2024-03-21, 02:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Intressant tanke. Fortsätter man i samma tankebana kan vi ha fått hjälp från amerikanerna, de har varit väldigt hjälpsamma tidigare vid narkotikahandel. De har ett friare spelrum än vår stat, speciellt när det kommer till insatser i annat land.

"Systemhotande brottslighet" i annat NATO-land har säkert hög prioritet.
I samma tankebana så har väl FRA rätt att avlyssna trafik ifrån utlandet. Och i dessa fall så var det ju ifrån Turkiet, Dubai osv,.
Citera
2024-03-21, 02:53
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Skall? Vem fan använder det ordet 2024. Det är borttaget sedan länge. Men det kanske är så du talar?

"talar"? Säger du det till någon? Är du född på 1800-talet?

Så länge folk inte kan skilja på "var" och "vart" skriver jag "skall" så mycket jag vill ditt lilla kioskmongo.
Citera
2024-03-21, 02:53
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
utan att ha sett programmet, tror ni att hackaren är verklig eller är det polisen som agerat i grey zon?
Låter så mycket bullshit att svenska hackare ska rikta sig in på specifik dator.

Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Varför skulle SVT vilja odla hat mot invandrare? De är väl superknarkarvänsteratablissemang, har du glömt det? Ta av dig foliehatten nu...

Håller med. Hackaren har ju gjort något bra. Varför måste måste alla hacka på Svt? Bra att de åkte dit!
Citera
2024-03-21, 03:04
Bannlyst
Babbeligan har inte haft säkerhets tänk på it. Kör Windows 10 direkt på hårdvaran. Att installera om datorn efter varje arbetsdag bör vara standard,

Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
80% av hacking är att på samma sätt som bedragarna lurar sina offer att lura dem. Man kommer inte långt utan "social engineering" om den man ska hacka inte råkar köra typ windows 95...

Mest troligt har personen i fråga spelat offer och på den vägen lurat sig in i någon av bedragarnas datorer eller den vägen fått tag på en e-postadress som han sedan skickat phishing mail till etc. för att få tag på ipadresser, lura dem installera något etc.

Är ju bedragaren själv som kallar sig för "Hasse Aro". SVT sänder fullt med "walla, knulla din mamma, knulla sverige...fitta fitta" med utländsk brytning samt en av gärningsmännens feta bruna mage med svart hår etc. Knappast som om SVT försökt dölja detta pga pk-ism.
Citera
2024-03-21, 03:05
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Håller med. Hackaren har ju gjort något bra. Varför måste måste alla hacka på Svt? Bra att de åkte dit!

Det är inte så att hackaren gjort något utomjordiskt. Han har utnyttjat verktygen babbarna själva använder mot dem själva, klassiker som gjorts i åratal. Det han ska ha en eloge för är att han satt det i system, varit konsekvent och samlat dokumentation. Det är ingen superhacker vi har att göra med. Vem som helst men lite datorvana kan göra det tekniska men att samla data i den omfattningen har nog ingen gjort tidigare. Bra gjort

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Babbeligan har inte haft säkerhets tänk på it. Kör Windows 10 direkt på hårdvaran. Att installera om datorn efter varje arbetsdag bör vara standard,

Det är babbe-amatörer som lärt sig fusket men inte förstår det bakomliggande.
Senast redigerad av BekraftadNeger 2024-03-21 kl. 03:10.
Citera
2024-03-21, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Bra förslag! Hoppas nån tar upp denna ide

Dom skicka ut ca 300 sms om dagen och dom få några napp. Sedan kan polisen se vilka områden dom söker sej till, genom följa bedrägeri ärende som kommer in. Gjorde dom copy cat, kan polisen göra fisken oätbar för babbarna.
Citera
2024-03-21, 03:16
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Varför är jag inte förvånad över att det är ett gäng smutsiga svartskallar som sysslar med sånt här?

Fy fan vad det skär inom mig när snubben klickar den äldre mannen och han förvånat säger "hallå, hallå". Det är så jävla fegt, så jävla ynkligt vad det sysslar med. Sitter och lurar gamla människor på pengar de säkert jobbat i 30-40 år för att kunna ha på ålderns höst. Till vilken nytta?

Så att någon jävla äcklig apa i Turkiet ska kunna köpa horor.

