2024-03-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad har det med den här tråden att gör? Den handlar om rondellkörning.

Det dök upp i tråden som en jämförelse på temat "egna lokala regler"

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vilka anvisningar tänker du på då?
Att man har väjningsplikt mot de som redan är inne i cirkulationsplatsen/rondellen?

Jag har postat bild på en sådan skylt tidigare i tråden som visar filplacering beroende på vilken avfart man ska ta i cirkulationsplatsen.

Du kanske skulle ta och läsa tråden istf att hoppa in på sidan 8 och svara på lösryckta citat?
Citera
2024-03-20, 13:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Den var inte påhittad. Det blev en buckla på höger framskärm. Hade jag kört fortare hade jag fått större skador på bilen.

Nu klarade vi oss bra alla tre, jag, älgen och min bil.

Det är du som är en idiot.

Nej, det är du som själv är idioten, det brukar vanligtvis vara så att de som kastar ur sig det talar om av sig själva..

Om du har en kö av bilar bakom dig och fritt framför så är det DU som orsakar inbromsning och då blir folk självklart frustrerade och ledsnar, sedan börjar personbilarna försöka köra om. Jag ser detta scenario dagligen.
Citera
2024-03-20, 13:14
Medlem
Om det är dubbelfiligt både in och ut gäller
Ytterfil = ska svänga ut första eller andra avfarten.
Innerfil = ska svänga ut andra eller tredje avfarten (byter fil mellan andra och tredje till ytterfil)
Citera
2024-03-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jaha där ser man! Tog körkort 1995 och har aldrig ens tänkt tanken att blinka när jag skall rakt fram. Tycker ändå det är en dum regel. Jag har inte noterat att folk blinkat i rondellen när de skall rakt fram så mycket som de gör nu så jag trodde kanske det var en ny företeelse.

Du pratar flera gånger om "rakt fram" när du förmodligen menar 2:a avfarten. Detta är en tankevurpa. Kör du "rakt fram" i en rondell kommer du att köra i cirklar tills bensinen/batteriet tar slut.
Citera
2024-03-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Min upplevelse är att det nästan alltid finns anvisningar vid cirkulationsplatser, om de har fler än en fil.

/AI

Vid fall därom sker detta med vägmärke F21. Inte sett vid någon rondell här i Umeå i varje fall.
Citera
2024-03-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, det är du som själv är idioten, det brukar vanligtvis vara så att de som kastar ur sig det talar om av sig själva..

Om du har en kö av bilar bakom dig och fritt framför så är det DU som orsakar inbromsning och då blir folk självklart frustrerade och ledsnar, sedan börjar personbilarna försöka köra om. Jag ser detta scenario dagligen.
Ja men jag sänker ju bara hastigheten där jag vet att olycksrisken är stor.
Citera
2024-03-20, 13:29
Medlem
Forevermores avatar
https://www.bt.se/boras/inte-latt-gora-ratt-i-rondell/

Kolla bilden här. Ger väl alla svaren...
Citera
2024-03-20, 13:29
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Det dök upp i tråden som en jämförelse på temat "egna lokala regler"

Jag har postat bild på en sådan skylt tidigare i tråden som visar filplacering beroende på vilken avfart man ska ta i cirkulationsplatsen.

Du kanske skulle ta och läsa tråden istf att hoppa in på sidan 8 och svara på lösryckta citat?
Jag har läst tråden sedan sida 1 men missade din din skyltlänk till "Danderydsskylten".
Det den säger är att man kan välja vänsterfilen om man ska svänga ut mot Danderyd, så slipper man i "rusningstrafik" stå i högerfilen och vänta på de som ska ut mot Häggvik och Sollentuna. Vilket är bra.
Det hjälper mig dock intet när det kommer en blatte-Audi i 80 knyck in i rondellen från Häggvik, lägger sig i högerfilen och ska ut mot stora rondellen över 265:an.
Så ja skyltning i all ära, men hastighetsanpassning och respekt för de som redan är inne i och vill komma ut ur rondellen är bättre.
Ber om ursäkt om du känner dig påhoppad.
Citera
2024-03-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Om det är dubbelfiligt både in och ut gäller
Ytterfil = ska svänga ut första eller andra avfarten.
Innerfil = ska svänga ut andra eller tredje avfarten (byter fil mellan andra och tredje till ytterfil)

Det är fritt att välja den fil som passar bäst beroende på vidare färdplaner.
Citera
2024-03-20, 13:34
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
https://www.bt.se/boras/inte-latt-gora-ratt-i-rondell/

Kolla bilden här. Ger väl alla svaren...
Håller helt med dig.
I teorin är det helt idealiskt.
I praktiken så har vi problemet är när det kommer någon med senap i arslet och kör in i rondellen där vi har första avfarten.
Då har du raskt en svart Audi som ligger i din döda vinkel på höger sida och ilsket signalerar när du ska försöka ta dig ut i tredje avfarten.
Det problemet slipper jag om jag lägger mig i högerfil redan från början.
Citera
2024-03-20, 13:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

Skitsamma vilken fil du väljer så länge du blinkar till HÖGER när du ämnar att svänga ut. Jävlar vad jag stör mig på fittor som inte gör det.
Citera
2024-03-20, 13:36
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Skitsamma vilken fil du väljer så länge du blinkar till HÖGER när du ämnar att svänga ut. Jävlar vad jag stör mig på fittor som inte gör det.
Jag stör mig ännu mer på de som inte vill släppa ut mig när jag blinkar höger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in