2024-03-21, 10:42
Medlem
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.
Citera
2024-03-21, 10:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasma80
Undrar på vilket sätt han trakasserat Maja tidigare? Ord eller handlingar? Gjordes det någon polisanmälan tro? Usch, han var säkert besatt av henne och hade planerat dådet
noggrant och länge. 😓 Anledningen till att just han blev anhållen tidigt var väl på grund av historiken.

Det är en användaren Finurlig34 som hävdat att hon anmält honom tidigare men till vem och varför vet vi inte. Så utan att kunna eller vilja säga att Finurlig34 har fel ska vi vara försiktiga med att låta det bli en trådsanning.
Citera
2024-03-21, 10:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Majas syster la ut på Facebook att Maja kunde finnas i Norrköping eller Stockholm. Om polisen bedömde det som ett frivilligt försvinnande är väl inte så konstigt?
Det är anmärkningsvärt om polisen gått på en uppgift från nätet, dessutom ännu mer anmärkningsvärt att de inte berättat att de uppgifterna låg till grund för att inte söka.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Det kan man tyvärr inte ta för givet, även om det borde vara så. Jag har själv rätt tråkiga erfarenheter av att så inte alltid är fallet.
Nej, det är ju inget man kan ta för givet - men man borde kunna det.
Citera
2024-03-21, 10:45
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Majas syster la ut på Facebook att Maja kunde finnas i Norrköping eller Stockholm. Om polisen bedömde det som ett frivilligt försvinnande är väl inte så konstigt?

Vet man varför hon trodde att Maja kunde finnas i just Stockholm eller Norrköping?
Citera
2024-03-21, 10:46
Medlem
Framgaffels avatar
Enligt en artikel som publicerades i tisdags på Dagens Nyheter så säger en boende i närheten, av där hon sedan hittades, att det fanns polisnärvaro redan på fredagen.

https://www.dn.se/sverige/jessica-bor-bredvid-platsen-dar-17-aringen-hittades-satt-och-laste-godnattsagor-med-helikoptern/

"XX bor några hundra meter från platsen där flickan hittades och har följt polisens sökinsats på nära håll."

"En jämnårig pojke har anhållits misstänkt för mord, är det en person som också går på skolan?
– Det har jag ingen information om alls tyvärr. Det är klart, är det en jämnårig ligger det ju i farans riktning att det skulle kunna vara någon som går här. Men det är ingen information som vi har fått än så länge i alla fall, säger X."

"– Jag noterade att det var lite poliser ute och körde i fredags också. Men i går märkte man att det drog igång, att de fått upp ett spår eller något. Jag förklarade för mina barn att de letade aktivt efter den här flickan som försvunnit. Vi satt och läste godnattsagor i går med helikoptern flygandes precis över oss och runt kullen här bredvid."
Citera
2024-03-21, 10:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Tack för din info om det.

Jag blir så himla beklämd när Maja hade sitt hemliga ställe där hon kunde sitta och filosofera, titta på vattnet som rusar förbi, kanske kunde se en och annan fisk som sprattlade.

Sen tar hon dit sin "kompis" som mördar henne med kraftigt våld.

Fy fan säger bara...

Ja, jag håller med. Men bortsett från den intellektuella nivån så var hon i mycket som andra 17-åringar och vi har vittnesmål i tråden att hon gillade uppmärksamhet från killar. Så det behöver inte vara första gången hon var där i sällskap (om det nu stämmer att det var hennes hemliga ställe och inte hans).

Men fy fan oavsett.
Citera
2024-03-21, 10:49
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Som förälder hade i allafall jag gjort det.

Jag också, om så bara för att åtminstone vara aktiv och göra något och inte bara sitta och vänta.
Citera
2024-03-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fick Polisen den informationen direkt vid anmälan om att Maja var försvunnen, var kan vi få det bekräftat eller bygger du en halmgubbe och argumenterar enbart för argumenterandets skull?

Har inga problem att medge att jag inte har någon officiell källa, så det var inte min mening att vilseleda någon. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag försöker inte pracka på någon annan mina åsikter och argumentera för argumenterandets skull. Jag är definitivt inte den som är ute efter "bråk". Däremot framför jag mina åsikter, spånar och svarar andra skribenter för att delta i diskussionen, precis som alla andra i tråden, inklusive dig själv.

Uppgifterna kommer från Finurlig34, som i alla fall jag ser som rätt trovärdig. Men det är ju såklart upp till var och en att bedöma (mina fetningar):

Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Vad jag hört så har Maja anmält den här pojken tidigare flera gånger för att ha varit på henne, jag är helt övertygad att det är han som haft ihjäl henne. Synd att han inte hunnit fylla 18 så han kunde fått lite straff iaf. Det lär vara han som lurat iväg henne till detta hemliga ställe, med inte så trevliga baktankar. Tror inte fler är inblandade.

Citat:
Det framgick inte, bara att han varit på henne och att flera anmälningar gjorts. Min gissning är sexuella trakasserier men det är inget jag vet.

Citat:
Jo flera i närmaste kretsen tänkte just det - att hon kan ha blivit iväglurad och utsatt för brott - just pga hennes intellektuella funktionsnedsättning. Detta informerades också polisen om redan från början. Det och att hon har svårt att klara sig själv och sällan bryter rutiner. Dessutom visste de att killen som utsatt henne för saker tidigare var en av dem som sist såg henne.
Citera
2024-03-21, 10:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasma80
Undrar på vilket sätt han trakasserat Maja tidigare? Ord eller handlingar? Gjordes det någon polisanmälan tro? Usch, han var säkert besatt av henne och hade planerat dådet
noggrant och länge. 😓 Anledningen till att just han blev anhållen tidigt var väl på grund av historiken.
Tror inte han är kapabel till att ha planerat noggrant och länge utifrån hans handikapp.
Citera
2024-03-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.
Då tar jag tillbaka det jag tidigare skrev
Konstigt uttalande av det jag hörde då.
Citera
2024-03-21, 10:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Som förälder hade i allafall jag gjort det.
Absolut hade man gjort det. Även besökt klasskompisar.
Citera
2024-03-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Vattnet verkar inte vara så djupt i Viskan. I alla fall inte vid Lekvad några km söderut.

https://www.youtube.com/watch?v=K0y6fz3EIvg

Det ligger förstås ett kraftverk där som kan påverka, tror jag.
Men det är enbart en ruin.

https://www.google.com/maps/place/Lekvads+Kraftverk/@57.457315,12.5862309,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOm2_ceiZubGi78D3xG3DWrex Gx6xxGFSAG9fQf!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipOm2_ceiZubGi78D3xG3DWre xGx6xxGFSAG9fQf%3Dw129-h86-k-no!7i1620!8i1080!4m16 !1m8!3m7!1s0x465019975966d9f7:0x111a4ec7180380d5!2 s511+96+Lekvad!3b1!8m2!3d57.4512921!4d12.60424!16s %2Fg%2F1tf2qv93!3m6!1s0x465019b49a400fb9:0x3d74775 604e68617!8m2!3d57.457315!4d12.5862309!10e5!16s%2F g%2F11pvbh7vy6?entry=ttu

Det är djupare där hon hittades är jag rätt säker på, 2-4 m i åfåran typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in