"Walla walla bror"

Utvisa hela jävla högen.
Citera
2024-03-21, 03:21
Medlem
Underbart program.

Borde visas på storbildsskärm i alla svenska kommuner på nationaldagen och samtidigt hemma på TV:n klockan tre ungefär som Kalle Anka på julafton.
Citera
2024-03-21, 03:35
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Det är inte så att hackaren gjort något utomjordiskt. Han har utnyttjat verktygen babbarna själva använder mot dem själva, klassiker som gjorts i åratal. Det han ska ha en eloge för är att han satt det i system, varit konsekvent och samlat dokumentation. Det är ingen superhacker vi har att göra med. Vem som helst men lite datorvana kan göra det tekniska men att samla data i den omfattningen har nog ingen gjort tidigare. Bra gjort

Det är babbe-amatörer som lärt sig fusket men inte förstår det bakomliggande.

Men suck, känner du dig avundsjuk för att hackaren får beundran? Gör samma sak själv då om det är så lätt. Sen missar du att alla beundrar att han gjort detta frivilligt utan lön i en tid när tex lärare och sjuksköterskor gnäller att de har för dåligt betalt för att göra sitt jobb och polisen är så tafflig att de inte kan göra det hackaren gör ens fast de har arbetstid varje dag avsatt för det med lön.
Citera
2024-03-21, 03:41
Citat:
Ursprungligen postat av vimmelkant
Ja, bedragarnas jargong tyder ju på hat och förakt mot svenskar, framförallt äldre kvinnor.

Undrar om hat mot svenska kvinnor har ingått i förövarnas uppfostran? (ingen ursäkt för brott, naturligtvis)

Sen vore det intressant att veta hur mycket media (oavsiktligt eller ej) har bidragit med sådant som har fått hatet att gro hos dessa unga män. De har säkert tagit till sig snacket om "vithetsnormer", "vita privilegier", den överslätande attityden gentemot invandrares brottslighet i den offentliga debatten, "klyftorna i samhället"-ursäkterna osv (inga giltiga ursäkter för brott det heller, naturligtvis).

Man kan inte utesluta att media och proffstyckare har skapat ett perverterat och hatiskt sökande efter "revansch" bland MENA-ungdomar i Sverige genom att ständigt utmåla dessa ungdomar som offer, vad de än gör sig skyldiga till.

Det som stör mig är att de är vita själva och ingår i vithetsnormen. En av dem är ju t.o.m. från Europa, Balkan.

Men ja, i klippet syns iaf inte att de skriver in namn som ”Khadidje” eller ”Ahmed” + 60-70 år utan det är bara ”Johan” och ”Eva”.
Citera
2024-03-21, 03:43
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Fi helvete vilken jävla HJÄLTE!

Vilken MAN! Han gör polisens arbete och levererar tonvis av bedragarmaterial. B00M! Shipped 'n delivered. Empati med offren har han också såpass att han stoppade kvinnan från att förlora 202.000 kronor!

Har själv blivit avlurad 2 miljoner så vet hur det är. Man får aldrig en krona tillbaka och straffen för de här ärkesvinen är så lågt att det inte ens är lönt. De håller oftast också på till de dör, hur många straff de än får då många av dem lider av psykopati och därför är helt samvetslösa.

Vilken jävla HJÄLTE!

Därför ska de ha livstid. Inte för straffets skull så mycket för andra människors skull. De kan inte hålla på såhär från ett fängelse.
Citera
2024-03-21, 03:51
Medlem
ieshos avatar
Fredrik • Hej. Skulle vara intressant att veta mer tekniskt hur det går till. Hur hittar man ens personerna? Hur får du in spionprogram på deras datorer?

Jag skulle kunna berätta, men då måste jag tyvärr döda dig. Nej men, om jag berättar det så är det verkligen kört. Förlåt.
Hackaren

Magnus • Kan man bidra ekonomiskt till din verksamhet?

Har sett att många frågat om detta i alla möjliga forum sedan detta släpptes imorse. Och visst är det en lockande. Men jag tror att idén med den osjälviske hackaren tar skada om jag börjar ta emot pengar.
Hackaren

Johannes • Modigt och skickligt. Vilken hjälte. Men hur listade du ut vem du skulle hacka? Det måste nog till mer än tekniskt kunnande antar jag.

