Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-12, 00:05
  #385
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldSchoolHacker
Lite allmänna säkerhets-/integritets-tips:
Envänd aldrig enbart Biometriska skydd (fingerprint eller facerecoginition), sådant går att kringgå relativit enkelt. Se till att skärmskyddet går in relativt fort , typ 15s samt att ett direkttryck på Powerbutton-knappen på sidan låser enheten.

Man bör även ställa in automatisk reboot av telefonen (finns i settings-menyn) på något rimligt (typ 4-8 timmar), så startar mobilen om sig om den inte har låsts upp på sådan lång tid. Det gör att biometrisk upplåsning inte fungerar och man behöver skriva in lösenordet igen.
Citera
2024-01-19, 07:52
  #386
Moderator
Protons avatar
OT raderat.

Dillande om telefoner finns det ett dedikerat forum för, denna tråd ligger i it-säkerhet och handlar om oset GrapheneOS, inte om nåra jäkla telefoner, det kan ni ta i telefoniforumet.

/Moderator
Citera
2024-02-02, 08:46
  #387
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Jo.

Ja det kan man, tänk att du kan så mycket ändå.

Vilka är "de"? Och nej, det är inte så det fungerar.


Om dina enda källor är från ett permabannat troll kanske du bara borde lämna tråden? Du har uppenbarligen ingen djupare kunskap om detta.

GPT4 bekräftar dig ha fel och att den informationen på den källan är helt enkelt korrekt. Det kan vem som helst bekräfta. Nu får man ju ifrågasätta dig istället, eller hur? Vi pratar om väldigt seriösa och komplexa saker här och ingen vill väl ha felaktig information när vi pratar om saker kring området säkerhet.

Kan du vara vänlig och visa hur filen i GrapheneOS ser ut som håller meddelanden krypterade och säkra. Kan du visa mig "permissions" på mappen /vendor för att bekräfta din kunskap? . Det är väl ganska enkelt och snabbt gjort.

. För jag förmodar naturligtvis att du har gjort detta, är den krypterad eller okrypterad filen som håller meddelanden av GrapheneOS meddelande app?

Visa gärna en del av outputens första 3 rader från den .db filen så kan vi enkelt förstå att du vet vad du skriver om för övrigt i tåden. Det är väl inte konstigt, så som du briljerarar. Har du en liten del av filens första rader på telefonens db app?

Visar du ej dom tre första radena från filen så vet vi sedan att du inte har kollat i filsystemet på GrapheneOS. Jag vill naturligtvis bekräfta att det du skriver är sant och inte falskt.

Hur dekrypterar man telefonens enhetskryptering, du verkar ha en del kunskap om detta, så jag önskar ta del av din djupa och breda kunskap om detta området och det är ju knappast mycket begärt.

Då jag försöker förstå krypteringen lite bättre. Så en bra början är ju att få reda på vilken partition i /dev som håller datan säker för just data mappen som håller dom flesta filer? Det vore kul med lite praktisk kunskap och förstå det du vet. Dela gärna lite om det så får vi som du kan få mig att förstå lite mer om systemet.

Återkom gärna med bra och seriösa svar. Har du inte svaren, så förmodar jag att du inte har insyn i det du skriver om. Då får jag helt enkelt fråga någon annan. Jag har nämligen inte sett ett ända inlägg som visar mig att någonting skulle vara säkert här i systemet och filerna. Det är ju inte mycket begärt och alla i denna tråden, jag menar att kunna bekräfta en sån här sak är ju verkligen viktigt för att vet att filerna är så säkra som det skrivs av dig? Du sitter väl inte här och inte har insyn? Ja, det vet vi ju snart.

Har du kollat så ltie som i telefonens systemfiler? Det är ju enkelt att svara på. Vad finns i /vendor mappen? "ls -la /vendor" .. 4 första raderna, vad får du för output? Det blir ju nästan befängt, om du inte besvarar detta nu. Det är väl inte konstigt att man frågar en sån här grej?

