2024-03-20, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Oavsett hur det är skyltat är det inte olagligt att ligga i ytterfilen genom hela rondellen till tredje avfarten, det är dock olämpligt och respektlöst(dock är det troligtvis den som kör på dig om det skulle hända en olycka som får skiten endå). Men framförallt ska man blinka höger när du ska ut ur rondellen.

Min fetning ovan. Varför skulle det vara olämpligt? I vissa lägen klart lämpligt istället för att byta fil två gånger.
Citera
2024-03-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Det är inte olagligt, men, det är grisigt beteende. Slöar ner flödet.

Lastbilar/bussar i tightare, dubbelfiliga rondeler ser jag ligga i ytersta, men det med förståelse.

Sen går det inte i alla dubbelfiliga rondeller att ligga i högerfilen hela vägen, men det är en helt annan sak.
Min fetning ovan. Nej, det kan snarare jämna ut flödet och framförallt reducera de risker vilka följer av filbyten.

Vi har exempelvis här en cpl där de från ett håll till 80% svänger av först i tredje avfarten, detta resulterar inte sällan i en lång kö i vänster fil samtidigt som den högra är tom. Att använda höger fil gör att du kan raskt passera 15-20 bilar för att sedan i cpl stanna kvar i höger fil och då givetvis även lämna den till den högra filen i den väg som ansluter.
Citera
2024-03-20, 08:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är mest politiker som gillar rondeller. Att dom skulle förbättra trafikflödet håller jag inte med om. Dom leder alltid till stora trafikstockningar då Agda 93 inte vågar åka in i rondellen förrän den är helt tom.

Jag antar att det där med rondeller är som politik. Dom går runt och runt och kommer aldrig fram till målet, nått som får politiker att känna sig bekväma.
Citera
2024-03-20, 08:21
Medlem
mhns avatar
Det är inte olagligt att placera fordonet i höger körfält var du än ska åka ut ur cirkulationsplatsen, men det har både för- och nackdel.

Fördel: Minimerar olycksrisken när du ska ut ur cirkulationsplatsen. Ligger du i det inre, vänstra, körfältet så måste du vara väldigt uppmärksam på att du inte har något fordon i det högra körfältet när du ska byta körfält.

Nackdel: Flödet blir inte lika snabbt.

Eftersom jag anser att minskad olycksrisk är viktigare än snabbt flöde, så håller jag mig oftast i det högra körfältet. Ja, du gissade rätt, jag är en sådan där "kärring" som alltid håller säkerhetsavstånd till framförvarande fordon, håller hastighetsgränserna och använder körriktningsvisare där lagen säger att man ska göra det.
Citera
2024-03-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som nästan aldrig finns i en cirkulationsplats.

Tycker faktiskt väldigt många cpl idag har skyltar som uttryckligen säger att man kan/får ligga i högerfilen vid vänstersväng. Dessa skyltar fanns inte för 15-20 år sen.
Citera
2024-03-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Tycker faktiskt väldigt många cpl idag har skyltar som uttryckligen säger att man kan/får ligga i högerfilen vid vänstersväng. Dessa skyltar fanns inte för 15-20 år sen.
Inte sett någon sådan. Låter onödigt dessutom, detta eftersom det städse är tillåtet därest ej skyltning visar annat.

Vilken skyltning är det? Skyltar inne i cpl eller före?
Citera
2024-03-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!
Vad skulle det vara för problem med att blinka vänster? Problemet är ju alla som ger fan i att blinka höger när de ska ut ur rondellen.
Citera
2024-03-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte sett någon sådan. Låter onödigt dessutom, detta eftersom det städse är tillåtet därest ej skyltning visar annat.

Vilken skyltning är det? Skyltar inne i cpl eller före?

