2024-03-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Du blandar ihop två helt olika system här. GPS-systemet och det du nämner, mobilmasttriangulering är inte samma sak. Som WilleGarvin skriver fungerar inte positionering via mobilmaster till havs och inte heller på platser som saknar tillgång till något av de olika system som används för mobiltelefoni.

Du borde skapa dig en grundläggande kunskap inom sattelitpositionering för att kunna ha en konstruktiv diskussion i ämnet.

Förklara skillnaden mobilmasttriangulering och GPS?
Och Snälla du, kör inte med att jag är för dum att förstå och att jag borde skapa mig grundläggande förståelse. Tramsig härskarteknik funkar inte i mitt fall.
Det finns inget som heter satellitpositionering och mobilpositionering funkar inte ute till havs utan kontakt med mobilmaster. Positionering ute till havs sker med radiofyrar.
Satelliter kan omöjligen veta vilka koordinater befinner sig över Det är du som borde koppla på hjärnan och testa nåt som heter sund logik.
Citera
2024-03-26, 20:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Stackars snurrande foliehatt, försök att förstå skillnaden mellan mobilsamtal och det som kallas för ping.

Och professorn var ut med mobilen ”kollat upp det väldigt noggrant”?

Grattis. Återkomst i tråden och körde i diket direkt.

Du kanske kan berätta vart jag ska rikta min Nikon för att zooma in solen nu? (Jag befinner mig i Stockholm.)
Citera
2024-03-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Men då går det nog inte att skjuta prick med en laser på någonting som är väldigt mycket mindre än vad ögat kan uppfatta som dessutom rör sig extremt fort samt vibrerar och dessutom göra det flera hundratusen gånger i sekunden?

Vad blir spridningen på laserstrålen på månen och hur många procent reflekteras tillbaka till jorden?
Undrar bara.
Citera
2024-03-26, 20:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Och Snälla du, kör inte med att jag är för dum att förstå och att jag borde skapa mig grundläggande förståelse. Tramsig härskarteknik funkar inte i mitt fall.
Det finns inget som heter satellitpositionering och mobilpositionering funkar inte ute till havs utan kontakt med mobilmaster. Positionering ute till havs sker med radiofyrar.
Satelliter kan omöjligen veta vilka koordinater befinner sig över Det är du som borde koppla på hjärnan och testa nåt som heter sund logik.

För 15-år sedan när jag hade en SonyEricsson telefon så fanns någonting som hette A-GPS (Assisted GPS)
GPS var lite trögt på den tiden så först försökte A-GPS triangulera med mobilmasterna och det gick si så där. Man hamnad i rätt område men ca 1 Km fel, sedan när GPS kickade in så blev det tio-meters noggrannhet,.

Anledningen att mobilpositionering inte funkar långt ute till havs beror just på Jordens kurvatur. Om jorden vore platt så skulle det räcka med att sätta en mobilmast på Kanarieöarna och den med rätt uteffekt skulle räcka till amerikat.
Citera
2024-03-26, 20:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Vad blir spridningen på laserstrålen på månen och hur många procent reflekteras tillbaka till jorden?
Undrar bara.

Fritt ur minnet: Skjuter du lasern mot mångruset får du ca 3 fotoner tillbaka, träffar du reflektorn får du tiotusentals fotoner om inte hundratusentals fotoner tillbaka.
Citera
2024-03-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fritt ur minnet: Skjuter du lasern mot mångruset får du ca 3 fotoner tillbaka, träffar du reflektorn får du tiotusentals fotoner om inte hundratusentals fotoner tillbaka.

Imponerad, hur vet du allt det där, har du sett det på teve? Hur räknar man fotoner?
Undrar bara.
Citera
2024-03-26, 20:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Återigen, din stackars foliehatt, det går kryssningar till t.ex. Karibien och man kan testa om GPS positionering funkar ombord.
Kan tipsa dig att du bör rikta kameran mot solen, men jag är en simpel amatör när det gäller sådana avancerade experiment

Nej men solen gick ner 18:20. Fast inte i din värld då, där är den alltid över den platta jorden… fast frågan är var.
Citera
2024-03-26, 20:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Undrar bara.

Hej idiot.

"Utav de '100 sextiljoner (en etta och 36 nollor) fotoner man skickar iväg, är det bara 12 som kommer tillbaka' och träffar mätdonet."

You do the math.

Varsågod.

Men vad har det med jordens form att göra?
Citera
2024-03-26, 21:04
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Min avsikt var inte att förolämpa din intelligens och det var tråkigt att du uppfattade det så.

Det är dock tämligen uppenbart, efter att ha läst en del av dina inlägg, att du saknar relevanta grundkunskaper för att det ska gå att ha en seriös diskussion med dig i detta ämnet.

