2024-03-26, 19:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Håller med om att alla domstolar i Sverige BÖR följa Umeå tingsrätt och kammarrättens beslut i Stockholm.

Vi på Flashback BÖR maila och ligga på alla tingsrätter i Sverige och uppmana de att följa dessa beslut så de slutar att ge ut domar och andra handlingar hej vilt.
Att maila dem på det sättet kommer inte att göra någon skillnad.
Citera
2024-03-27, 02:28
Medlem
Jag tog mig några dagar för att läsa in mig på lagen om att kränka andra och GDPR. Detta kom jag fram till:

Trådens ämne gäller inte bara tjänster som tillhandahåller domar mm. Det gäller också Flashback.

Det är inget brott att lägga upp domar mm på en uppladdningssida eftersom brottet uppstår först när någon sprider det. Ett sätt att sprida domar är alltså att på en nätsida länka till domarna på uppladdningssidan. Då sprider man domarna och det är olagligt eftersom domarna kan innehålla personuppgifter och kränkande innehåll. I detta fall sprider man missaktning om andra vilket är olagligt, speciellt om ett visst antal läst domarna.

Det som denna tråd handlar om är GDPR och ovanstående är också ett brott mot GDPR eftersom man då offentliggör personuppgifter. Det skall tilläggas att ingen behöver ladda ner och/eller läsa dokumenten. Här skiljer det mot att missakta folk, i detta fall räcker med att de har möjlighet att läsa dokumenten för att det skall utgöra en olaglighet.

Flera skulle då säga att dokumenten inte ligger på Flashback utan på en uppladdningssida. Man länkar ju bara till dokumenten på Flashback. Men som man kan se i första stycket är det inget brott att lägga dokumenten på en uppladdningssida utan det är först när man sprider dokumenten till allmänheten som ett brott uppstår. Sprida dokumenten gör man alltså när de länkas till, i detta fall, på Flashback.

Alltså är det ett brott att länka till domar på Flashback och det är den som lägger ut länken som begår brottet.

Enligt GDPR kan inte en privatperson som länkar till domarna få vite om det inte tas bort utan det är den ansvarige för nätsidan, som i detta fall är Flashbacks ägare, som måste ta bort länkarna. Det finns alltså en risk att IMY en vacker dag står och knackar på Flashbacks dörr.

Att ingen knackat på personuppgiftssidornas dörrar beror på att de har utgivningsbevis. Det diskussionen i tråden handlar om är om EU tillåter Sveriges undantag för personuppgiftssidorna.

Flashback har inget utgivningsbevis och har alltså inget undantag från GDPR's regler om att personuppgifter inte får spridas.
Senast redigerad av defectum 2024-03-27 kl. 02:48.
Citera
2024-03-27, 11:00
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Så länge som det fortsätter att läckas ut känsliga personuppgifter från våra domstolar kommer det finnas en marknad för handlingarna. Grundproblemet är att det inte görs någon avvägning mellan allmänintresset och den enskildes integritet när domhandlingar lämnas ut. Utgångspunkten bör vara att personuppgifter sekretessbeläggs. I de fall ett särskilt allmänintresse kan uppvisas i det enskilda fallet kan en prövning göras för att offentliggöra uppgifterna.

Huruvida handeln av uppgifterna sker via av myndigheter sanktionerade verksamheter eller inte kommer inte stå till hinder för den nyfikne. Måhända att vissa seriösare aktörer kanske väljer att avstå från gråmarknaden, men finns uppgifterna att tillhandagå kan man vara säker på att de kommer att eftersökas.

