2024-03-24, 10:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
För att det tar längre tid?
Jag vill ha mina ägg krämiga, och är 5:30 lång tid?
Citera
2024-03-24, 10:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Äggkokare är bäst.
Citera
2024-03-24, 12:02
Medlem
snurresprettiss avatar
Nej aldrig lock, använder nästan aldrig lock till någonting, varken ris eller potatis heller. Eller pasta.
Citera
2024-03-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fick precis de nedanstående tipsen från min el-leverantör - de handlar om att spara el såklart. Men ändå. Jag har alltid fått lära mig att man ska koka ägg utan lock, för annars spricker de. Stämmer inte det? (Om jag hade ägg hemma skulle jag testa själv i stället för att fråga här, men nu har jag inte det.)

Koka upp vattnet i en vattenkokare först.
Lägg på locket på kastrullen för att snabba på koktiden.
Se till att inte överkoka 🥚🥚 – hur man vill ha sitt ägg är förstås en smaksak men de flesta skriver nog under på att de inte ska vara överkokta. Bonus: du sparar energi.
Kollar alltid med lock. Vad är problemet?
Citera
2024-03-24, 12:32
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Det fattar jag väl att lock inte behövs, jag har kokat ägg i decennier. *morrar*
Frågan var om det GÅR att koka ägg med lock (för att spara energi) utan att skalen spricker.

Det går alldeles utmärkt, det har jag jag gjort så länge jag har kokat ägg
Mycket sällan skalet spricker för mig men kokar oftast med lock på, så lite svårt att jämföra.
Citera
2024-03-24, 14:05
Medlem
Trakessons avatar
Jag brukar be en kompis ta med mina ägg till jobbet. Han jobbar på kärnkraftverk och hänger ner dom i reaktorvattnet (i en sådan där nätpåse). Vet inte hur länge han kokar dem men de blir perfekta och sedan kan man ha dem i kylskåpet i åtminstone 7 år utan att de blir dåliga.
Citera
2024-03-24, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Lägg i äggen i kallt vatten sedan på med plattan. Om du gör på detta viset och inte sätter spisen plattan på full gas så hoppar inte äggen. Dvs dina ägg spricker sällan.
Kokar du upp vatten lägger ägget på en sked och för ner i det kokande vattnet lär du få spruckna ägg.
Men i vissa fall kan du ha tur så du slipper detta scenario.
Jag lägger alltid i mina ägg i kokande vatten. De spricker inte om man är försiktig. Vattnet måste ju inte stormkoka. Jag gör så för att jag vill veta på i princip sekunden när mitt ägg är perfekt kokt.

Ont: Att äggen spricker enklare med lock lär ha att göra med att det kokar hårdare under lock och du har två hårda ytor uppåt och nedåt.
Citera
2024-03-24, 15:11
Medlem
Citat:
Fick precis de nedanstående tipsen från min el-leverantör - de handlar om att spara el såklart. Men ändå. Jag har alltid fått lära mig att man ska koka ägg utan lock, för annars spricker de. Stämmer inte det? (Om jag hade ägg hemma skulle jag testa själv i stället för att fråga här, men nu har jag inte det.)
Kokar alltid med locket på, fungerar utan anmärkning.
Ser dock till att torka upp kalkbeläggningen som eventuellt uppkommer av sjudandet.
Citera
2024-03-24, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
Nu ska jag gå ut och handla ägg och sedan ska jag testa era knep, hörni!

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag brukar be en kompis ta med mina ägg till jobbet. Han jobbar på kärnkraftverk och hänger ner dom i reaktorvattnet (i en sådan där nätpåse). Vet inte hur länge han kokar dem men de blir perfekta och sedan kan man ha dem i kylskåpet i åtminstone 7 år utan att de blir dåliga.

Det här är Flashback när det är som bäst!
Citera
2024-03-24, 15:16
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så en el-leverantör berättar för dig hur du ska koka ägg?
Lägg äggen i en kastrull och täck med kallt vatten. När det börjar bubbla, startar du klockan. Lock behövs inte.
Sämsta metoden, varför tar du inte tiden direkt så slipper du övervaka när det börjar koka? 14 minuter var så god.
Citera
2024-03-24, 15:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Nej aldrig lock, använder nästan aldrig lock till någonting, varken ris eller potatis heller. Eller pasta.

Fast då slösar du på värme... och alltså el.
Citera
2024-03-24, 15:32
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Fast då slösar du på värme... och alltså el.

Okej ja då får jag använda lock då..
Senast redigerad av snurresprettis 2024-03-24 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in