Med det sagt så vet GPS-satelliterna sin relativa position till varandra på ungefär samma sätt som din GPS-mottagare vet sin position i förhållande till satelliterna. Allt det här finns mycket väldokumenterat och finns tillgängligt för dig att läsa om. Men det förutsätter givetvis att du tar dig tid och studerar det.
Citera
2024-03-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Min avsikt var inte att förolämpa din intelligens och det var tråkigt att du uppfattade det så.

Det är dock tämligen uppenbart, efter att ha läst en del av dina inlägg, att du saknar relevanta grundkunskaper för att det ska gå att ha en seriös diskussion med dig i detta ämnet.

Med det sagt så vet GPS-satelliterna sin relativa position till varandra på ungefär samma sätt som din GPS-mottagare vet sin position i förhållande till satelliterna. Allt det här finns mycket väldokumenterat och finns tillgängligt för dig att läsa om. Men det förutsätter givetvis att du tar dig tid och studerar det.

Skulle du kunna förtydliga, hur vet satelliterna vad dom har för koordinatposition över din klot? Är det geostationära satelliter du har i åtanke eller satelliter i omlopp? Försök nu att besvara min fråga hur satelliter vet vilka koordinater dom befinner sig över?
Jag har studerat ämnet länge, påstår inte att jag har svar på alla frågor och är alltid villig att lära.
Citera
2024-03-26, 22:10
Medlem
Citat:
Återigen, din stackars foliehatt, det går kryssningar till t.ex. Karibien och man kan testa om GPS positionering funkar ombord.
Kan tipsa dig att du bör rikta kameran mot solen, men jag är en simpel amatör när det gäller sådana avancerade experiment

Återigen, hur fan tror du de hittar till Karibien? Med hjälp av GPS och WGS84.

Och du vet väl att du kan följa båtars position i realtid? Även när de är mitt ute på Atlanten? Båten hittar sin position mha av GPS-satelliter och de sänder därefter sin position vidare mha av kommunikationssatelliter.
Citera
2024-03-26, 22:19
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Skulle du kunna förtydliga, hur vet satelliterna vad dom har för koordinatposition över din klot? Är det geostationära satelliter du har i åtanke eller satelliter i omlopp? Försök nu att besvara min fråga hur satelliter vet vilka koordinater dom befinner sig över?
Jag har studerat ämnet länge, påstår inte att jag har svar på alla frågor och är alltid villig att lära.

Det bästa är nog egentligen att du läser den tekniska dokumentationen för hur GPS-systemet fungerar om du vill ha detaljerad information. Det är ganska omfattande och behandlar tex olika relativistiska effekter som satelliterna upplever pga deras hastighet och mycket mycket annat. Jag besitter inte all denna information men jag kan försöka svara på några av de frågor du ställer.

Satelliterna kretsar runt jorden i något som kallas MEO eller "medium earth orbit" och på drygt 20000km höjd. De kretsar runt jorden ungefär 2 gånger per dygn.

Satelliterna vet sin position relativt jorden på några olika sätt:

1. Satellitbanor: GPS-satelliter kretsar runt jorden på exakta platser och kända hastigheter. Dessa banor beräknas noggrant och övervakas av markkontrollstationer.

2. Sända signaler: Varje GPS-satellit sänder kontinuerligt signaler som innehåller en tidsignal och satellitens exakta plats.

3. Mottagare på jorden: En GPS-mottagare på jordens yta tar emot signaler från flera satelliter. Genom att mäta tiden det tar för signalerna att nå mottagaren kan mottagaren bestämma avståndet till varje satellit. Detta görs genom att jämföra tiden signalen sändes av satelliten med tiden den mottogs på jorden.

4. Trilateration: När GPS-mottagaren har bestämt sitt avstånd från åtminstone tre satelliter kan den använda trilateration för att beräkna sin egen position. Trilateration är en geometrisk teknik som använder de kända positionerna för satelliterna och deras avstånd från mottagaren för att bestämma mottagarens position.

5. Tänk dig att du vet att du är en viss avstånd från tre landmärken (satelliterna), och du känner till de exakta platserna för de landmärkena. Genom att rita cirklar runt varje landmärke med en radie lika med ditt avstånd från det, är punkten där alla tre cirklar skär varandra din plats.
Lägga till fler satelliter: GPS-mottagare tar vanligtvis emot signaler från fler än tre satelliter för att förbättra noggrannheten i positionsberäkningen. Ju fler satelliter mottagaren kan "se", desto mer exakt blir positionsberäkningen. Med signaler från fyra eller fler satelliter kan mottagaren också beräkna sin höjd över havsytan.

6. Korrektionssignaler: För att ytterligare förbättra noggrannheten kan GPS-mottagare också ta emot korrektionssignaler från markbaserade stationer eller andra satelliter för att kompensera för faktorer som atmosfäriska fördröjningar eller fel i satellitbanor.

Hoppas att det hjälpte lite. Det finns säkert en hel del som jag missat men jag är ingen expert på ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in