Mitt liv blev oåterkallerligt förstört ögonblicket en digital kopia av min domhandling spreds vidare till en privat aktör. Avvägning mellan allmänintresset i att jag har rökt cannabis och den effekt det får genom att jag för resten av mitt liv blir stigmatiserad som en narkoman var inget som togs i beaktande. Jag kommer aldrig att bli fri från min handling nu, hur mycket jag än ångrar den och vill försonas kommer det för alltid att förfölja mig. Trots att mitt straff i lagens mening ska vara avtjänat när mitt belastningsregister är prickfritt, kommer jag aldrig bli kvitt min handling. Många rättfärdigar det med att man som kriminell förtjänar den behandlingen. Jag själv, liksom EU-rätten genom GDPR, anser att människor ska ha rätt att leva sina liv utan att bli dömda och stigmatiserade efter ett avtjänat straff. Den verkligheten finns inte i Sverige, och kommer inte finnas så länge som var och varenda domhandling innehållandes personuppgifter delas ut och privata register förs.

Att av samhället klassas som kriminell och aldrig ha möjlighet till upprättelse är en otrolig förnedring. Konsekvenserna av den hantering som tillåts pågå ska inte nonchaleras till att de helt plötsligt är åtgärdade när sidor med utgivningsbevis eventuellt hindras att hänga ut folk, även om det är en bra början. Det Finska förhandsavgörandet visar vägen för hur restriktivt domhandlingar innehållandes personuppgifter ska lämnas ut, vi får hoppas att Sverige tar ställning och följer EU-rätten till förmån av mänskliga rättigheter.

Jag är i precis samma sits fast med en friande dom i "bagaget" (som dyker upp på bakgrundskontroller och samtliga uthängningssidor), vilket borde säga något om hur absurd situationen är.

Det är helt sjukt att jag ska behöva förklara mig för nya arbetsgivare/bekantskaper om ett åtal som inte ens lett till fällande dom. Vilket fantastiskt starkt integritetsskydd vi har i Sverige.
Citera
2024-03-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Att maila dem på det sättet kommer inte att göra någon skillnad.

I det syftet, troligen inte. Däremot, om någon orkar, hade det varit intressant om någon mailade alla tingsrätter och frågar hur de ser på bulkutlämningar av åtal/domar/förundersökningsprotokoll. Det hade varit listigt att göra det för att få information om hur de bedömer rättsläget. Om de svarar: vi har slutat att ge ut dem på bulk så vet vi att Lexbase et al. sitter på en databas som i snabb takt föråldras.

I en mer kampanjliknande modell skulle man då kunna maila företag och organisationer runt om i landet och förklara för dem att bakgrundskontroller inte håller vad de tidigare har lovat. På så sätt stryper man dem ekonomiskt från 2 håll.
Citera
2024-03-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Jag är i precis samma sits fast med en friande dom i "bagaget" (som dyker upp på bakgrundskontroller och samtliga uthängningssidor), vilket borde säga något om hur absurd situationen är.

Det är helt sjukt att jag ska behöva förklara mig för nya arbetsgivare/bekantskaper om ett åtal som inte ens lett till fällande dom. Vilket fantastiskt starkt integritetsskydd vi har i Sverige.

DET är den sjukaste biten. Det innebär att varje åklagarmiss förvandlas till ett livstidsstraff för en åtalade.

Edit: Det är också det som - tillsammans med att de hänger ut psykiskt sjuka som har tvångsvårdad - bevisar att de (Gunnar Axén et al) saknar all form av etik och moral. Det är tragiskt att inte detta lett till ett större ramaskri än vad det har gjort.
Senast redigerad av PolisenOrebro 2024-03-27 kl. 11:14.
Citera
2024-03-27, 16:37
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.hd.se/artikel/staden-kollade-upp-arbetssokande-i-kritiserad-databas/
Förstår inte hur det gång på gång uppdagas att kommunala verksamheter använder sig av och finansierar parasiterna. De om några borde vara bundna att följa enligt lag ordnad praxis kring begäran av utdrag ur belastningsregistren, inte söka sätt att kringgå de. Hur kan våra skattemedel gå till att finansiera dessa dårar?
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
DET är den sjukaste biten. Det innebär att varje åklagarmiss förvandlas till ett livstidsstraff för en åtalade.

