligtvis icke fungera utan en tangens relativt jordens masscentrum.
Förövrigt så verkar det rimligt att samtliga 195 länder skulle ingå i denna konspiration. Även länder som ligger i konflikt med varandra, olika värderingar, religioner, ledare, anställda över olika myndigheter, fysiker, astronomer osv. Det är i min mening skrämmande hur jävla dum i huvudet man kan bli. Men medel-intelligensen är ju också skrämmande låg (100 i Sverige i skrivande stund).
Vad vill jag egentligen framföra? Jag uppfattar det som att människan blir mer och mer dum i huvudet, och en orsak till det tror jag är internet och att verktygen (ex smartphone) för att få tillgång till det har utvecklats. För den lågbegåvade människan utan förmåga att dra logiska slutsatser och en ovana att behandla obegränsade mängder med information så är detta den mörka baksidan av teknikens utveckling och något som bara kommer att bli värre över tid.
Vetskapen om att det finns människor som tror att jorden är platt mildrar min förvåning att det fortfarande försiggår krig, trots att året är 2024.
Det var lite därför som jag skapade min första fråga i den här tråden också. Det kändes nästan overkligt och fascinerande att människor, i nådens år 2024, fortfarande tror på de här typerna av konspirationsteorier. Framför allt eftersom de är så lätta att motbevisa. Jag tror att det är som du skriver, att man har blivit matad med information som bara styrker ens egen världsuppfattning och ser "den stora vetenskapsapparaten" som något ont och farligt. Trotts att hela vårt moderna samhället är baserat runt den. Det skulle vara intressant att läsa en studie i ämnet. Det här rör ju inte bara platt-jordare utan även en mängd andra grupper. Det kanske finns något samband mellan dem.
Om någon vet vart man kan hitta information om detta så skulle det vara mycket uppskattat.
För att hjälpa dessa individer så tror jag att man får ha en vänlig approach om man vill komma någonstans. Även om det kan vara frustrerande att behöva förklara gymnasie-fysik för dem eller frågan om horisonten som tycks dyka upp ganska ofta.
Jag tyckte det var intressant hur samtalet om speglar på månen efter ett tag inte handlade om speglarna på månen lägre utan om man kan detektera enskilda fotoner. Därefter var det ingen som ville prata om det. Samma sak med GPS-teknologin. Där valde man att byta ämne när de egna föreställningarna inte höll längre.
Det märks att det går fort från att den ena påstår något och den andra börjar kasta skit istället för att behålla lugnet och resonera för sin sak.
Vi rund-jordare (en term jag aldrig trodde att jag skulle behöva sätta på mig själv) borde föregå med gott exempel och hjälpa våra platt-jords-troende vänner att hitta rätt och slippa leva i en värld av utanförskap och paranoia.