Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Läge är också en funktionell aspekt, det är inte bara statusen som du betalar för. Det kan röra sig om bättre tillgång på affärer och restauranger, infrastruktur, vacker natur, avstånd ifrån kraftigt trafikerade vägar och industri och så vidare. Att betala för det är inte grundläggande annorlunda än att betala för dubbelgarage, bastu eller inglasat uterum.
Sen känner jag inte heller riktigt igen mig i din beskrivning att boende på landsbygden är några slags idealistiska funktionalister, som står över världsliga koncept som fåfänga och åtrå. Precis som i städerna handlar boendet väldigt mycket om status, bara på ett annat sätt. Istället för sekelskifteshus på fashionabla adresser och fiskbensparkett handlar det om badtunnor och uteplatser.
Och i de flesta mindre orter spelar hyresmarknaden ingen roll, eftersom du inte kan hyra "motsvarande" till det som folk vill bo i (fristående hus). Hyresrätter är begränsade till några nedslitna funkishus på två eller tre våningar, och de enda som bor där är ungkarlar, pensionärer och missbrukare.
Läget är allt. Lek med tanken att du tittar på hus i attraktiv närförort (typ Bromma) alternativt förort längre ut (Tyresö, Täby, Ekerö etc).
I närförort går det utmärkt att leva med en bil. Gångavstånd till T-bana och 10-15 min in innanför tullarna. I ytterförort däremot är det tortyr att bo med en bil. Säg att du lägger 7k per månad ink allt för en relativt schysst bil. Det räcker till räntan för över 3 msek extra i lån per månad netto vid 3,5% ränta.
Du kan mao lägga 3 msek mer för en bostad i närförorten kontra ytterförorten allt annat lika enbart pga besparingen på bilen.
I närförorten finns det också ett helt annat utbud av förskolor, restauranger, cafeer, bageri, etc. I ytterförorten finns oftast nada utanför deras stora centrum.
Bor du i ytterförort kan du ofta köra in till stan utanför rusningen på under 30 min. Ska du däremot lämna ungarna runt 8 får du vackert sitta och puttra i typ 1 timme och 15 min. Samma sak om du ska hämta runt 15-16.
De som bor i närförort kan ta sig till och från jobbet på under 30 minuter oavsett när de åker.
Är själv förundrad över att prisskillnaden inte är större.