2024-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo det finns ju lika mycket massa höger om dig som vänster om dig så därför dras du inte omkull. Däremot så finns det mycket jordmassa nedanför dig men väldigt lite jordmassa ovanför dig där du står så därför blir det en nettoeffekt in mot jordens centrum.
Vad är felet med detta?

Nä, inget fel i att tro på något. Vill du tro att du blir dragen till höger och vänster, men att det dras lika mycket åt båda hållen så du känner inte av någonting, så får du tro på det.
Citera
2024-03-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fast det stämmer väl inte? Jordens massa till höger och vänster om mig drar mig åt båda hållen. De tar sedan ut varandra, och jag känner inte av det överhuvudtaget.

Så fick jag det förklarat för mig, vill jag minnas. Låter ganska dumt, men något man kanske måste tro på i er verklighetsuppfattning?

Fast du kan väl knappast förneka att du dras nedåt? Du kan väl heller inte förneka att lodet hänger lodrätt? Eller att en fjäder töjs ut nedåt när du hänger en massa i den?

Citat:
F... Låter ganska dumt, men något man kanske måste tro på i er verklighetsuppfattning?

Det du tycker är "dumt" är gymnasiefysik:
https://naturvetenskap.se/fysik/gymnasiefysik/kraft/resultantkraft/

Och nej det är absolut ingen "tro". Det är så bevisat som någonting kan bli.

Citat:
Nä, inget fel i att tro på något. Vill du tro att du blir dragen till höger och vänster, men att det dras lika mycket åt båda hållen så du känner inte av någonting, så får du tro på det.

Väldigt mycket upper-left över dig. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Du är så okunning så att du inte förstår hur fel du har.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-21 kl. 18:58.
Citera
2024-03-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och nej det är absolut ingen "tro". Det är så bevisat som någonting kan bli.

Att jag just nu blir dragen till höger och vänster samtidigt är så bevisat som någonting kan bli? Ni är för roliga.
Citera
2024-03-21, 19:02
Medlem
Citat:
Att jag just nu blir dragen till höger och vänster samtidigt är så bevisat som någonting kan bli? Ni är för roliga.

Du blir inte dragen till höger och vänster eftersom krafterna tar ut varandra. Vektorsumman blir noll.

Och ja, vektorsummering och resultantkraft är självklart bevisat.
Citera
2024-03-21, 19:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och du får gärna tro att jorden är platt och att saker faller pga densitetskraft om du tycker att det är mera trovärdigt.
Du får gärna förklara varför det är dumt att lika mycket gravitation åt höger och vänster skulle ta ut varandra.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-03-21 kl. 19:54.
Citera
2024-03-21, 19:29
Medlem
Citat:
... Låter ganska dumt...

Vad är mindre dumt än gravitation? Vad som är "dumt" är ju relativt, för att något ska var dumt så måste det ju finnas något som är mindre dumt.

Du är inte så bra att argumentera för din sak. Att helt utan djupare argumentation dra till med "dumt" är ganska enfaldigt och inte så konstruktivt. Vad du i stället bör göra är att ge oss en mindre dum förklaring till det vi kan observera.
Citera
2024-03-21, 19:33
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Om jorden är platt, varför åker ingen till kanten och tar lite bilder? Måste vara en ganska häftig syn att stå precis vid randen och blicka ut över vad som nu är där. Forsar vattnet över kanten?
Citera
2024-03-21, 21:47
Medlem
Citat:
Fast det stämmer väl inte? Jordens massa till höger och vänster om mig drar mig åt båda hållen. De tar sedan ut varandra, och jag känner inte av det överhuvudtaget.

Så fick jag det förklarat för mig, vill jag minnas. Låter ganska dumt, men något man kanske måste tro på i er verklighetsuppfattning?

Ja.. man måste tro. Har hört många teorier om gravitation, från mer "moderata" vetenskapsskeptiker som inte gillar Einstein men ändå tror jorden är ett klot. Och dessa teorier är väl, tja varken bättre eller sämre än nåt annat?

Och så länge globjorden gäller kommer det att förbli så.. Olika kategorier av globjords-förespråkare kallar varandra för idioter för de har fel uppfattning om vad gravitationen på klotjorden är för nåt, alla kommer curla för sin älsklingsteori med ingen kommer komma fram till nånting vettigt.
Citera
2024-03-21, 23:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja.. man måste tro. Har hört många teorier om gravitation, från mer "moderata" vetenskapsskeptiker som inte gillar Einstein men ändå tror jorden är ett klot. Och dessa teorier är väl, tja varken bättre eller sämre än nåt annat?

Och så länge globjorden gäller kommer det att förbli så.. Olika kategorier av globjords-förespråkare kallar varandra för idioter för de har fel uppfattning om vad gravitationen på klotjorden är för nåt, alla kommer curla för sin älsklingsteori med ingen kommer komma fram till nånting vettigt.
Man måste inte alls tro om fysik. Man lär sig istället hur teorin fungerar och hur man räknar ut saker med dess formler. Och så mäter man sedan samma saker i verkligheten och kollar om teori och mätningar säger samma sak.

Och då finner man att Newtons gravitationsteori stämmer väldigt väldigt bra för allting i vårt solsystem, men att Einsteins relativitetsteori stämmer ännu bättre.

Man måste inte tro, bara kunna räkna och mäta.
Citera
2024-03-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja.. man måste tro ...

Nu är det ju lite mer än en tro men för diskussionens skull kan vi kalla det en tro.

Rent krasst handlar det ju om vilken "tro" som är mest sannolik. För mig är det solklart att gravitation är betydligt mer troligt än "densitetskraft" eller "konstant acceleration". Det är ju till och med så att jag kan avfärda såväl "densitetskraft" som "konstant acceleration" eftersom det inte stämmer med vad vi kan observera.

Gravitation är en vetenskaplig teori, det du kallar "tro", bland annat för att du inte kan komma med en bättre "tro". Gravitation är en "tro" därför det stämmer med vad vi kan observera och att det är ingen som någonsin har kunnat påvisa några fel på "tron".
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-21 kl. 23:42.
Citera
2024-03-22, 01:15
Medlem
Börja svara på frågorna som vi istället men så gör ni ju hela tiden undviker.
Skaffa ett foto då på den platta jorden ni vet inget bara helt vägrar svara på frågorna.
Ni har inga fysiska bevis alls och allt kan man räkna ut och allt kan man se och varit överallt att vi lever på en glob sen över 3000 år tillbaka ni flat är ju bara en liten sekt mot alla andra 6 miljarder på vår vackra glob.
Ni lever en fantasi som inte funkar nåt i den verkliga världen.
Senast redigerad av Eagle5555 2024-03-22 kl. 01:17.
Citera
2024-03-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om jorden är platt, varför åker ingen till kanten och tar lite bilder? Måste vara en ganska häftig syn att stå precis vid randen och blicka ut över vad som nu är där. Forsar vattnet över kanten?
Dem har inte lyckats att ta nåt foto på kanten.
Men när vi visar foto sen 50 talet och framåt till dagens på globen och man ser länderna solen och globen på filmer och foto datum så blir dem som tvärilskna småbarn som vägrar se nåt annat och ropar konspiration och munkavel och annat skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in