2024-03-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Kan WK försöka sig på att få låna andras pass så är det inte omöjligt att det är/var planen och att de dessutom kan ha lyckats. Men…hur ska då polisen kunna hitta dom, går det?

Min erfarenhet från Mellanamerika är att korruption är din lösning och ditt fall. Om du bara betalar funkar det tills alla dina pengar är slut och då som hemlös kan du som sagt sälja vatten på gatan, vakta en bar eller något. Om svenska polisen betalar en saftig summa kommer de bli hittade snabbt misstänker jag.
Citera
2024-03-21, 14:57
Medlem
Citat:
Kan WK försöka sig på att få låna andras pass så är det inte omöjligt att det är/var planen och att de dessutom kan ha lyckats. Men…hur ska då polisen kunna hitta dom, går det?

Med tanke på exfruns anmälan och kroppen hittas i närtid så blir deras försprång litet, nästan försumbart mot vad det kunde blivit om anmälan ej kommit in och kroppen inte hade hittats så fort, då hade de kunnat haft veckor/månader i försprång. Sen att fly med småbarn är nog inte det lättaste om inte barnen tagits omhand av annan person åt dem t.v. men du lämnar alltid digitala spår, framförallt om du flyger även i annat namn/pass. Polisen scannar givetvis vartenda flyg (övervakningskamror etc) de kan tänkas tagit i Sverige eller annat land, det tar dock väldigt lång tid och kräver hjälp internationellt. Jag tror de kommer kunna lokalisera dem men det ger inte vid hand ett gripande direkt. Man har ju spårat en del personer till bl.a. Turkiet men ej fått dem utlämnade för att ställas inför rätta i Sverige. Jag tror faktiskt polisen har en teori vart de är/rest etc och på vilket sätt och säkert jobbar för högtryck med innre spaning efter paret/barnen.
Citera
2024-03-21, 15:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ice-flower
Ja så fattar jag det. För innan slutbetalningen är gjord kan man häva köpet. Men då får man som köpare inte tillbaka handpenningen, plus att man får stå för mäklarens arvode i omförsäljningen.

Ja så de måste ha avtalat ngt särskilt, som att de lämnar alla nycklar utan en och får respit med att packa ihop pga praktiska omständigheter och lämnar sista nyckeln i brevinkastet när de åker typ.

Så de har fått alla pengarna kan man tro.

Och ja så det blir en lite unik sits här får man säga. Inget roligt för köparen alls. Och dömer de mördaren så kan det kanske bli lite ekonomisk efterräkning kunde man önska.
Citera
2024-03-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det blir en utmätning, de kan t.ex. ta egendom (bil etc.) du äger eller göra en löneutmätning om du har stadigvarande inkomst. Den som blir utmätt får behålla ett s.k. förbehållsbelopp som är baserat på dina boendekostnader och ett normalbelopp som täcker dina levnadskostnader. T.ex en bostadsrätt kan utmätas och du förlorar din bostad, har personen barn så tror jag att det blir socialen om de utmätt din bostad för att täcka skulden, detta dock utan att jag vet säkert. Det är nog från fall till fall antar jag.

Jag vet en kronofogde som la hela sin själ i jakten och knackade på en bil på en parkering mitt i natten för att överräcka delgivning (hej jag är från kronofogden och vill upplysa dig om att du har en skuld - singera att du har blivit delgiven). Men återigen så kan du undvika att betala för stunden genom att vara försvunnen och aldrig ta ett vitt jobb till exempel. Känner flera som praktiserat detta utan att tänka långsiktigt. Förr eller senare hinner ju skulden ikapp dig. När du sedan som min arbetskompis på ålderns höst sitter där med skulder upp över öronen och inte kan köpa någonting över nätet eller på kredit och aldrig ens äga en tv eller bil eller klocka och aldrig kommer få en bostad, aldrig kan bjuda en kvinna på restaurang osv. Då ångrar man nog sitt val.
Citera
2024-03-21, 15:22
Medlem
Citat:
Men för att återgå till 19-åringen. Om det är så att han är registrerad som pappa, måste han eller staten, då ändå fortsätta betala underhåll för ett barn som inte längre bor i Sverige?

En skribent skrev bara "jag tror barnen är döda" och har inte svarat mer.

Om barnen är vid liv och det är riktiga papper vi pratar om krävs det tex tillstånd av andra vårdnadshavaren vid gemensam vårdnad för att ta med barn utomlands.

Du får barnbidrag och underhåll och liknande 6 månader utomlands men sen brukar det bli stopp men vid såna här tillfällen kan det bli tal om att frysa konton.

Föräldraansvar har du alltid och betalningsskyldighet likaså men hur du löser det är olika
Citera
2024-03-21, 15:25
Medlem
Citat:
Med tanke på exfruns anmälan och kroppen hittas i närtid så blir deras försprång litet, nästan försumbart mot vad det kunde blivit om anmälan ej kommit in och kroppen inte hade hittats så fort, då hade de kunnat haft veckor/månader i försprång. Sen att fly med småbarn är nog inte det lättaste om inte barnen tagits omhand av annan person åt dem t.v. men du lämnar alltid digitala spår, framförallt om du flyger även i annat namn/pass. Polisen scannar givetvis vartenda flyg (övervakningskamror etc) de kan tänkas tagit i Sverige eller annat land, det tar dock väldigt lång tid och kräver hjälp internationellt. Jag tror de kommer kunna lokalisera dem men det ger inte vid hand ett gripande direkt. Man har ju spårat en del personer till bl.a. Turkiet men ej fått dem utlämnade för att ställas inför rätta i Sverige. Jag tror faktiskt polisen har en teori vart de är/rest etc och på vilket sätt och säkert jobbar för högtryck med innre spaning efter paret/barnen.

