Citat:
Ursprungligen postat av
Pkdkkd
Enligt ett tidigare inlägg här i tråden var den troliga fyndplatsen så långt som 700 meter från platsen där hon senast sågs.
Jag skrev tidigare om att en sökinsats som täcker en radie om 200 meter från platsen där hon försvann hade inneburit en stor arbetsinsats.
Att söka utgå från att hon kan ha rört sig 700 meter och sedan systematiskt i terräng söka av hela detta område hade inneburit en ännu större arbetsinsats. Vi pratar om flera dagars arbete med hundratals personer involverade.
Det är inte fråga om åsikter här, utan om att du och andra helt enkelt inte har greppat problematiken.
Förstår du inte hur meningslöst det vore att åka ut till platsen där hon senast sågs med i livet med fem man och planlöst leta i terrängen mitt i natten?
Vi har redan förklarat för dig att det var uppgifter från mördaren som ledde fram till att kroppen kunde hittas så fort.
Hade man inte haft uppgifter från mördaren så hade det tagit veckor
Självklart krävs det stora insatser, jag har aldrig påstått annat. Det jag reagerar på är att det tog så lång tid innan någon form av sök påbörjades. Nog borde det vara bättre att söka med dessa fem man mitt i natten än att inte göra något alls? Sen dra igång mer resurser under tiden? Nej, jag förstår inte hur meningslöst det skulle vara, för då är man i alla fall aktivt igång och man hade åtminstone en plats att utgå ifrån. Så tänker jag, men det är väl kanske i min okunskap. Jag förstår hur du menar, för chansen var kanske inte så stor att dessa fem man skulle hittat henne under natten. MEN man hade kanske hunnit söka av närmaste området under natten, så att man kunnat gå vidare och utvidga när fler resurser anlänt? Allt är ju till hjälp i ett sånt här läge, om än så liten insats.
Hur menar du att det faktum att uppgifterna kom från GM skulle spelat roll? Att det är ok att bara "sitta och vänta", för att han var så snäll och hjälpsam och talade om att hon fanns vid en järnvägsbro? Hade man satt in stora sökinsatser och utgått från skolan, så har jag svårt att se att det skulle tagit veckor, om man nu utvidgar den där radien undan för undan. Med hundar, sök utefter ån osv.