2024-03-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Nej, den svarta är nog inte optimal. Jag kör ofta enligt den svarta men brukar ha folk som tutar mot mig. Så börjar ifrågasätta om jag kör rätt och försöker lära om.

Min uppfattning är att den svarta är totalt idiotiskt och kan till och med vara livsfarlig. Varför kör du på det viset? Är det lagligt?
Citera
2024-03-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Min uppfattning är att den svarta är totalt idiotiskt och kan till och med vara livsfarlig. Varför kör du på det viset? Är det lagligt?

Har nog bara inte riktigt förstått hur man förväntas köra då det inte fanns tvåfiliga rondeller i det mindre samhälle där jag lärde mig köra bil.
Citera
2024-03-20, 23:42
Medlem
Citat:
Har nog bara inte riktigt förstått hur man förväntas köra då det inte fanns tvåfiliga rondeller i det mindre samhälle där jag lärde mig köra bil.

Ok. Klokt att du tagit reda på det nu. Men låter ju som att du bara haft tur att du inte skadat någon…

Men vad säger lagen, är det lagligt att ligga i yttervarv hela vägen runt i tvåfilig rondell?
Citera
2024-03-20, 23:44
Medlem
Citat:
Om blå kör in i rondellen först. Sen kör den bilen i vänsterfil in. Men hastigheten på den blå är låg och hastigheten på den innersta är högre. Då blir det väl samma sits med potentiell krock?
Föraren av bilen i vänsterfil kan i det läget antingen köra om eller lägga sig bakom den svarta bilen. Man kan inte köra ikapp en bil och lägga sig jämsides.

Problem uppstår endast om två bilar kör in samtidigt och bilen i högerfilen stannar i CP när den borde köra ut.
Citera
2024-03-20, 23:49
Medlem
Tror jag har kommit på en bra lösning på problemet nu.

Om jag kör en annan väg än jag brukar så kommer jag hamna och bli blå bil istället för svart bil och då kan jag ligga i ytterfil hela tiden utan att utgöra en fara. Samtidigt som jag svänger på det ställe jag tänkt.

https://i.postimg.cc/vTMXP97F/Vad-r-skillnaden-p-svarts-ytterk-rning-och-bl-s-ytterk-rning.jpg
Citera
2024-03-20, 23:51
Medlem
Citat:
Nej, den svarta är nog inte optimal. Jag kör ofta enligt den svarta men brukar ha folk som tutar mot mig. Så börjar ifrågasätta om jag kör rätt och försöker lära om.
Det kan hända att man vill köra enligt den svarta om man är på väg att köra fel. Men då är min rekommendation att man bromsar och släpper förbi eventuell bil i vänsterfilen.
Citera
2024-03-20, 23:57
Medlem
Hur skulle ni agera om ni "råkade hamna" i högra filen när ni ska till att starta ert rondellåkande men vill svänga vänster? Får man skylla sig själv och köra ut höger eller rakt fram trots att man ska vänster pga man hamnat i fel fil från början? Eller hur hade ni löst det?

Eller ska man då från högra startfilen försöka köra in i den innersta filen?
Citera
2024-03-21, 00:23
Medlem
Citat:
Hur skulle ni agera om ni "råkade hamna" i högra filen när ni ska till att starta ert rondellåkande men vill svänga vänster? Får man skylla sig själv och köra ut höger eller rakt fram trots att man ska vänster pga man hamnat i fel fil från början? Eller hur hade ni löst det?

Förglöm inte att den svarta gör helt rätt även om det kanske inte är optimalt, den som är i innerfil är den som i alla lägen måste förvissa sig om att det är fritt i ytterfilen innan någon manöver vidtages som innebär att den yttre filen korsas eller att färden fortsätter i den yttre som förberedelse inför planerad sorti från cpl.
Citera
2024-03-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Men vad säger lagen, är det lagligt att ligga i yttervarv hela vägen runt i tvåfilig rondell?

Ja. Det har vi konstaterat tidigare i tråden. Det är lagligt och den som ligger i innervarv måste vara uppmärksam på parallella bilar i yttervarv när hen byter körfält och lämnar cirkulationsplatsen.
Citera
2024-03-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ni kommer att krocka om ni kör på det viset. Formellt är det då någon annans fel, men är det inte bättre att ni kör som folk och slipper krocka bilen?
Att en krock uppstår är avhängig den andre partens agerande. Om denne (från innerfilen) lämnar cpl utan att uppmärksamma att det inte är fritt i ytterfilen finns givetvis risk för sammanstötning, men den är orsakad av innerfilsutköraren, inte den som valt ytterfil på ett tidigt stadium.
Citera
2024-03-21, 00:36
Medlem
Citat:

Då ligger man kvar tills man kommer till den avfart man har för avikt att ta. Det finns inget "svänga vänster" i rondell sedan 1998.
Byta till innerfil är olagligt om du inte gör det för att köra om någon som du hinner ikapp i ytterfil eftersom körfältsbyten är olagliga på vägar med hastighetbegränsning upp till 70 km/h om de inte sker för att köra om eller för att lägga sig rätt inför avfart.
Citera
2024-03-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Personligen så tycker jag det endast riskerar att orsaka mer olyckor om man gör på ditt sätt TS.
Om den yttre filen håller sig till att ta första utfarten eller andra utfarten, och den inre håller sig till att ta den andra och tredje utfarten så riskerar man ju aldrig en krock.
Dock om den yttre filen ska även använda sig av tredje och fjärde utfarten så riskerar man ju att en inre bilist kör rakt in i förarsidan på dig.

Är även skyltat på detta sätt i många rondeller så för mig känns det helt uppenbart att man kör så.
Därav det idoga tutandet på dessa riksmongon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in