2024-03-24, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Om det är något de har full koll på tror jag att det just är de digitala spåren.

Ja, säkerligen.
Det finns många spår man lämnar efter sig.

Kanske har de haft kontakt med anhöriga, hur tar de ut pengar… kanske har polisen koll på de anhörigas digitala spår ( husrannsakan på distans tror jag att det heter?). Kanske har de gjort sig av med sina mobiler i Mjölby, men med tanke på alla digitala spår de efterlämnat här, har vi inte med kriminella proffs att göra.

Vet inte hur eller ens om man kan samarbeta med olika länder ( beroende på land förstås) om begäran om att få ut olika digitala spår från olika operatörer vid ett sådant här brott.
Citera
2024-03-24, 11:38
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
OK, nu blev det intressant. Man hittade Svarta Änkan genom Farids fb innan. Nu är hon borta som vän ifrån hans konto. Dvs de har haft åtkomst till Facebook. Hoppas polisen har koll.

Nu har jag inte läst in mej på "Svarta Änkan" eller ens dom senaste två veckorna i detta, så jag ursäktar min "okunskap" i dagsläget med det, men att ngn försvinner från ens "vänlista" är inte detsamma som att kontoinnehavaren tagit bort "vännen", utan det kan "vännen" ha gjort själv.
Citera
2024-03-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Är du säker på att hon var vän med honom förut?
Jag är hundra procent säker för det var så jag hittade hennes konto genom att gå igenom hans vänner och söka på hennes efternamn, då kom jag till Safura och både han och hon var vänner med Farid.
Citera
2024-03-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Nu har jag inte läst in mej på "Svarta Änkan" eller ens dom senaste två veckorna i detta, så jag ursäktar min "okunskap" i dagsläget med det, men att ngn försvinner från ens "vänlista" är inte detsamma som att kontoinnehavaren tagit bort "vännen", utan det kan "vännen" ha gjort själv.

Ja självfallet ser man inte vem som tar bort vem men det var ett digitalt spår att de varit så korkade så de går in på fb.
Det är bara han som visar sina vänner hennes vänner kan man hitta genom gemensamma vänner med öppna profiler.
Citera
2024-03-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, säkerligen.
Det finns många spår man lämnar efter sig.

Kanske har de haft kontakt med anhöriga, hur tar de ut pengar… kanske har polisen koll på de anhörigas digitala spår ( husrannsakan på distans tror jag att det heter?). Kanske har de gjort sig av med sina mobiler i Mjölby, men med tanke på alla digitala spår de efterlämnat här, har vi inte med kriminella proffs att göra.

Vet inte hur eller ens om man kan samarbeta med olika länder ( beroende på land förstås) om begäran om att få ut olika digitala spår från olika operatörer vid ett sådant här brott.

Absolut har alla inblandade lämnat massa digitala spår efter sig, framförallt fram tills man flyr. Inte minst syns var, när och hur man rört sig, kontakter, diverse pengatransaktioner, inköp mm

Som du påpekar är det amatörer men de ger även indikation på ett planerande/förberedande beteendemönster.

All digitaldata från en tid I]innan[/i] denna storebror SK lämnar sitt jobb och framåt skulle vara väldigt intressant att se.
Det är lättillgängligt, finns i landet och spåren går liksom inte att revidera i efterhand.
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-24 kl. 12:27.
Citera
2024-03-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ja självfallet ser man inte vem som tar bort vem men det var ett digitalt spår att de varit så korkade så de går in på fb.
Det är bara han som visar sina vänner hennes vänner kan man hitta genom gemensamma vänner med öppna profiler.

Skarpa googles där Haparanda! Det är uppenbart ett färskt digitalt spår, det första tecknet på aktivitet sen de flydde vad jag sett.

Vi vet bara att det antingen är gjort från FVs konto eller WKs. Frågan är om det är ett korkat drag eller inte.
Citera
2024-03-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Skarpa googles där Haparanda! Det är uppenbart ett färskt digitalt spår, det första tecknet på aktivitet sen de flydde vad jag sett.

Vi vet bara att det antingen är gjort från FVs konto eller WKs. Frågan är om det är ett korkat drag eller inte.

Bil*l den yngsta brodern har varit inne o tagit bort grejer ja, och likaså syster S*kin*. Båda är kvar i Sverige. Om någon av de andra varit inne är det ju illa (för dem).