GPT4 har bekräftat dig ha fel, så det vore ju konstigt om du inte kan svara upp på detta nu. Jag rekommenderar alla att bekräfta med GPT4 om någon påstår sig ha fel. Har du fel? Så vad i helvete skriver du om? Vad du tror eller? Har du ens kollat i systemet i / med ls? Alltså, skriv ls -1 och bekräfta hur många mappar det är? GPT4 har sagt att mina frågor är med all rätt korrekta att ställa till dig här och nu med anledningen av det du skrev tidigare där du hade fel.

Använd inte en filhanterare nu, ls -l /

True or False?

Nivån på det som du skrev var ett troll också är på en högsta nivå bekräfta GPT4.

Vart är din nivå? Hitills under genomsnittet enligt GPT4 på det svaret du gav. Alltså under genomsnittet hitills, det är under en användare som kan använda en telefon för dagligt bruk..Så den prtdonrn du skrev var ute och cykla, har du skrämt bort som länkar en 100% legit källa. Varför? Dina källor är ju dom som är fel.

Så, nu har du lite att bevisa. Dessa frågor är på nivå 1.

Dvs, nybörjare från steg 1. Det kan GPT4 bekräfta också. Trollet, det har vi hittat om du inte kan besvara dessa frågor, hurvida du fortsätter skriva eller inte det är ointressant.

Hallå trollet. Vet du inte ens hur man listar filer i telefonen? Du måste ju motbevisa detta nu annars är du nog den som är överdrivet mest efterbliven på HELA svenska internet. DU kan ju räkna med att folk har läst detta nu, även från andra forum.

Vem skall rädda dig nu? Kommer du tillbaka med något annat username, så förvänta dig att du kommer få samma fråga igen.

Så, nu kan resten som vill fortsätta och dyker trollet upp igen. Fråga återigen om bevis, lita ALDRIG blindly på dessa jävla troll online, han kan stava, han kan inte ens lista filer på en telefon. Be personen att bjisa någonting från praktiusk kunskap, snacka det kan ju vem fan som helst. Haha, du kan ju fråga. Du kan ju fråga hur man listar filerna på ens telefon?

Titan och sådant här, där är du typ, om 30 år kanske? Haha, du vet ingenting om någonting. Du vet ju inte ens hur man låser upp en telefon gossen i form av teknisk förståelse. Det är svårt förstår du väl? Varför tror du ingen annan skriver och svarar på svåra frågor? Det som den personen som du sa var fel är en person som kan läsa av det som står i texten, tror du det alla kan det eller? Knappast, du har ju skrämt ytterliggare en person som KAN? Harre gud, förstår du inte ens det att den personen kanske har kollat upp det själv och den personen kanske hittade det inlägget via google?

MVH
__________________
Senast redigerad av Blaupunkten 2024-02-02 kl. 09:45.
Citera
2024-02-02, 18:08
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaupunkten
GPT4 bekräftar dig ha fel och att den informationen på den källan är helt enkelt korrekt. Det kan vem som helst bekräfta. Nu får man ju ifrågasätta dig istället, eller hur? Vi pratar om väldigt seriösa och komplexa saker här och ingen vill väl ha felaktig information när vi pratar om saker kring området säkerhet.

Kan du vara vänlig och visa hur filen i GrapheneOS ser ut som håller meddelanden krypterade och säkra. Kan du visa mig "permissions" på mappen /vendor för att bekräfta din kunskap? . Det är väl ganska enkelt och snabbt gjort.
Vad fan snackar du ens om? Vem har ens nämnt något om krypterade meddelanden och vad fan du svamlar om i vanlig ordning? Vänligen länka var jag nämnt det du svamlar om så tar vi det därifrån.
Citera
2024-02-02, 22:29
  #389
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Vad fan snackar du ens om? Vem har ens nämnt något om krypterade meddelanden och vad fan du svamlar om i vanlig ordning? Vänligen länka var jag nämnt det du svamlar om så tar vi det därifrån.

