2024-03-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det må vara en sak, men varje dag kör ca 6000 rattfyllerister omkring på våra vägar(eller gjorde, statistiken kanske är dubblad idag eftersom det inte längre finns några kontroller nästan) så det borde absolut inte prioriteras bort.

Polisen hittar dessutom en massa körkortslösa förare, drogpåverkade förare, kriminella som är lysta, vapen i fordon etc etc också vid rutinkontroller så det är extremt viktigt att genomföra sådana regelbundet.
Just på grund av rattfylleristerna et.al är det viktigt att hålla hastigheten låg. När man väl krockar med en sådan idiot klara man sig bättre om man inte kör för fort.

Men visst jag tycker också att polisen borde röra sig mer i trafiken och kontrollera mer.
Citera
2024-03-20, 11:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Just på grund av rattfylleristerna et.al är det viktigt att hålla hastigheten låg. När man väl krockar med en sådan idiot klara man sig bättre om man inte kör för fort.

Men visst jag tycker också att polisen borde röra sig mer i trafiken och kontrollera mer.

Samhället tappar i effektivitet om vi skall köra allt för långsamt så det ör inte hållbart heller - som vanligt är allt en avvägning, dessutom hjälper det inte att man ens står helt still om ett fyllo kommer dammande i 100 knyck och kör in i dig.

Edit: Polisen kollar knappt hastigheten på våra motorvägar heller för den delen, de har gjort sig mer eller mindre osynliga tyvärr sedan flyktingkrisen.
Senast redigerad av sucuk 2024-03-20 kl. 11:10.
Citera
2024-03-20, 11:09
Medlem
Citat:
Samhället tappar i effektivitet om vi skall köra allt för långsamt så det ör inte hållbart heller, dessutom hjälper det inte att man ens står helt still om ett fyllo kommer dammande i 100 knyck och kör in i dig.
Ja men hastighetsgränserna är optimala för att hålla skadorna nere men samtidigt upprätthålla en rimlig framkomlighet.
Citera
2024-03-20, 11:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja men hastighetsgränserna är optimala för att hålla skadorna nere men samtidigt upprätthålla en rimlig framkomlighet.

Det kan skarpt ifrågasättas i vissa fall, men visst syftet är oftast det du beskriver. Att sätta ner 90-vägar till 80, 110 till 100 har man däremot nästan uteslutande gjort med miljön som påstått skäl, alltså inte trafiksäkerhet. Det blir snarare farligare vägar när några trycker gasen i botten för att ta sig förbi när laglig hastighet sätts orimligt lågt.
Citera
2024-03-20, 11:19
Medlem
Citat:
Det kan skarpt ifrågasättas i vissa fall, men visst syftet är oftast det du beskriver. Att sätta ner 90-vägar till 80, 110 till 100 har man däremot nästan uteslutande gjort med miljön som påstått skäl, alltså inte trafiksäkerhet. Det blir snarare farligare vägar när några trycker gasen i botten för att ta sig förbi när laglig hastighet sätts orimligt lågt.
Jag delar inte din åsikt.

Idioter gör idiotiska omkörningar även där hastighetsgränserna är högre.

Jag håller alltid hastighetsgränserna numer men var och en gör förstås som den vill men man ska inte gnälla om man får böter för att man kör för fort. Det finns tydliga skyltar för var gränsen går.

Ibland kör jag dessutom 60-70 på en 80-väg på ett avsnitt där jag vet att det finns mycket vilt. Det har räddat mig några gånger, bland annat från att kollidera med en stor älg.
Citera
2024-03-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Det är inte olagligt att placera fordonet i höger körfält var du än ska åka ut ur cirkulationsplatsen, men det har både för- och nackdel.

Fördel: Minimerar olycksrisken när du ska ut ur cirkulationsplatsen. Ligger du i det inre, vänstra, körfältet så måste du vara väldigt uppmärksam på att du inte har något fordon i det högra körfältet när du ska byta körfält.

Nackdel: Flödet blir inte lika snabbt.

Eftersom jag anser att minskad olycksrisk är viktigare än snabbt flöde, så håller jag mig oftast i det högra körfältet. Ja, du gissade rätt, jag är en sådan där "kärring" som alltid håller säkerhetsavstånd till framförvarande fordon, håller hastighetsgränserna och använder körriktningsvisare där lagen säger att man ska göra det.
Det är väl mycket större risk att det smäller ifall du ligger i ytterfilen och gör en vänstersväng i tron om att du inte behöver ha koll på något. Har du då en bil i vänsterfil som utgår från att du ska köra rakt eller svänga höger blir det garanterat krock. Trots att du inte gör något fel. Men risken för olycka anser jag ökar dramatiskt.

Det är lite som högerregeln. Har du bilar bakom dig som inte fattar att det är högerregeln är risken större att det smäller ifall du stannar för någon som ska köra ut, ifall den bilen står still, än ifall du skiter i högerregeln.
Citera
2024-03-20, 11:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag delar inte din åsikt.

Idioter gör idiotiska omkörningar även där hastighetsgränserna är högre.

Jag håller alltid hastighetsgränserna numer men var och en gör förstås som den vill men man ska inte gnälla om man får böter för att man kör för fort. Det finns tydliga skyltar för var gränsen går.

Ibland kör jag dessutom 60-70 på en 80-väg på ett avsnitt där jag vet att det finns mycket vilt. Det har räddat mig några gånger, bland annat från att kollidera med en stor älg.

Och du hade varit yrkesförare sa du? Det finns inget mer förhatligt än folk som okynnekör långsammare än skyltningen på torr vägbana i bra väder.
Citera
2024-03-20, 11:51
Medlem
Citat:
Och du hade varit yrkesförare sa du? Det finns inget mer förhatligt än folk som okynnekör långsammare än skyltningen på torr vägbana i bra väder.
Det är inte okynne. Det är för att höja säkerheten. Vilket alltså fungerat bra, som jag skrev.

Att idioter retar sig skiter jag fullständigt i. Jag är beroende av bilen och vill inte krocka den och få den ståendes.
Citera
2024-03-20, 11:54
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som nästan aldrig finns i en cirkulationsplats.

Min upplevelse är att det nästan alltid finns anvisningar vid cirkulationsplatser, om de har fler än en fil.

/AI
Citera
2024-03-20, 12:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är inte okynne. Det är för att höja säkerheten. Vilket alltså fungerat bra, som jag skrev.

Att idioter retar sig skiter jag fullständigt i. Jag är beroende av bilen och vill inte krocka den och få den ståendes.

Tyvärr är det du som är idioten i detta fallet. Man skall anpassa sig till trafikrytmen annars är man en dålig förare.
Citera
2024-03-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

Lägger du dig i ytterfilen är du också safe. Blir du påkörd av nån på innerfilen som ska av är det du som har gjort rätt.
Citera
2024-03-20, 12:18
Medlem
Citat:
Tyvärr är det du som är idioten i detta fallet. Man skall anpassa sig till trafikrytmen annars är man en dålig förare.
Så du tycker jag hade varit en bra förare om jag kört på den där älgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in