På mamma Bibi S*fur* finns båda som vänner - W*ijh* och Farid
Citera
2024-03-24, 13:11
Medlem
Citat:
Jag är hundra procent säker för det var så jag hittade hennes konto genom att gå igenom hans vänner och söka på hennes efternamn, då kom jag till Safura och både han och hon var vänner med Farid.
Bibi S*fur* är W*jih* mor och modern är fortfarande vän med F*rid och både F*tid och W*jih* är fortfarande vänner med modern på facebook
Citera
2024-03-24, 13:24
Medlem
Vad heter samordnaren?
Citat:
Nej nu tappade du bort dig. "Chefen uppger att Wajiha Korashi sökte en tjänst som samordnare på företaget i november 2023. Hon fick inte jobbet. " enligt artikel i Expressen med rubrik "Efterlysta parets chef: ”Var hon som styrde"

Det här företaget är bland det största i Nacka med mer än 150 kunder, så de har ju personal därefter. Tycker det är tillräckligt att han är fbvän med samordnaren.
Citera
2024-03-24, 14:34
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Lite information från podden;

AA har varit gift ett par ggr, exfrun nämns men ingen mer.

WK blev underkänd i 10 ämnen i högstadiet och fick på gymnasiet gå en specialutbildning, nämns inte exakt vad det innebär.

WK bror som bor i Småland bor i ett finare kvarter och övriga familjen bor i ett område som påminner om slum.

FV gick det bra för i skolan och han lärde sig språket snabbt. Dock började han umgås med personer som höll på med kriminalitet och det nämns att han krävde mer och mer pengar av sin gode man och deras relation blev sämre med tiden pga detta. FV träffade WK och de gifte sig och har tillsammans två barn.

Det nämns att paret är internationellt efterlysta men ingen vet var de är, och de tros ha flytt utomlands. Ingen vet heller var barnen är men de tror att de kan vara med sina föräldrar.

Akos mobiltelefon kopplades upp sista gången på samma plats som FV och WK mobiler.

Bostadsrätten i nacka har en uteplats där man lätt kan backa intill en bil.

Platsen väskan hittades beskrivs också och hur krångligt det var att ta sig fram dit via en stig och över ett berg, och att lättaste sättet att komma fram är från motorvägen.

Nej, den uppgifterna om påminner om någon slum är helt felaktiga och vilseledande.
Förr familjen bor i ett mycket fint område nära Växjö centrum, ett tidigare villaområde med flera nybyggda hyreshus och lägenheter där hyrorna börjar på ca 10.000:- för de minsta.
WKs bror bor i en äldre del av centrala Tingsryd men i ett nybyggt mindre 2 vånings hyreshus.
Citera
2024-03-24, 14:50
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Nej nu tappade du bort dig. "Chefen uppger att Wajiha Korashi sökte en tjänst som samordnare på företaget i november 2023. Hon fick inte jobbet. " enligt artikel i Expressen med rubrik "Efterlysta parets chef: ”Var hon som styrde"

Det här företaget är bland det största i Nacka med mer än 150 kunder, så de har ju personal därefter. Tycker det är tillräckligt att han är fbvän med samordnaren.

Var väl Farid som sökte jobbet men innan gjort bort sig och inte ansågs lämplig.
Har festat under arbetsveckorna, så han varit tvungen sjukskriva sig dagen efter.
Citera
2024-03-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Bibi S*fur* är W*jih* mor och modern är fortfarande vän med F*rid och både F*tid och W*jih* är fortfarande vänner med modern på facebook

Ja jag vet. Jag förklarade bara min sökväg till W*jih*s profil. Det skrev jag tidigt i tråden att han var vän med den profilen men att det framgick av hennes facebook att hon var född ett annat datum än vad som var registrerat på W*ajih* i folkbokföringen. Men jag sökte först inne på F*rids Facebook bland hans vänner - hittade mamman, den enda med samma efternamn - och genom mamman såg jag att W*ajih* var vän med både mamman och F*rid. Och ja det stämmer att det bara är mellan W*ajih* och F*rid som kontakten är bruten på Facebook, vilket är lite udda. För om de själv har varit inne eller gett i uppdrag till sin släkt, varför var det så viktigt att unfrienda. De hade kunnat låsa Fbkonton eller Radera dem. Det finns ju tusen olika andra krypteringsappar de kan ha kontakt genom, de behöver inte Facebook. De har ju haft gott om tid att planera mordet, så att lösa kommunikationen med vänner och släkt måste de ha haft gott om tid att få till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in