Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Ja, väldigt likt Apple så som det såg ut på 90 och 00-talet, fast jag skulle våga säga att Tesla betett sig vuxnare. Kanske av nödvändighet då det inte funnits samma utrymme för fun & games. Tesla är också väldigt unikt på det sättet att de lyckats bevara en företagskultur där man tillåts komma med idéer och uppmuntras att verkligen ta itu med ett problem för att förändra till det bättre. Ibland blir det ett steg framåt och två steg bakåt, men det rättar till sig då nya problem upptäcks. Detta är den totala motsatsen till andra företag där man som ingenjör riskerar att få sparken om man tar saker i egna händer.
Jag är förberedd på ännu lägre kurser. Det är extremt populärt just nu att hata Tesla, och när fåren springer åt samma håll så är det snart dags för rakning.

Jag ser på Tesla enbart ur ett biltillverkarperspektiv, men jag vet förvisso att de håller på med andra grejer. Som investerare kollar jag just nu enbart på bildelen dock.
Tesla har drygt 2% av den globala bilmarknaden vilket innebär att de finns möjlighet att fördubbla sin försäljning ett flertal gånger. Stellantis med allt sitt skräp säljer fyra gånger så många bilar, ser ingen anledning till att Tesla inte kan uppnå denna volym inom 2-3 år (främst då med Model 2) och dessutom med förbättrade marginaler. Andra tillverkare sprutar ut en massa olika modeller från olika märken medan Tesla (precis som Apple) håller sig till ett fåtal men säljer dessa i stora volymer för att få lönsamhet.
Model Y, som redan är en stor succé, kommer med stora förbättringar inom ett år och kommer då befästa sin position som nummer 1. 2024 kanske blir ett rätt dassigt år för Tesla främst för att det är lågkonjunktur och att de inte får ut uppdaterad Y eller M2. Framåt 2030 kan Tesla mycket väl vara den största biltillverkaren med 10m+ sålda bilar, vilket inte reflekteras i dagens aktiekurs.