Edit: Det är också det som - tillsammans med att de hänger ut psykiskt sjuka som har tvångsvårdad - bevisar att de (Gunnar Axén et al) saknar all form av etik och moral. Det är tragiskt att inte detta lett till ett större ramaskri än vad det har gjort.
Ja, det är helt galet från början till slut. Att kapitalister tillåts agera domare och bödel hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.

De som drabbas av tjänsterna har av förståeliga skäl inget intresse av att dra till sig medial uppmärksamhet och riskera att ens privata historia exponeras vidare. På andra sidan har vi kapitalister som exploaterar utdaterad lagstiftning och återinvesterar sina vinster i opinionskampanjer för att bevara sina intressen, och avsäger sig all form av moral till förmån av ett girigt driv att maximera vinster.

Det i kombination med att journalister inte har något intresse av att försvåra sitt eget arbete genom att utmana rådande ordning, även om det är till priset att männskliga rättigheter skändas, förklarar varför frågan inte ges mer utrymme. I fallet med Verifiera och LPT-domarna får man iallafall ge SVT att de rapporterat kritiskt mot den delen av verksamheten.

Å andra sidan borde man ställa sig lika kritiskt till att LPT-domarna lämnats ut av myndigheter från första början.

Citat:
Min poäng var att om IMY kunde ingripa mot LPT-domarna, så borde de också kunnat ingripa mot brottmålsdomar. Många, även om inte alla, brottmålsdomar innehåller den sortens uppgifter som nämns i första stycket.

IMY har dock kategoriskt inte agerat i såna ärenden med hänvisning till utgivningsbevis, när det egentligen inte var relevant om det fanns utgivningsbevis eller ej.
Utgår från att uppgifter gällande användning av narkotika kan bedömas falla under kategorin uppgifter rörande hälsa enligt YGL 1.20§?
Citera
2024-03-27, 19:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
https://www.hd.se/artikel/staden-kollade-upp-arbetssokande-i-kritiserad-databas/
Förstår inte hur det gång på gång uppdagas att kommunala verksamheter använder sig av och finansierar parasiterna. De om några borde vara bundna att följa enligt lag ordnad praxis kring begäran av utdrag ur belastningsregistren, inte söka sätt att kringgå de. Hur kan våra skattemedel gå till att finansiera dessa dårar?

Ja, det är helt galet från början till slut. Att kapitalister tillåts agera domare och bödel hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.

De som drabbas av tjänsterna har av förståeliga skäl inget intresse av att dra till sig medial uppmärksamhet och riskera att ens privata historia exponeras vidare. På andra sidan har vi kapitalister som exploaterar utdaterad lagstiftning och återinvesterar sina vinster i opinionskampanjer för att bevara sina intressen, och avsäger sig all form av moral till förmån av ett girigt driv att maximera vinster.

Det i kombination med att journalister inte har något intresse av att försvåra sitt eget arbete genom att utmana rådande ordning, även om det är till priset att männskliga rättigheter skändas, förklarar varför frågan inte ges mer utrymme. I fallet med Verifiera och LPT-domarna får man iallafall ge SVT att de rapporterat kritiskt mot den delen av verksamheten.

Å andra sidan borde man ställa sig lika kritiskt till att LPT-domarna lämnats ut av myndigheter från första början.