Det kan jag tyvärr inte svara på, men tack
Hackaren

asdf • Är det inte på tiden att vi ger polisen laglig rätt att utföra dessa saker själva? Det kommer ju bevisligen ge resultat!

Svårt, vill knappt svara på det. Egentligen vill jag absolut det, men då är vi inte långt från att de kan göra det mot vem som helst. Vem kommer de utsätta och vilka nya 'hack'-lagar kommer att införas härnäst? Men, jag vill helst inte göra detta och ser nog hellre att polisen bara tar över och får lov att göra det
Hackaren

Agnes • Anser du att det du gör borde vara lagligt eftersom det är för ett gott syfte?

Nej, jag tror faktiskt inte det är bra i längden. Förstår att jag motsäger mig själv med tanke på vad jag pysslat med den senaste tiden. Problemet just nu är inte att polisen hittar mig. Gör de det så får jag ju sluta och ta mitt straff som vilken annan medborgare som varit busig som helst. Problemet är om polisen hittar mig, i vilket fall även "de" kommer hitta mig, och då finner ni mig i delar i någon skog en stund senare.
Hackaren

Johan • Hur fick du först nys om ligan?

Det vill jag nog inte svara på. Vi kan väl säga att jag är en vampyr, och en av dem helt enkelt 'bjöd in mig'
Hackaren

Kevin • Det finns något som jag inte förstår med det du gjorde även om du hackade ett kriminellt nätverk är det fortfarande inte brottsligt enligt lagen att hacka folk även om man har ett bra syfte som du har?

Jo det är brottsligt. Do not try this at home.
Hackaren

Lars • Hur får man tag på dig om man vill intervjua för elever inom cybersäk?

Man får inte tag i mig.
Hackaren

Ellen • Hur många har du räddat?
Kudos till dig!

Har tyvärr inga siffror så det är omöjligt att svara på. Tyvärr så låter jag i stort sett alla bli lurade, vilket låter fruktansvärt, men brottet måste begås för att det ska gå att sätta dit dem. Om inte brottet begås så hoppar de bara till nästa offer och sen bara fortsätter det i evigheter.
Hackaren

Daniel • Hur tär den här övervakningen av bedragare på dig och din egna hälsa? Hur mår du?

Jag mår bra. Jag har varit med länge nu så jag är tror jag är lite härdad. Men visst har det varit samtal där det brustit och jag varit tvungen att krama hunden en stund.
Hackaren

Ank • Hackad på min facebook, vad kan det leda till? Orolig

Oönskad reklam om klockor och snygga brudar nära dig, troligtvis. Nej men rent seriöst så är det självklart otrevligt, risken för något extra otrevligt ser jag som ganska låg. Återfå kontrollen igen och sätt ett bättre lösenord så blir det säkert bra. De som tar sig in på Facebook-konton är sällan personligen ute efter dig. De vill sprida reklam och skräp till dina vänner, för det mesta.
Hackaren

Fredrik • Tror du att Sverige kan komma att utsättas för något i stil med Ukraina 2015/2017 då deras El-nät gick ner, eller NotPetya?

Det knepiga med framtiden är att den är svår att förutsäga. Så kanske, kanske inte. Men vi borde vara förberedda på det.
Hackaren

amba • Hur och var har du fått din utbildning/kompetens?
Kan den som är hackad ha någon form av larmsystem om att hen är hackad?
Kan du hacka dom kan kanske dom hacka dig?
Tack för din insats.

Jag är självlärd. För en vanlig person är det svårt att ha något 'larmsystem' utöver vanligt antivirus, tyvärr. Dom kan inte hacka mig, det kan jag lova dig
Hackaren

Gustav Wetter, Jönköping • Är du egentligen från polis-/underrättelsevärlden och spelar "etisk hackare som hjälper pensionärer" för att bilda opinion? Opiniom för att låta rättsväsendet få tillgång till Orwellska verktyg att spionera på medborgare i stort och smått? Om inte, hur ser du på att din aktivism bidrar till just det?

Om jag jobbar på en myndighet så skulle jag inte erkänna det. Om jag inte jobbar på en myndighet så kan jag vara ärlig och säga att jag inte gör det. Så svaret är nej, jag jobbar inte på en myndighet. Jag tror inte mitt arbete bidrar till att rättsväsendet kommer spionera mer på medborgare.
Hackaren

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-pa-era-fragor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in