Citat:
Ursprungligen postat av
Haparandaflickan
Men om barnen är med behöver ju även de falska pass. Man kan inte bara åka runt med unga kids då många länder kräver att de som åker med personer som inte är föräldrarna behöva ha med sig ytterligare en (officiell) handling som ger dem rätt att resa och som undertecknats av föräldrarna, den andra föräldern eller vårdnadshavaren/vårdnadshavarna. Så det blir ju svårt att leka familj med barn om man inte har pass även för barnen om de är med. Lite olika i olika länder och vart man ska för även barnens ev pass är ju spårbara även om föräldrarna har falska resehandlingar. Känns konstigt att få fatt i pass till hela gänget.
Det är exakt som du skriver, man kan inte resa omkring med småbarn hursomhelst, många länder kollar oftast nogsamt om det är barn med och pappren, pass etc som kan väcka minsta misstanke, detta är för att stoppa "childtrafficing" och jag tror det finns med i någon form av FN resolution eller vad det nu kan kallas och sannolikt ratificerat av många länder i FN barnkonvention där bl.a. just detta regleras. Det är vad jag hittat 196 länder som signat, dock inte USA men där kommer man inte in utan visum. men det är höljt ännu i dunkel om barnen är med kvinnan o mannen eller reser/flyr paret separat, vem vet, ja polisen tror jag vet. Dessutom skall flygbolagen ha passnummer och namn på resande som iaf lämnar EU. Vissa flygbolag kräver också en kopia av passen när beställning görs och betalas.