Utgår från att uppgifter gällande användning av narkotika kan bedömas falla under kategorin uppgifter rörande hälsa enligt YGL 1.20§?
Kanske. I propositionen så står det att "denna kategori har hämtats från artikel 9.1 i dataskyddsförordningen och ska ges samma betydelse som i förordningen."
(Prop. 2017/18:49 s. 188)

I GDPR:s artikel 4 så definieras uppgifter om hälsa som:
"personuppgifter som rör en fysisk persons fysiska eller psykiska hälsa, inbegripet tillhandahållande av hälso- och sjukvårdstjänster, vilka ger information om dennes hälsostatus"

Det är med andra ord svårt att veta exakt var man ska dra gränsen. Att någon innehaft droger kan nog knappast räknas som en uppgift om hälsa. Att någon brukat droger kanske kan göra det. Att någon är beroende av droger, eller fått dem förskrivna av läkare, är nästan garanterat uppgifter om hälsa.
Citera
2024-03-27, 19:47
Avslutad
Citat:

Vad är målet egentligen med bakgrundskontroller av individer som blivit dömda för mindre allvarliga brott sedan tidigare ifall om man nu vill att fler människor ska kunna leva ett hederligt liv och inte fortsätta begå nya brott och den personen inte ska tro dennes liv är förstörd för all framtid?

Det finns ingen logik, ena sidan vill man bekämpa arbetslösheten, kriminaliteten å andra sidan har man en lagstiftning som gör fungerar som rävsax.
Citera
2024-03-27, 21:04
Medlem
Citat:
Det är med andra ord svårt att veta exakt var man ska dra gränsen. Att någon innehaft droger kan nog knappast räknas som en uppgift om hälsa. Att någon brukat droger kanske kan göra det. Att någon är beroende av droger, eller fått dem förskrivna av läkare, är nästan garanterat uppgifter om hälsa.

I min fälllande dom står allt möjligt om mitt då pågående alkoholmissbruk. Enligt IMY är detta inte uppgifter som rör hälsa. Fällande domar i brottmål är inte av samma karaktär som LVU/LVM hette det.
Citera
2024-03-27, 21:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
I min fälllande dom står allt möjligt om mitt då pågående alkoholmissbruk. Enligt IMY är detta inte uppgifter som rör hälsa. Fällande domar i brottmål är inte av samma karaktär som LVU/LVM hette det.
Var det före eller efter kammarrättsdomen som fick dem att ändra praxis?
Citera
2024-03-27, 22:47
Medlem
Citat:
Så länge som det fortsätter att läckas ut känsliga personuppgifter från våra domstolar kommer det finnas en marknad för handlingarna. Grundproblemet är att det inte görs någon avvägning mellan allmänintresset och den enskildes integritet när domhandlingar lämnas ut.

Jag sympatiserar med dig. Men ha i åtanke att grundproblemet är löst, domstolar har börjat hota med fängelse för dem som sprider uppgifter (redan innan EUD domen kom). Enligt senaste EUD avgörandet, för att lämna ut domar krävs särskilda skäl t.ex journalistik, ej privata skäl/rekrytering, dvs inte ens privatpersoner kommer få ut handlingar. Lyckas du snoka reda på om någon aktör har handlingar om dig kommer du enkelt kunna få ut ett skadestånd. Det är helt andra tider nu.
Parasitsajterna har inte begripit det ännu därav att dom försöker överleva istället för att diskret dra sig undan från denna marknad medans dom kan.
Citera
2024-03-27, 22:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Jag sympatiserar med dig. Men ha i åtanke att grundproblemet är löst, domstolar har börjat hota med fängelse för dem som sprider uppgifter (redan innan EUD domen kom). Enligt senaste EUD avgörandet, för att lämna ut domar krävs särskilda skäl t.ex journalistik, ej privata skäl/rekrytering, dvs inte ens privatpersoner kommer få ut handlingar. Lyckas du snoka reda på om någon aktör har handlingar om dig kommer du enkelt kunna få ut ett skadestånd. Det är helt andra tider nu.
Parasitsajterna har inte begripit det ännu därav att dom försöker överleva istället för att diskret dra sig undan från denna marknad medans dom kan.
"inte ens privatpersoner kommer få ut handlingar"

Det stämmer inte. Jag har testat, och kan fortfarande få ut domar utan problem.

Om det handlar om enskilda domar så lär det inte bli några problem. De verkar inte reagera om det inte är sammanställningar, stora mängder domar, eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in