Dessa jag tänkte på.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftrafiko.se%2Ffaktabank% 2Fkormoment%2Fcirkulationsplats-rondell&psig=AOvVaw1T-lWXi1B0cLQhGbZ6F7YQ&ust=1711007061219000&source=im ages&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBIQjRxqFwoTCOjg9pSs goUDFQAAAAAdAAAAABAd

Får scrolla ner lite till första bilden.
Citera
2024-03-20, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av argsak
Förstår inte ens varför man ska ha 2-filiga rondeller då trafikreglerna säger att man har väjningsplikt mot alla som är inne i cirkulationen och är man i innerfil så ska man väja mot alla i yttre!?

Blir som idiotiskt hur man än gör då man kör inre
Det blir bättre flyt eftersom fler får plats. Men kör du ytterfil om du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!
Finns en stor tråd för det: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Jag klarar av att anpassa min körning bättre tack vare andras vänsterblinkningar, och jag vet att andra har nytta av mina. Sen finns det vissa som inte klarar av detta. Det är ok. Ignorera det hela bara. Men typ alla trafikskolor lär ut att blinka vänster, och Transportstyrelsen och Trafikverket vet om detta.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-03-20 kl. 08:58.
Citera
2024-03-20, 08:52
Medlem
Forevermores avatar
Det beror ju lite på vad för cpl det är.
Men generellt är det olämpligt och dålig respekt att ligga i högerfilen från början och sedan i ytterfilen i cpl när man ska ut 3 eller 4 avfarten. Det förstör flödet och skapar irritation och olycksrisk för andra. Dvs man är egoist.

I större cpl med 4 avfarter eller fler och flera filer ut från cpl så är beteendet högst olämpligt.
Finns det två filer ut ur cpl på andra avfarten så väljer man att lägga sig i högerfilen innan cpl om man ska ut i högra filen på andra avfarten och man väljer att lägga sig i vänstra filen innan cpl om man ska ut i vänstra filen på andra avfarten eller om man ska ut på tredje eller fjärde avfarten.
Ligger det då någon förare som endast tänker på sig själv och kör i ytterfilen fastän denne ska ut på tredje avfarten så är denne förare i vägen och skapar irritation och olycksrisk när bilarna i innerfilen ska byta fil i cpl. Ja dessa har väjningplikt när de byter fil men det ska inte vara en bil i ytterfilen där just då eftersom den bilen borde kört ur cpl på andra avfarten. Man byter fil i cpl innan avfarten man ska ut och efter föregående avfart.

Detta var det som lärdes ut på körskolan när jag tog körkort på 90-talet. Detta var innan några idioter till vägplanerare började experimentera med cpl och bygga dem hej vilt på olämpliga sätt. På den tiden såg alla cpl likadana ut och reglerna var de samma i alla vilket betydde att var det något pucko som låg i högerfilen och körde runt till tredje avfarten så tutade alla på denne.
Som det är nu så finns det så många idiotiskt planerade cpl så bilförare som inte vet bättre må vara ursäktade eftersom det inte finns en tydlig allmänt gällande regel att följa.

Här i min hemstad (150000+) så finns det ett otal cpl som är helt idiotiskt byggda. Gällande några har man efter stor debatt i lokaltidningen och uttalande från trafikexperter fått bygga om för dryga pengar eftersom de var felbyggda och skapade olyckor. Man har också på flera ställen byggt andra idiotiska lösningar bl.a. korkade bussfiler som sedan fått tas bort för att de inte funkade.
Citera
2024-03-20, 08:54
Medlem
Bogandoffs avatar
Personligen så tycker jag det endast riskerar att orsaka mer olyckor om man gör på ditt sätt TS.
Om den yttre filen håller sig till att ta första utfarten eller andra utfarten, och den inre håller sig till att ta den andra och tredje utfarten så riskerar man ju aldrig en krock.
Dock om den yttre filen ska även använda sig av tredje och fjärde utfarten så riskerar man ju att en inre bilist kör rakt in i förarsidan på dig.

Är även skyltat på detta sätt i många rondeller så för mig känns det helt uppenbart att man kör så.
Citera
2024-03-20, 08:55
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Detta är en helt korrekt observation som jag också skriver om i mitt inlägg ovan. Idiotisk planering som enbart skapar osäkerhet i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in