2024-03-21, 00:45
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

Titta noga vid 1:57 och 2:30 så ser du hur det ser ut då alla kör lagligt.
Citera
2024-03-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

Titta noga vid 1:57 och 2:30 så ser du hur det ser ut då alla kör lagligt.

1:57 visar hur ytterfilaren beter sig när innerfilaren hinner först till avfarten. 2:30 visar hur innerfilaren beter sig när en yttervarvare ligger parallellt eller strax före (ett missfoster hade tutat här, för att uppmärksamma alla på att hen inte kan körreglerna).
Citera
2024-03-21, 00:57
Medlem
Det som också kan komplicera tankegångarna är cirkulationsplatser som inte följer standardformen med en anslutande väg i varje väderstreck. De med få avfarter lär inte vara så svårhanterade, finns de som inte har någon avfart direkt till höger, enbart "rakt fram" och "vänster". Mer behov av eftertanke vid cpl som har fler avfarter än standard, dessutom inte symmetriskt placerade. Vi har här (Umeå) en dylik där avfart 1 & 2 ligger mycket nära varandra, sedan följer avfart 3 & 4 med mer normalt avstånd mellan varandra. Svårt här att egentligen definiera "rakt fram", möjligen om man anser att innan dess har två högeravfarter passerats. Några synpunkter på placering inför färd ut via avfart 2,, 3 eller 4?
Citera
2024-03-21, 01:30
Medlem
Taokers avatar
Svänga vid tvåfilig rondell med fyra avfarter

Första avfart: Ligg högerfil och blinka.

Andra avfart: Ligg höger eller vänster fil. Frivilligt att blinka.

Tredje avfart: Ligg vänster fil och blinka. Blinka igen när du ska svänga av.

Hur svårt ska det vara?
Citera
2024-03-21, 01:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Bilen i vänsterfil har företräde framför den som har högerfil i rondellen. Blinkar den bilen för att svänga höger ska du sakta in och lämna plats. Om du har andra idéer om trafikreglerna ska du inte ligga i högerfil när du ska av någon annanstans än första eller möjligen andra avfart.
Citera
2024-03-21, 02:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jo, kanske. Men är det olagligt att ligga i ytterfil som jag gör?

Nej. Inte längre. Du kan ligga i ytterfil hela tiden (så länge inte skyltar anger annat).
Senast redigerad av Sam.Boyd 2024-03-21 kl. 02:08.
Citera
2024-03-21, 02:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

Varför skulle folk tuta på dig?

Känns totalt ologiskt. De är ju inge tankeläsare och den kan ju inte känna till i förväg var du tänkt att svänga ut från cirkulationsplatsen.
Citera
2024-03-21, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom leder alltid till stora trafikstockningar då Agda 93 inte vågar åka in i rondellen förrän den är helt tom.
Du är född på 70-talet, antar jag? Finns inga 93-åringar idag som heter Agda.

"Ingrid 93" hade varit mer sannolikt, år 2024.
Citera
2024-03-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att en krock uppstår är avhängig den andre partens agerande. Om denne (från innerfilen) lämnar cpl utan att uppmärksamma att det inte är fritt i ytterfilen finns givetvis risk för sammanstötning, men den är orsakad av innerfilsutköraren, inte den som valt ytterfil på ett tidigt stadium.
Jag vet att den i innerfilen anses vållande i lagens mening efter en krock. Du behöver inte upprepa det som en papegoja. Men förstår du att du dramatiskt ökar risken för krock om du tar tredje avfarten från högerfilen?
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Svänga vid tvåfilig rondell med fyra avfarter

Första avfart: Ligg högerfil och blinka.

Andra avfart: Ligg höger eller vänster fil. Frivilligt att blinka.

Tredje avfart: Ligg vänster fil och blinka. Blinka igen när du ska svänga av.

Hur svårt ska det vara?
Du skall blinka när du kör ut ur CP. Hur svårt ska det vara att förstå det? Blinka vänster gör min mormor och hennes väninnor, ingen annan.
Citera
2024-03-21, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Bilen i vänsterfil har företräde framför den som har högerfil i rondellen. Blinkar den bilen för att svänga höger ska du sakta in och lämna plats. Om du har andra idéer om trafikreglerna ska du inte ligga i högerfil när du ska av någon annanstans än första eller möjligen andra avfart.
Bilen i vänsterfil har skyldighet att lämna eventuell bil i ytterfil företräde om den yttre filen skall korsas eller vid byte till denna fil. Misslyckas detta och en sammanstötning inte kan undvikas anses den som lämnat innerfilen vållande.
Citera
2024-03-21, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag vet att den i innerfilen anses vållande i lagens mening efter en krock. Du behöver inte upprepa det som en papegoja. Men förstår du att du dramatiskt ökar risken för krock om du tar tredje avfarten från högerfilen?

Du skall blinka när du kör ut ur CP. Hur svårt ska det vara att förstå det? Blinka vänster gör min mormor och hennes väninnor, ingen annan.

Olycksrisken ökar givetvis direkt du tar ut bilen från garaget och rullar ut på allmänna vägar om du vill se det så. Risken att vålla en olycka står däremot i aktuellt exempel för den som kör i innerfil och ämnar lämna cpl eller byta till ytterfil.
Citera
2024-03-21, 08:05
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inne i en cirkulationsplats? Nej, möjligen innan, men de gäller inte när du sedan är i cpl.
Sedan är all vägmarkering dold av snö och is halva året.

Om du ligger i vänsterfil innan rondellen så kör du väl inte ut i högerfilen när du kör in i rondellen? Det är markeringarna innan rondellen som styr hur man sedan ligger i rondellen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in