2024-03-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Misstankar om människorov fanns väl inte initialt om jag fattat det rätt.

Nej, men sent på söndag kväll och man inledde inte insatsen förrän vid 13-tiden på måndagen... skrev ett inlägg om det igår kväll, med länkar till artiklarna där det framgår:
(FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.
Citera
2024-03-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Stort tack! Tillsammans gör vi tråden! Sammanfattningarna baseras på trådskribenters kloka och informativa inlägg.

Du lever verkligen upp till ditt namn. 🤵🏼‍♂️🎩🌟

Det där måste ju nästan vara ett heltidsjobb! 👏🏻😃
Citera
2024-03-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Nej, men sent på söndag kväll och man inledde inte insatsen förrän vid 13-tiden på måndagen... skrev ett inlägg om det igår kväll, med länkar till artiklarna där det framgår:
(FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Den första åtgärden vid misstanke om människorov är inte att åka till platsen där brottsoffret senast sågs och leta där planlöst. Särskilt inte nattetid. Det är inte rimligt någonstans, vilket även du borde förstå.
Citera
2024-03-21, 09:17
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Som vanligt så har polisen varit totalt jävla oduglig. Är dom kapabla till någonting överhuvudtaget kan man undra. På sin höjd bötfälla en EPA.

1. Du behöver inte ens vara en duktig polis för att kunna bedöma om det är ett normalt försvinnande eller onormalt försvinnande, baserat på familjens anmälan och redogörelse. Det räcker att du är en hyfsat normalbegåvad vanlig människa. Inte ens den bedömningen klarar dom av.

2. Det tar 6h från att dom får veta att platsen är vid en järnvägsbro till dom hittar kroppen. Fanns det många järnvägsbroar vid Majas busshållplats? Idioter!

Ett totalt misslyckande av polisen men ingen är förvånad.

Betänk att flickan var förmodligen redan död innan någon visste att hon saknades.
Citera
2024-03-21, 09:22
Moderator
OYs avatar
Citat:

Mgm berättade kanske något som gav anledning att misstänka brott och då rubricerar man om från försvunnen person till misstänkt människorov för att få tillgång till en större verktygslåda?

Därefter har man förhör med mgm i syfte att reda ut vad han har haft för sig och slutligen kommer det fram att Maja finns vid en bro.

Vi vet inte hur länge mgm förhörts, inte alls säkert att han direkt berättade om en hemlig plats, det är sådant som man eventuellt har lirkat ur honom.
Citera
2024-03-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Enligt ett tidigare inlägg här i tråden var den troliga fyndplatsen så långt som 700 meter från platsen där hon senast sågs.

Jag skrev tidigare om att en sökinsats som täcker en radie om 200 meter från platsen där hon försvann hade inneburit en stor arbetsinsats.

Att söka utgå från att hon kan ha rört sig 700 meter och sedan systematiskt i terräng söka av hela detta område hade inneburit en ännu större arbetsinsats. Vi pratar om flera dagars arbete med hundratals personer involverade.

Det är inte fråga om åsikter här, utan om att du och andra helt enkelt inte har greppat problematiken.

Förstår du inte hur meningslöst det vore att åka ut till platsen där hon senast sågs med i livet med fem man och planlöst leta i terrängen mitt i natten?

Vi har redan förklarat för dig att det var uppgifter från mördaren som ledde fram till att kroppen kunde hittas så fort.

Hade man inte haft uppgifter från mördaren så hade det tagit veckor

Självklart krävs det stora insatser, jag har aldrig påstått annat. Det jag reagerar på är att det tog så lång tid innan någon form av sök påbörjades. Nog borde det vara bättre att söka med dessa fem man mitt i natten än att inte göra något alls? Sen dra igång mer resurser under tiden? Nej, jag förstår inte hur meningslöst det skulle vara, för då är man i alla fall aktivt igång och man hade åtminstone en plats att utgå ifrån. Så tänker jag, men det är väl kanske i min okunskap. Jag förstår hur du menar, för chansen var kanske inte så stor att dessa fem man skulle hittat henne under natten. MEN man hade kanske hunnit söka av närmaste området under natten, så att man kunnat gå vidare och utvidga när fler resurser anlänt? Allt är ju till hjälp i ett sånt här läge, om än så liten insats.

