2021-08-24, 13:34
Medlem
Hur säker är detta jämfört med Ghost Phone? Hur ser Aurora Store ut? Har den Wickr, Signal, Threema. Finns det appar så man kan köra flera likadana appar av samma app? Har Aurora Store likadan app bibliotek? Har läst på deras sida men är osäker om det är bra skydd mot dataavläsning? Vad är säkert egentligen? Skriva gärna så mycket ni kan om detta. Vill lära mig. Tack på förhand

Sorry MOD ifall jag skapade den i fel forum del. Ni får gärna flytta den till rätt forum del. Tack på förhand
Citera
2021-08-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telexxx
Hur säker är detta jämfört med Ghost Phone?
Ghost Phone lägger all sin krut på att säkra krypteringen.

GrapheneOS lägger sin vikt på praktisk säkerhet. Du ska inte få malware av att gå in på en hemsida, i korthet.

Citat:
Hur ser Aurora Store ut?
Ladda ner den och kolla själv.
https://f-droid.org/en/packages/com.aurora.store/

Citat:
Har den Wickr, Signal, Threema.
Hade du googlat hade du sett att den har alla appar som Play Store har. Det är en proxy för Play Store nämligen.

Citat:
Finns det appar så man kan köra flera likadana appar av samma app?
Jag har aldrig testat själv men tror du kan köra flera Wickr i olika profiler.

Citat:
Har läst på deras sida men är osäker om det är bra skydd mot dataavläsning?
Antagligen det säkraste du kan komma. Släng på en VPN med Wireguard bara.
Citera
2021-08-27, 10:38
Medlem
Hur funkar det med att ha konto på Aurora? Skapar man eget konto med nån mail konto som med Play Store? Vet inte var på GrapheneOS hemsidan jag läste att den skapade nå anonyma konton av säg själv och man kunde bli bannad eller nåt. Har försökt hitta på hemsidan men kommer inte ihåg var det stod. Hur köper man appar så den blir bunden till eget konto så köpta appar kan användas när man installerar om telefonen?

Vilket är säkrast att ha, Ghost Phone eller egen Pixel telefon med GrapheneOS? Ur dataavläsning perspektiv?
Citera
2021-08-27, 12:26
Medlem
Citat:
Hur funkar det med att ha konto på Aurora? Skapar man eget konto med nån mail konto som med Play Store?
Du är vuxen. Ladda ner skiten och kolla själv.

Citat:
Hur köper man appar så den blir bunden till eget konto så köpta appar kan användas när man installerar om telefonen?
Ladda ner apparna via en sandboxed Play Store. Går inte med Aurora vad jag vet.

Citat:
Vilket är säkrast att ha, Ghost Phone eller egen Pixel telefon med GrapheneOS? Ur dataavläsning perspektiv?
GrapheneOS såklart. Öppen källkod, uppdateras varje månad, seriösa utvecklare, osv.
Citera
2021-08-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
Du är vuxen. Ladda ner skiten och kolla själv.

Ladda ner apparna via en sandboxed Play Store. Går inte med Aurora vad jag vet.

GrapheneOS såklart. Öppen källkod, uppdateras varje månad, seriösa utvecklare, osv.

Tack för svar. Grejen är att jag inte har tillgång till mobil och inte heller på ett tag så kan inte testa själv annars hade jag gjort det utan frågat.

En annan fråga. När man ska installera com.android.vending med split APK installer för att installera alla 5 APK. Vilken app är bäst att använda? Jag hittar bara 2st på F-Droid. Hos Aurora går det inte se på deras hemsida.
Citera
2021-08-31, 13:40
Medlem
Har inte tillgång till mobil. Jag undrar om Nova Launcher fungerar med denna OS? Hur är Launchern jämfört med Nova Launcher? Finns språk på Svenska i detta OS?
Citera
2021-09-01, 13:38
Medlem
Måste man installera Aurora Services när man kör Aurora Store? Vad fyller den för funktion?
Citera
2021-09-01, 14:37
Medlem
Citat:
Måste man installera Aurora Services när man kör Aurora Store? Vad fyller den för funktion?
Nej. Jag har inte den och Aurora Store fungerar ändå. Installerat den från F-Droid.
Citera
2021-09-01, 22:35
Medlem
Kadin-Yasins avatar
Helt klart intressant på hobbynivå men går det att använda till vardags?
Och det kräver en googletelefon?
Citera
2021-09-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
Nej. Jag har inte den och Aurora Store fungerar ändå. Installerat den från F-Droid.

Länken visar vad den används till. Måste telefonen vara rootad för att kunna installera den eller går det utan? Behöver man bara installera APK:n och sen är det färdigt? Ser man i Aurora Store installerade appar och kan uppdatera automatiskt och manuellt? Är Aurora Store precis som Play Store i överlag?

Btw kan man ladda ned Aurora Store direkt från deras hemsida och installera det så? Vad är Aurora Droid?

https://gitlab.com/AuroraOSS/AuroraS...ster/README.md
Senast redigerad av telexxx 2021-09-02 kl. 13:22.
Citera
2021-09-03, 14:52
Medlem
Citat:
Länken visar vad den används till. Måste telefonen vara rootad för att kunna installera den eller går det utan? Behöver man bara installera APK:n och sen är det färdigt? Ser man i Aurora Store installerade appar och kan uppdatera automatiskt och manuellt? Är Aurora Store precis som Play Store i överlag?

Btw kan man ladda ned Aurora Store direkt från deras hemsida och installera det så? Vad är Aurora Droid?

https://gitlab.com/AuroraOSS/AuroraS...ster/README.md
Jag kör Aurora Store utan root.
Det går inte att uppdatera appar automatiskt med den än. Det kommer i Android 12 som släpps senare i år.

Jag vet inte. Testa dig fram istället för att komma med hundra frågor.
Citera
2021-09-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadin-Yasin
Helt klart intressant på hobbynivå men går det att använda till vardags?
Och det kräver en googletelefon?
Skulle inte säga att det är "där än" när det gäller vardags. Främsta skälet är att de inte lanserat deras egna butik än, och det är i denna du kommer kunna ladda ner Play Store och Play Services på ett par knapptryck. Idag måste du installera dessa apk själv.

Det krävs en Pixel 3 eller nyare, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in