Det är din tur och leverera gossen.

GPT4 har precis bevisat dig ha fel. Det räckte väl.
Citera
2024-02-22, 13:18
  #390
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldSchoolHacker
Ja, det är sanslöst, som sagt, hade det varit i USA så hade anmälan redan varit inlämnad. Speciellt då dom skriver Google Pixel och inte Graphene, totalt smutskastning mot ett varumärke.
Härligt att se att GrapheneOS gör en skillnad i alla fall.

Du råkar inte sitta på fler FUP där GrapheneOS omnämns?
Citera
2024-02-22, 13:20
  #391
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dermovat
Påverkar byte av operativsystem mobiloperatörens tjänster på något sätt, som här t. ex. delbetalningar? Bara en tanke.
Nej inget alls. Du har kvar din garanti hos Google och kan skicka mobilen till dem om något går fel.

Operatörens appar fungerar alla som vanligt de med.

Eller tänkte du på något annat?
Citera
2024-03-01, 19:25
  #392
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Ponera att jag använder två mobiler av märket Google Pixel, och båda installerar jag GrapheneOS på. Den ena sätts i flygplansläge och kopplas upp till den andra luren som jag kör i ett kontantkort i. Detta kontantkort registrerar jag självklart på en målvakt.
Om jag använder ett fysiskt simkort kan snuten haffa mig, plocka ur simkortet och höra av sig till operatören för att pejla simkortets tidigare uppkopplingar på olika master.

Om jag däremot kör på Comviq, som stödjer e-sim för kontantkort och endast tankar detta med surf. Hur blir det då? Kan bängen fortfarande få tag på e-simets nummer och därefter få tag på tidigare uppkopplingar?

Mvh
Citera
2024-03-14, 11:10
  #393
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yo-Yo-mama
Ponera att jag använder två mobiler av märket Google Pixel, och båda installerar jag GrapheneOS på. Den ena sätts i flygplansläge och kopplas upp till den andra luren som jag kör i ett kontantkort i. Detta kontantkort registrerar jag självklart på en målvakt.
Om jag använder ett fysiskt simkort kan snuten haffa mig, plocka ur simkortet och höra av sig till operatören för att pejla simkortets tidigare uppkopplingar på olika master.

Om jag däremot kör på Comviq, som stödjer e-sim för kontantkort och endast tankar detta med surf. Hur blir det då? Kan bängen fortfarande få tag på e-simets nummer och därefter få tag på tidigare uppkopplingar?

Mvh
Hej! Jag vet faktiskt inte om de kan plocka fram saker direkt ur ett e-sim som är installerat på mobilen.

Men det jag vet är att de kan slå av/på din mobil och sen kolla på masten om någon enhet har kopplats ner eller inte.

Det bästa för dig är att hitta någon annan som kan stå på ditt kontantkort, och sen använda detta e-sim som första och enda sim som används av dig på mobilen.
Citera
2024-03-18, 14:09
  #394
Medlem
GrapheneOSs avatar
Glada nyheter för de som velat använda standardwebbläsaren i GrapheneOS men inte kunnat på grund av all reklam man fått stå ut med på hemsidorna man besöker då. Inte nu längre!

Vanadium har sen en månad tillbaks inbyggd reklamblockering!

https://discuss.grapheneos.org/d/110...61431-released

Komplettera med Mullvads DNS så slipper ni så gott som all reklam ni kan stöta på annars.

https://mullvad.net/en/help/dns-over...d-dns-over-tls

Jag använder
Citat:
base.dns.mullvad.net
Citera
2024-03-23, 11:37
  #395
Medlem
Kan man installera BankID och få det att fungera utan ett Google-konto?
Citera
2024-03-23, 11:40
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 41320
Kan man installera BankID och få det att fungera utan ett Google-konto?
Japp. Testa att bara installera det i en separat profil och se om det funkar. Om inte kan du avinstallera det och installera Play Services och dylikt Google-skit och sen installera det igen. Då borde det garanterat funka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback