2024-03-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argsak
Förstår inte ens varför man ska ha 2-filiga rondeller då trafikreglerna säger att man har väjningsplikt mot alla som är inne i cirkulationen och är man i innerfil så ska man väja mot alla i yttre!?

Blir som idiotiskt hur man än gör då man kör inre

Använder man sunt förnuft så går det hur bra som helst.

2-filigt flyter ju på bättre och hade annars lett till köbildningar istället.
Citera
2024-03-20, 12:26
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Använder man sunt förnuft så går det hur bra som helst.

2-filigt flyter ju på bättre och hade annars lett till köbildningar istället.
Du kanske glömde att du hänger på FB, här ska allt ske motvalls till så stort förtret för andra som möjligt! Inget och absolut inget får störa en del mongon som bestämt sig för att krångla så mycket som det bara går!
Citera
2024-03-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Du kanske glömde att du hänger på FB, här ska allt ske motvalls till så stort förtret för andra som möjligt! Inget och absolut inget får störa en del mongon som bestämt sig för att krångla så mycket som det bara går!

Haha, det är ju sant.
Fyfan va mkt dårar det finns som hänvisar till regelverket och krockar istället för att använda hjärnan.
Citera
2024-03-20, 12:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Så du tycker jag hade varit en bra förare om jag kört på den där älgen?

Påhittade älgen, du sänkte för att det kan komma, inte för att där var en älg. Det är skillnad.

Generellt kan man säga att har du mer än 3 fordon tryckande i röven så är det dig det är fel på så ni är enkla att "spotta" i trafiken.
Citera
2024-03-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Påhittade älgen, du sänkte för att det kan komma, inte för att där var en älg. Det är skillnad.

Generellt kan man säga att har du mer än 3 fordon tryckande i röven så är det dig det är fel på så ni är enkla att "spotta" i trafiken.
Den var inte påhittad. Det blev en buckla på höger framskärm. Hade jag kört fortare hade jag fått större skador på bilen.

Nu klarade vi oss bra alla tre, jag, älgen och min bil.

Det är du som är en idiot.
Citera
2024-03-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Lägger du dig i ytterfilen är du också safe. Blir du påkörd av nån på innerfilen som ska av är det du som har gjort rätt.

Nja.
Beroende på hur det ser ut så kan det bli delat ansvar till olyckan.
Citera
2024-03-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

Finns mig veterligen ingen regel som säger att du skall placera dig i vänster körfält för att genomföra en vänstersväng i en circulationsplats,det primära är att placera sig i korrekt körfält före cirkulationen beroende på fortsatt färd, ex ska jag efter cirkulationen fortsätta min färd i vänster körfält eller höger körfält så placerar jag mig rätt redan från början oavsett om jag skall vänster eller rakt fram, en högersväng är så enkelt att alla borde förstå så det tänker jag inte ens ta upp här var fordonet skall befinna sig.

Dom enkla regler som gäller kring cirkulationsplats är att du alltid har väjningsplikt för all trafik inne i cirkulationen samt att du är skyldig att ge tecken vid utfart från cirkulationen samt att trafik i det inre körfältet har väjningsplikt mot trafik i det yttre körfältet
Citera
2024-03-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Lägger du dig i ytterfilen är du också safe. Blir du påkörd av nån på innerfilen som ska av är det du som har gjort rätt.

100% Korrekt äntligen det finns hopp om mänskligheten
Citera
2024-03-20, 12:40
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Inte ens de målade polisbilarna stannar för att släppa ut bilar från höger på råsundavägen, det har jag själv sett. Precis som övriga bilar vrider de inte ens på huvudet.
Vad har det med den här tråden att gör? Den handlar om rondellkörning.
Citera
2024-03-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jaha där ser man! Tog körkort 1995 och har aldrig ens tänkt tanken att blinka när jag skall rakt fram. Tycker ändå det är en dum regel. Jag har inte noterat att folk blinkat i rondellen när de skall rakt fram så mycket som de gör nu så jag trodde kanske det var en ny företeelse.

Det är folket som inte blinkar höger vid ”körning rakt fram” som stoppar upp trafiken för de som vill in.

För en oblinkad bil betyder att man ämnar att fortsätta runt och INTE ska lämna.

Folk som säger att det är folk som inte blinkar VÄNSTER är dom som skapar onödiga inbromsningar, gör tankevurpor.
Citera
2024-03-20, 12:43
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Min upplevelse är att det nästan alltid finns anvisningar vid cirkulationsplatser, om de har fler än en fil.

/AI
Vilka anvisningar tänker du på då?
Att man har väjningsplikt mot de som redan är inne i cirkulationsplatsen/rondellen?
Citera
2024-03-20, 12:45
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det är folket som inte blinkar höger vid ”körning rakt fram” som stoppar upp trafiken för de som vill in.

För en oblinkad bil betyder att man ämnar att fortsätta runt och INTE ska lämna.

Folk som säger att det är folk som inte blinkar VÄNSTER är dom som skapar onödiga inbromsningar, gör tankevurpor.
Det stora problemet med rondellkörning och olyckor är väl dels att en del kör som om de har senap i arslet (kör alldeles för fort i förhållande till rytmen i rondellen), samt att många inte har fokus på trafiken utan fipplar med annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in