Ja har de lämnat Sverige med flyg finns det digitala spår givetvis, men jag tror att flygbiljetten för endast en person kan varit för att vilseleda och att de åkt med bil för att de inte ska kunna lokaliseras. De bör ju dessutom plockat ut alla pengar, förhoppningsvis kan de växlat valuta som ger en ledtråd men förmodligen har de inte gjort ens det i Sverige utan först när de skaffat falska pass. Jag tror att de kommer bli svåra att hitta tyvärr.

En sak jag undrat över är varför 19-åringen var på väg till Tyskland? Varför följde han inte med de andra samtidigt? Och troligtvis bör det väl vara 19-åringen som i förhör sagt att AA mördats i bostadsrätten? Men jag har en känsla att det är möjligt att öven 19-åringen vilseleder eftersom han inte släpps som den 5:e misstänkte som ingår i skaran, och det förmodligen för att han skulle kunna rymma eller undanröja bevis på något sätt. Hade MGK och MGM lämnat 19-åringen om de visste att han skulle berätta sanningen under förhör? Jag tror att det är möjligt att 19-åringen kan vara en sån person som kan tänkas utplåna sig själv för att vara familjen till lags, utan att förstå konsekvenserna av det.

Tillägger att det är bara ren spekulation från mig som alltid, och att inget ska tas som fakta det jag skriver.
Citera
2024-03-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Min erfarenhet från Mellanamerika är att korruption är din lösning och ditt fall. Om du bara betalar funkar det tills alla dina pengar är slut och då som hemlös kan du som sagt sälja vatten på gatan, vakta en bar eller något. Om svenska polisen betalar en saftig summa kommer de bli hittade snabbt misstänker jag.

Det får vi hoppas att de gör om det behövs, betalar menar jag, för de vill nog ha dom fast precis som vi.
Citera
2024-03-21, 15:36
Medlem
Citat:
Det går inte att generalisera denna typen av statistik så "sällsynt med arbetande flyktingar" i generella termer är är ju helt enkelt inte korrekt. Tyvärr är det dock fortfarande så att särskilt kvinnor från vissa delar av världen som kommit till Sverige av olika orsaker blir sittande utan att lära sig svenska och utan att få jobb..Och generellt är just 5 år för kort tid..Om man verkligen ville se till att saker och ting fungerade skulle man införa obligatorisk undervisning av samtliga flyktingar med fokus på kvinnor och med obligatorisk närvaro och ge samtliga användbara papper direkt (kommer du till ett nytt land är du kanske peppad och motiverad när du kommer men efter två år i ett "flyktingläger" är det ju många som gett upp).

Det stämmer mycket riktigt att särskilt kvinnor blir sittandes i hemmen. Många av dessa flyktingar kommer från samhällen där mannen är den som försörjer hemmet. Kvinnan tar hand om barnen. Den typen av kultur krockar med kulturen i Sverige. Det syns senare på att ekonomin inte är den bästa i hem där kvinnan inte arbetar.

Jag tycker också man ska ha riktade insatser som integrerar kvinnor mer i samhället. Jag är själv invandrare som kommer från ett hushåll där vi är konservativa gällande vår ursprungliga kultur och religion men ändå är integrerade i samhället. Kvinnorna i vårt hushåll är välutbildade och har bra arbeten. Men det är tyvärr inte så för majoriteten.
Citera
2024-03-21, 15:37
Medlem
Citat:
.

Jaha då är det kanske till Turkiet de tagit sig? Det är ju inte omöjligt?
Citera
2024-03-21, 15:44
Medlem
Citat:
En skribent skrev bara "jag tror barnen är döda" och har inte svarat mer.

Om barnen är vid liv och det är riktiga papper vi pratar om krävs det tex tillstånd av andra vårdnadshavaren vid gemensam vårdnad för att ta med barn utomlands.

Du får barnbidrag och underhåll och liknande 6 månader utomlands men sen brukar det bli stopp men vid såna här tillfällen kan det bli tal om att frysa konton.

Föräldraansvar har du alltid och betalningsskyldighet likaså men hur du löser det är olika

Om barnet bara får underhåll i 6 månader efter flytt utomlands, då blir det mer begripligt varför han eventuelle skulle tagit på sig faderskapet om de visste även detta!
Citera
2024-03-21, 15:48
Medlem
Citat:
.

Jaha då är det kanske till Turkiet de tagit sig? Det är ju inte omöjligt?

Jag tror dock det är lite knepigt med just Turkiet om de inte är medborgare här. Det var väl bara 25-åringen som är medborgare än så länge? Jag vet andra afghaner med resedokument som försökt resa till Turkiet på semester och dit krävs visum om man inte är svensk medborgare. Ingen av de jag vet har fått visum godkänt dit eftersom de har svenskt resedokument men står som afghanska medborgare. En svensk kan bara hoppa på ett flyg dit utan problem men som afghan med uppehållstillstånd här är det svårare.
Citera
2024-03-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborita
Jag tror dock det är lite knepigt med just Turkiet om de inte är medborgare här. Det var väl bara 25-åringen som är medborgare än så länge? Jag vet andra afghaner med resedokument som försökt resa till Turkiet på semester och dit krävs visum om man inte är svensk medborgare. Ingen av de jag vet har fått visum godkänt dit eftersom de har svenskt resedokument men står som afghanska medborgare. En svensk kan bara hoppa på ett flyg dit utan problem men som afghan med uppehållstillstånd här är det svårare.

Jag tror att jag läst att ingen i paret är svenska medborgare. Så då kan vi nog utesluta Turkiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in