Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 10:42
  #10345
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Dom där hålen finns på massor av myrar. Inte ovanligt alls.
Det behövs inget trampande om du går ner dig i ett sånt så kallat slukhål på en myr.
Det finns dom som bara är fyllda med vatten och inte gyttja och till synes bottenlösa.
Jag skulle aldrig någonsin gå ut på en myr ensam och utan redskap för att kunna ta mig upp.

Mattias sprang ut mitt i natten i mörkaste december och försvann spårlöst. Han hade ingen chans att se var han gick. Kolsvart ute.
Tyvärr går det inte att dyka i såna vattenfyllda hål heller då vattnet är för brunt, ingen sikt alls.

Vad hemskt .
Citera
2024-03-15, 12:03
  #10346
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det gäller att ha kunskaper innan man uttalar sig.
Man kan visst sjunka i en myr. Speciellt då Mattias försvann i mörkret på natten i början av december och troligen inte hade kunskapen om hur man tar sig upp. Blev nerkyld snabbt.
Chocken av att hamna i ett blöthål med iskallt vatten räcker för att det ska gå åt skogen.
Läs på så ni vet vad ni har att göra med.

Det enda tips som jag kan ge utöver det som sagts är att gå på stora tuvor och gräsbeklädda områden i så stor utsträckning som möjligt, samt gå på ställen där det ser torrt ut. En människoslukar-göl framträder ofta enligt min erfarenhet som en stor brun pöl, med eller utan tuvor. Undvik dessa! (självklart finns det slukhål över hela myren, men då fungerar nog Smuggas råd bäst!)
https://swedishsurvivalist.egetforum...upp-t5045.html

Lennart höll på att drunkna på myren
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...k-vid-bargning

Förr begravdes människor i myrar då det var lätt att begrava folk där.

Angående undersökning av en myr finns det några inlägg och länkar i tråden om det försvunna flygplanet Röd Niklas. Eventuellt har man använt en metallstav (sond) av samma typ som vid lavinsök.
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946
Citera
2024-03-15, 15:59
  #10347
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Angående undersökning av en myr finns det några inlägg och länkar i tråden om det försvunna flygplanet Röd Niklas. Eventuellt har man använt en metallstav (sond) av samma typ som vid lavinsök.
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946
Jag bara ryser när jag läser såna inlägg. Ett helt tvåmotorigt propellerflygplan som sjunkit före 1965 i en myr och inte har hittats
Hittas Mattias i myren är det ett under. Men man måste försöka söka efter honom där.
Myrar bevara kroppar bra. Se Bockstensmannen som är kvarlevorna av en man som hittats i en mosse i Halland och som enligt forskarna vid Hallands museum anses ha dött cirka 1350–1370.

"Fynd! Det finns någonting i myrens djup, och jag är nu helt övertygad om att detta någonting är ett tvåmotorigt propellerflygplan som sjunkit före 1965.
Denna insikt ledde till ett nytt besök på platsen i oktober, med ny sondering bland tuvorna. Längre sond i år än förra året (drygt fem meter), men botten är fortfarande inte hittad. Strax framför avtrycket efter vingen tog det stopp på 2-2,5 meters djup."
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946

Sen har vi detta.
Bottelös myr sväljer ju planet har ju hänt innan.
Än idag bubbblar flygfotogen och hydralolja upp genon den växlighetsdöda kratern där ett draken drog ned i 1000km/t.
Är inte omöjligt att hitta p.g.a detta, kräver dock helst stördykning så planet ströslas ned djupt så fotogenet sakta sipprar upp,
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946

Mer om det planet här och det finns 7 bilder.
Bild 3: Under åren har metalldelar från planet flytit upp genom mossen. Det är flygfotogenet som ger ifrån sig gaser och blir som bubblor som flyter upp till markytan
Hösten 1972 störtade ett J35 Drakenplan från flygflottiljen F3 i Malmslätt rakt ner i en mosse utanför Malmbäck.
Det hände i samband en övning då tre flygplan övade jaktstrid. Både piloten och planet försvann ner i underjorden.
En som forskat i den här ovanliga olyckan är Hasse Edberg i Forserum.
– Man känner fotogenlukten fortfarande efter 40 år, säger han.
https://sverigesradio.se/artikel/5617344
Citera
2024-03-15, 16:38
  #10348
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Håller med helt och hållet, mycket obehaglig tanke.
Jag funderar också på hur man ska hitta honom om han sjunkit ner under ytan i myren. Går det ens?
Det kan gå om blöthålet inte är så djupt eller så kallat bottenlöst.
Gå flera som i en kedja och sök med långa störar överallt där det verkar löst. Ha med någon form av krokar på en lång stör om ni hittar något som går att dra upp.
Ni får nog tillverka den själv eller montera en dragg med 4 klor för magnetfiske på stören. Den på länken väger bara 730 g men kan lyfta 400 kg.
Hittar man något med stören kan det räcka med att sänka ner draggen med rep för att få upp det man har hittat men då funkar det kanske bättre med en liten tyngre dragg.
https://magnetfiskebutiken.se/produk...lor-hopfallbar
Tyngre dragg, 2,3 kg, hopfällbar.
https://www.seasea.se/linor-f%C3%B6r...g/ankare/dragg

Ingen ska ge sig ut själv, det är för farligt. Det räcker med att Mattias är försvunnen, kanske i myren.
Håll er på tuvor, men testa hållfastheten på dom med en stör innan ni kliver på dom.
Ha med er såna kastlinor som man har vid badstränder och på båtar och vid skridskoåkning på sjöis som man kan kasta till någon i vattnet ifall någon är på väg att sjunka ner.

