2022-04-14, 10:39
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Sannolikt ett mycket bra val om du sparar på lång sikt. Vad jag vet går det inte att hitta en billigare fond som täcker hela Stockholmsbörsen.
Ja, det är min uppfattning också. Har man bara Avanza Zero missar man småbolagen som ofta står för mycket av avkastningen.
Citera
2024-02-19, 05:00
Medlem
nickeh84s avatar
Denna fond är väl den populäraste på Avanza, men varför? Är den inte mer osäker när den bara innehåller svenska aktier? Vore det inte bättre med en fond med fler aktier från andra länder för att sprida riskerna så att säga, eller är Stockholmsbörsen bästigast i hela vida världen?
Citera
2024-02-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Denna fond är väl den populäraste på Avanza, men varför? Är den inte mer osäker när den bara innehåller svenska aktier? Vore det inte bättre med en fond med fler aktier från andra länder för att sprida riskerna så att säga, eller är Stockholmsbörsen bästigast i hela vida världen?
Avanza har haft den som en gratisfond att locka in kunder med i snart 20 år så det är ju inte så förvånande att många på Avanza har något innehav i den. Rätt övertygad om att de flesta inte har enbart Avanza Zero men t.ex. Avanzas egna globalfond har funnits betydligt kortare tid och det finns många andra globala indexfonder så sparandet i sådana är sannolikt utspritt på fler olika fonder. Antal ägare säger heller inget om hur stor andel av sitt kapital varje ägare har placerat i dem.
Citera
2024-03-25, 12:55
Medlem
Köpt avanza zero

Hej, är ny med det här med sparande i fonder och liknande. Köpte nyligen avanza zero fond för 1000kr räknas det som engångsköp eller kommer räknas som månadssparande om jag köper mer av samma fond? Annars är det en bra fond om man vill spara i långsiktigt?
Citera
2024-03-25, 13:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, är ny med det här med sparande i fonder och liknande. Köpte nyligen avanza zero fond för 1000kr räknas det som engångsköp eller kommer räknas som månadssparande om jag köper mer av samma fond? Annars är det en bra fond om man vill spara i långsiktigt?

Bra beslut du har tagit att börja investera!

För att svar på din fråga. Om man ska kalla ditt sparande månadsspar eller engångsköp beror ju på precis vad det låter. Om du köper regelbundet, typ en gång i månaden, är det ju ett månadsspar. Det spelar ingen roll om det sker genom att du sätter upp ett automatiskt förfarande (autogiroöverföring och autoköp på fonden) eller om du själv sköter det manuellt.

Månadssparande (eller så regelbundet man kan och vill) är att rekommendera då du på det sättet "smetar" ut ditt GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) i och med att du kommer att köpa såväl på topp som på bott och hela vägen däremellan.

Jag tycker dock att du ska fundera på ditt val av fond, om det är så att du bara tänker/vill/kan äga en fond. Avanza Zero är inte dålig, äger den själv, men den är väldigt smal sett till andra fonder. Du äger "bara" 30 bolag, de mest omsatta i Sverige. Fundera på om du inte ska ha en bredare Sverigefond eller kanske en globalfond för att få med en större del av aktiemarknaden i ditt ägande. Det finns till låga avgifter, även om de ju inte står Zeros 0%

Oavsett så har du gjort helt rätt som börjat investera. Lycka till!
Citera
2024-03-25, 13:28
Medlem
Onanikrems avatar
Riktigt bra fond om du är novis och vill lära dig mer.. studera de aktier den innehåller några månader, sedan gör du dina första köp av aktier.
Citera
2024-03-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Riktigt bra fond om du är novis r du dina första köp av aktier.

Nej nej.

TS. Du har gjort helt rätt. bara investera i detta. du behöver aldrig investera i aktier. INGEN kan slå börsen på sikt om man inte lägger ned massa hundratals timmar + har löjlig tur.

Jag har 6 års studier, jobbar inom finans etc Vet inte hur mycket forskning jag läst på att man inte kan börsen över längre tid, så att pröva att finna enskild aktier för att man tror att man kan slå markanden är bara dumt.
Sedan om man gör det för att det är kul, likt att betta på fotboll etc, är en annan sak.
Men det du gör TS är helt rätt : )

Se till att aktivera ett månadssparande med. och framöver kan du köpa indexfonder med exponering europa, usa, norden, och fördela i olika index-fonder. se bara till att kostnaderna är låga i fonderna. Nordnet har massa 0kr fonder
och sluta aldrig måndassspara oavsett om marknadne går dåligt eller bra : )
Citera
2024-03-25, 14:53
Medlem
Clint Ruins avatar
Komplettera gärna med Avanza Global för litet större bredd.
Citera
2024-03-25, 15:57
Medlem
Bra. Låt dom ligga där tills du är mer avancerad.
Citera
2024-03-25, 16:02
Medlem
Förstår inte ert snack om avancerad? Vad menar ni? Man köper väl en fond för att man tror på förvaltningen eller indexet det replikerar.
Citera
2024-03-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Förstår inte ert snack om avancerad? Vad menar ni? Man köper väl en fond för att man tror på förvaltningen eller indexet det replikerar.
Man köper en fond av lättja.
Citera
2024-03-25, 16:15
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
[...] INGEN kan slå börsen på sikt om man inte lägger ned massa hundratals timmar + har löjlig tur.

[...]
Nja detta är lite väl kategoriskt. Det existerar daytraders, hedgefonder, människor som har särskild insikt (insiders om inte annat). Somliga faller inom hundratals timmar och eller löjligt tur.

För gemene man som sätter in lite pengar i Investor och Telia så gör man däremot sannolikt bättre i att ha pengarna på fonder.

Jag är alltså otroligt anal nu.

---

Avanza Zero är en bra fond om du vill spara långsiktigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in