Hur menar du att det faktum att uppgifterna kom från GM skulle spelat roll? Att det är ok att bara "sitta och vänta", för att han var så snäll och hjälpsam och talade om att hon fanns vid en järnvägsbro? Hade man satt in stora sökinsatser och utgått från skolan, så har jag svårt att se att det skulle tagit veckor, om man nu utvidgar den där radien undan för undan. Med hundar, sök utefter ån osv.
Citera
2024-03-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Iofs känns det som 200 m i detta fallet är mest vägar och parkeringsplatser men utökar man lite blir det ju enormt mycket krångligare, dessutom en å inom några 100 m där hon kan ligga på botten eller flyta med t.ex

Men vägar och parkeringsplatser hade ju gått "fort" att söka av. Sen ser det ju ut att vara stor öppen åkermark ner mot ån, innan träddungen tar vid. Visst är det krångligare där, men de inledande hundratals metrarna borde ju vara till hjälp ur tidsaspekten. Och ån borde väl vara ett prioriterat ställe att börja söka i/utefter i ett sådant läge?
Citera
2024-03-21, 09:29
Medlem
Undrar på vilket sätt han trakasserat Maja tidigare? Ord eller handlingar? Gjordes det någon polisanmälan tro? Usch, han var säkert besatt av henne och hade planerat dådet
noggrant och länge. 😓 Anledningen till att just han blev anhållen tidigt var väl på grund av historiken.
Citera
2024-03-21, 09:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men om man nu fick information direkt om att Maja blivit utsatt av och anmält GM flera gånger - och dessutom visste att denne person var en av de sista som såg henne - hur kan man då göra bedömningen att det inte ens finns en misstanke om brott??

Fick Polisen den informationen direkt vid anmälan om att Maja var försvunnen, var kan vi få det bekräftat eller bygger du en halmgubbe och argumenterar enbart för argumenterandets skull?
Citera
2024-03-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
När kom den här misstaken om brott? Och vad var det som gjorde att man började misstänka det?
Eller är det här med misstanke om människorov något man bara drar till med för att få andra resurser?

Sent söndag kväll. Här hittar du länk till artiklarna där infon kommer ifrån:

Som jag förstår det var det information som man fått in som ledde till misstanken, men mer specifikt framgår inte.

Jag vet inte hur det fungerar, men har ju förstått att man åtminstone vid dödsfall ofta inleder förundersökning om mord för att frigöra resurser, så det är mycket möjligt att det påverkat även här. Men det där vet säkert någon annan mer om.
Citera
2024-03-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mgm berättade kanske något som gav anledning att misstänka brott och då rubricerar man om från försvunnen person till misstänkt människorov för att få tillgång till en större verktygslåda?

Därefter har man förhör med mgm i syfte att reda ut vad han har haft för sig och slutligen kommer det fram att Maja finns vid en bro.

Vi vet inte hur länge mgm förhörts, inte alls säkert att han direkt berättade om en hemlig plats, det är sådant som man eventuellt har lirkat ur honom.

Precis. Eftersom det tog ett antal timmar att hitta kroppen verkar han inte ha lämnat särskilt detaljerade uppgifter heller. Har man i åtanke att han är förståndshandikappad så är det inte så konstigt att han inte haft förmåga att göra det heller.

Folk i tråden verkar på fullaste allvar tro att Kim sagt till polisen att han mördat Maja, pekat ut en plats och att det därefter dröjt närmare ett dygn innan någon åker ut till platsen för att kolla
Citera
2024-03-21, 09:36
Medlem
Citat:
Sent söndag kväll. Här hittar du länk till artiklarna där infon kommer ifrån:

Som jag förstår det var det information som man fått in som ledde till misstanken, men mer specifikt framgår inte.

Jag vet inte hur det fungerar, men har ju förstått att man åtminstone vid dödsfall ofta inleder förundersökning om mord för att frigöra resurser, så det är mycket möjligt att det påverkat även här. Men det där vet säkert någon annan mer om.

Nej man inleder inte en förundersökning för att frigöra resurser. Man inleder en förundersökning för att det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har begåtts. Att en människa är försvunnen eller död är i sig inte tillräckligt för att inleda en förundersökning om mord eller människorov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in