2024-03-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har du som sagt aldrig sett en solnedgång vid havet? Vart tror du solen tar vägen? Varför kan man sen i se solen? Vore jorden platt borde man se den dygnet runt, för det är ju alltid dag någonstans på jorden.

Man undrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt, vart tar solen vägen?

Varför kan man inte se den extremt ljusstarka stjärnan när det är natt?

Mer än jag vet. Men vill man hävda det rör sig om ett klot som vänder sig bort från solen, så behöver man visa upp bevis. det funkar inte att bara ha det som något grundantagande.

Men ta din avatar-bild som exempel. den är lite intressant. Tänk om det finns en värld inuti hatten? Varför inte? Och om du tycker det låter fånigt, varför är klotet mindre fånigt?
Citera
2024-03-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tydligt bevis för att din matta inte är platt.

Om bilen ser ut att sjunka ned genom mattan kan man dra slutsatsen att bilen faktiskt sjunker ned i mattan.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag får ingen sjunkande känsla. Vad jag däremot ser är en bild av bra kvalitet och en av dålig kvalitet.

Vem som helst kan ta en bild med sin mobil av ett föremål på en plan yta, flytta föremålet längre bort och se med egna ögon att ingenting försvinner.

Om saker försvann på så korta avstånd skulle det inte vara möjligt att filma fotbollsmatcher, för spelarna på andra sidan plan skulle se ut som de var nergrävd till midjan.

Men i vilket fall. Det visar att dylika fenomen inte måste bero på att saker döljs bakom ytan på klotet, som svävar i rymden, med massa vatten utanpå, som sitter fast på nåt magiskt vis..etc.

Att hävda att observerade fenomenet absolut måste bero på sådant blir ju rätt mycket confirmation bias
Senast redigerad av Fleuch 2024-03-25 kl. 19:26.
Citera
2024-03-25, 19:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Mer än jag vet. Men vill man hävda det rör sig om ett klot som vänder sig bort från solen, så behöver man visa upp bevis. det funkar inte att bara ha det som något grundantagande.

Men ta din avatar-bild som exempel. den är lite intressant. Tänk om det finns en värld inuti hatten? Varför inte? Och om du tycker det låter fånigt, varför är klotet mindre fånigt?

Sluta tramsa.

Fenomenen solnedgång och natt är så vardagliga och ofta förekommande att du bör ha en fungerande förklaring - om nu jorden runt inte är rund.

Var är solen nu? Klockan är 20 över sju på kvällen och det är mörkt hör i Stockholm. Åt vilket håll ska jag rikta min Nikon P90000 för att kunna zooma in solen?
Citera
2024-03-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Well exakt hur mäter dom avståndet till månen ?
...

På samma sätt som du mäter de flesta avstånd, du studsar en signal mot ytan och mäter hur lång tid det tar.

Citat:
...Första problemet är att ta sig till månen...

Nu är du i fel tråd. Här diskuterar vi om vi hittar på jorden eller inte. Och så ägnar vi en hel del tid åt att försöka förklara innebörden av att vi hittar på jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-25 kl. 21:02.
Citera
2024-03-25, 20:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Får åter igen åberopa mitt exempel på en mikroskopisk människa ståendes på ett till synes oändligt stort bord. Kan människan se hela vägen till bordets kant? Nej, det tror jag inte den kan. Kan människan titta upp och se en taklampa hängandes över bordet? Ja, det tror jag den kan. Skillnaden är att det mellan dig och månen inte finns någon terräng.

Sen tror jag inte månen är 40.000 mil bort, men det är irrelevant.

Bordskivan är visst oändlig. Hur högt upp hänger lampan?

Men kan du zooma i Finland från exempelvis Brämön?
Citera
2024-03-25, 22:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Guld och led är det enda man kan använda för att reflektera strålningen, båda är för tunga för att flyga med
Finns många andra material som reflekterar ljus/laser så det behöver inte vara dessa två material. Speglar är vanligtvis glas och silverfärg.
Citera
2024-03-25, 22:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns många andra material som reflekterar ljus/laser så det behöver inte vara dessa två material. Speglar är vanligtvis glas och silverfärg.

Tror hen menar strålningen i Van Allen-bältet
Citera
2024-03-25, 22:45
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Här finns information om speglarna på månen.

https://www.nasa.gov/missions/laser-beams-reflected-between-earth-and-moon-boost-science/
Citera
2024-03-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Här finns information om speglarna på månen.

https://www.nasa.gov/missions/laser-beams-reflected-between-earth-and-moon-boost-science/

Har väl slagit mej också.. skjuta prick på nåt som är 40 x 40 cm, på 380 000 kilometers avstånd...

Ytterligare en sak som etablerad vetenskap hävdar att de sysslar med, som är uppenbart orimlig. Bara en kriminellt lättlurad person kan gå på nånting sådant.
Citera
2024-03-26, 00:33
Medlem
Citat:
Har väl slagit mej också.. skjuta prick på nåt som är 40 x 40 cm, på 380 000 kilometers avstånd...

Ytterligare en sak som etablerad vetenskap hävdar att de sysslar med, som är uppenbart orimlig. Bara en kriminellt lättlurad person kan gå på nånting sådant.

Man belyser ett område runt reflektorn och det räcker att den är inom detta område. Att detta inte är orimligt visas ju på att experimenten lyckas. Man får tillbaka reflektioner från laser pulserna.
Citera
2024-03-26, 14:15
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Bara för att du inte begriper hur det fungerar betyder ju det inte att det inte fungerar.

Det finns väldigt mycket väldokumenterad information om de här experimenten. Du kan börja med att läsa den här artikeln av T W Murphy.
https://tmurphy.physics.ucsd.edu/papers/rop-llr.pdf

Om du är nyfiken på att gräva djupare så kan du gå igenom referenserna på wikipedia-sidan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Laser_Ranging_experiments
Citera
2024-03-26, 15:32
Medlem
Citat:
You asked for it...

imgur.com/a/I5us6HH

imgur.com/a/cAuvn4W

Som synes, nog får man lite "sjunkande känsla" i andra bilden, även här?

Nej, det får man inte alls. På båda bilderna syns hela bilen, inkl hjulen. Att den andra bilden är av dålig kvalitet ändrar inte detta faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in