Varför mitt intresse för detta? Där jag växte upp för många år sedan hade vi en "soptipp" som var använd i många många år. Troligen sedan 30-40 talet, kanske längre.
Det hade byggts en väg ut till en myr och på höger sida fanns det ett blöthål som vi kallade det, slukhål som vi skriver här. Där var bottenlöst och allt bara försvann ner i det.
På vänster sida av vägen var det en blötmyr som man inte kunde gå på.
Den där tippen skrämde skiten ur mig som barn då allt som slängdes i blöthålet bara försvann ner i det.
Jag hade mardrömmar om att jag föll ner i blöthålet och drunknade
Ska till mina hemtrakter i sommar och pga den här tråden funderar jag på att kolla det gamla blöthålet. Ryser bara jag tänker på det.
Citera
2024-03-15, 23:54
  #10349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det kan gå om blöthålet inte är så djupt eller så kallat bottenlöst.
Gå flera som i en kedja och sök med långa störar överallt där det verkar löst. Ha med någon form av krokar på en lång stör om ni hittar något som går att dra upp.
Ni får nog tillverka den själv eller montera en dragg med 4 klor för magnetfiske på stören. Den på länken väger bara 730 g men kan lyfta 400 kg.
Hittar man något med stören kan det räcka med att sänka ner draggen med rep för att få upp det man har hittat men då funkar det kanske bättre med en liten tyngre dragg.
https://magnetfiskebutiken.se/produk...lor-hopfallbar
Tyngre dragg, 2,3 kg, hopfällbar.
https://www.seasea.se/linor-f%C3%B6r...g/ankare/dragg

Ingen ska ge sig ut själv, det är för farligt. Det räcker med att Mattias är försvunnen, kanske i myren.
Håll er på tuvor, men testa hållfastheten på dom med en stör innan ni kliver på dom.
Ha med er såna kastlinor som man har vid badstränder och på båtar och vid skridskoåkning på sjöis som man kan kasta till någon i vattnet ifall någon är på väg att sjunka ner.

Varför mitt intresse för detta? Där jag växte upp för många år sedan hade vi en "soptipp" som var använd i många många år. Troligen sedan 30-40 talet, kanske längre.
Det hade byggts en väg ut till en myr och på höger sida fanns det ett blöthål som vi kallade det, slukhål som vi skriver här. Där var bottenlöst och allt bara försvann ner i det.
På vänster sida av vägen var det en blötmyr som man inte kunde gå på.
Den där tippen skrämde skiten ur mig som barn då allt som slängdes i blöthålet bara försvann ner i det.
Jag hade mardrömmar om att jag föll ner i blöthålet och drunknade
Ska till mina hemtrakter i sommar och pga den här tråden funderar jag på att kolla det gamla blöthålet. Ryser bara jag tänker på det.

Nu ska inte jag personligen ut och söka i myren, men det var en annan skribent som hade planer på att göra det.
Skulle det fungera om man lägger en stege eller flera över myrmarken och går på stegen?
Citera
2024-03-16, 00:43
  #10350
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Nu ska inte jag personligen ut och söka i myren, men det var en annan skribent som hade planer på att göra det.
Skulle det fungera om man lägger en stege eller flera över myrmarken och går på stegen?
Jag har ingen aning om hur den här myren ser ut, hur blöt den är och om det finns många blöthål och om en stege eller flera skulle fungera.
Är det för blött funkar inte en stege för den sjunker också.
Det finns ju en anledning till att dom bygger spångar att gå på över myrar.

Här är lite idéer om vad man kan göra.
https://www.utsidan.se/forum/threads...a-spang.48273/

Googla spång över myr så hittar du mer och ser bilder på hur myrar kan se ut.
En riktig blötmyr är inte lätt att anlägga någonting på.
Citera
2024-03-18, 21:31
  #10351
Medlem
Det var någon som flög med drönare över myren på sommaren, även då fanns det vattenhål och troligen slukhål.
Citera
2024-03-23, 05:19
  #10352
Medlem
Går det att dragga i en myr?
Citera
2024-03-23, 12:43
  #10353
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnikaSjostedt
Går det att dragga i en myr?
Nej det går inte då draggen skulle fastna i växtlighet.
Det behövs öppet vatten för att kunna dragga och även där blir det problem vid vass och annan växtlighet.
Vi så kallade slukhål, blöthål, kan man sänka ner en dragg och se vad man får upp men risken finns att den fastnar där också beroende på hur stor diameter det har.
Citera
2024-03-23, 16:33
  #10354
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Om någon skulle försöka söka ute på en myr, på en "flotte" eller vad den kan vara för att inte sjunka ner. Ha med en sökhund som kan markera så man kan söka/dragga där hunden markerar.

Hoppas Mattias hittas.
Citera
2024-03-23, 16:48
  #10355
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Håller med helt och hållet, mycket obehaglig tanke.
Jag funderar också på hur man ska hitta honom om han sjunkit ner under ytan i myren. Går det ens?

Det borde gå, människor som legat i myrar brukar vara välbevarade pga syrebrist dessutom.

Men jag hade inte använt snöskor, tänk att sjunka ner med snöskor på, finns ingen möjlighet att ta sig upp. Av erfarenhet vet jag att myrar kan ha hål mycket bredare än en snösko.
Citera
2024-03-23, 16:53
  #10356
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Tror inte att han sjunkit. Någon del är över ytan då man inte sjunker i en myr, kroppen är inte tung nog har jag förstått. Kommer inte ihåg vart jag fått informationen dessvärre. Missing People borde kunna ge information om vad hunden stannat. Annars vore det en skandal som bör gås vidare med.

Jag har sjunkit nästan helt ner i en myr, blev uppdragen av en förälder. Man fastnar liksom och ju mer man rör sig i panik ju snabbare sugs man ner. Det blir något slags konstigt vakuum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback