Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 18:42
  #4873
Medlem
Dammet har knappt lagt sig efter Starships vådliga färd men vi bör se framåt och behålla vår optimism.
Vi kan se fram emot en mycket intressant färd med Crew Dragon någon gång i sommar. Förhoppningsvis kan man nu genomföra "Polaris Dawn".

Särskilt intressant är att man skall upp på mycket hög höjd, 1400 kilometer över jordytan. Det innebär att man försöker överträffa vad Gemini 11 gjorde på sin tid när man efter dockning med raketsteget Agena gick upp på 1373 kilometer över jordytan.

Någon dockning med ISS är inte alls aktuell. Däremot skall man försöka för första gången göra en rymdpromenad med en rymddräkt utvecklad av SpaceX (som dock har underleverantörer i arbetet) Rymdpromenaden beräknas ske på 700 kilometers höjd, också det ett rekord.

Det är sånt här jag gillar. Detta är riktig rymdfart med nya utmaningar.

I denna kommersiella färd ingår 4 mans besättning och multimiljonären Jared Isaacman gör sin andra rymdfärd.
Citera
2024-03-16, 19:09
  #4874
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dammet har knappt lagt sig

Va? I vilken kommersiell färd gäller detta? Med vilken farkost - för det lär inte vara Starship, detta avloppsrör till lösning kommer framledes just vara ett avloppsrör. Så du måste referera till annat utan att namnge det?

Men vänta, polaris dawn gav hits, kring förra generationens lösningar. När får vi några kring denna generation?
Citera
2024-03-16, 19:20
  #4875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Va? I vilken kommersiell färd gäller detta? Med vilken farkost - för det lär inte vara Starship, detta avloppsrör till lösning kommer framledes just vara ett avloppsrör. Så du måste referera till annat utan att namnge det?

Men vänta, polaris dawn gav hits, kring förra generationens lösningar. När får vi några kring denna generation?

Sök på Polaris Dawn. Det är ett försenat projekt. Du kan se på Launch Shedule på "Spaceflight.com" där är uppskjutningen med, med tidpunkt "net Summer" vilket innebär att exakt tidpunkt är oklar.

Man använder beprövade Crew Dragon och går upp på mycket hög höjd. Tydligen räcker Falcon 9 för detta ty Falcon Heavy är inte "manrated".

Ja jag är lite överraskad att man kan ta sig så högt, jag tror man kör sista Falcon 9-steget lite längre och sedan använder man de 8 små motorerna på Crew Dragon för att ta sig ned från den höga banan. Det blir intressant att följa hur man gör en rymdpromenad som är "kommersiell" det måste vara den första någonsin.
Jag skall läsa mer om projektet när jag hinner.
Citera
2024-03-16, 20:40
  #4876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Va? I vilken kommersiell färd gäller detta? Med vilken farkost - för det lär inte vara Starship, detta avloppsrör till lösning kommer framledes just vara ett avloppsrör. Så du måste referera till annat utan att namnge det?

Men vänta, polaris dawn gav hits, kring förra generationens lösningar. När får vi några kring denna generation?

Förra generationens lösningar?? Vafan menar du? Crew dragon är ju den nuvarande och gällande lösningen!
Citera
2024-03-16, 20:44
  #4877
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Förra generationens lösningar?? Vafan menar du? Crew dragon är ju den nuvarande och gällande lösningen!
Nej.

Det är varken månlandare eller det som framledes ska spotta ut 18 starlinks om dagen.
Citera
2024-03-16, 20:46
  #4878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej.

Det är varken månlandare eller det som framledes ska spotta ut 18 starlinks om dagen.

Du menar att man skall göra en EVA i en otestad "månlandare" om ett halvår? Stolle!
Citera
2024-03-16, 21:10
  #4879
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Du menar att man skall göra en EVA i en otestad "månlandare" om ett halvår? Stolle!
Eh va? Nej, jag menar att man inte skulle använt avloppsrör alls.
Citera
2024-03-16, 22:14
  #4880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Va? I vilken kommersiell färd gäller detta? Med vilken farkost - för det lär inte vara Starship, detta avloppsrör till lösning kommer framledes just vara ett avloppsrör. Så du måste referera till annat utan att namnge det?

Men vänta, polaris dawn gav hits, kring förra generationens lösningar. När får vi några kring denna generation?

Jag vill tillägga att dom lite trendiga rymddräkter som man har i Crew Dragon inte kan användas vid rymdpromenader så SpaceX tar fram en ny.

Jag "tror" också att man plockar bort dockningsutrustningen för man skall ju inte docka. Och då blir det plats just i nosen att ha ett utrymme som man kan sluta till hermetiskt innan man går ut i rymden. Men detta är ju bara som jag spekulerar, jag har inte information om exakt hur man gör. Om vi jämför hur man gjorde med Gemini-kapseln så var man tvungen att pumpa ur luften i hela kabinen och efter rymdpromenaden fick man återställa. Sovjet hade en sluss på Voschod II som var utskjutbar.

Jag menar också att alla dom här färderna till ISS i nära jordbana till slut blir riktigt hjärndödande tråkiga och jag gillar det här projektet. Vi måste söka oss utåt i rymden.
Citera
2024-03-20, 23:33
  #4881
Medlem
1) SpaceX hoppas att kunna gå vidare med uppskjutning av Starship 29/ Super Booster 11 om cirka 6 veckor.
Men tidtabellen är nog ganska tveksam. FAA vill ha svar på flera frågor och man behöver så klart utröna hur man kan landa både boostern och själva Starship mer kontrollerat.

Själv tippar jag på nästa försök i maj.

2) Transportskeppet Dragon II skall enligt Spaceflight News.com och "launch schedule" skjutas upp i morgon med Falcon 9.

3) Något minskade anslag till NASA kan innebära att Artemis II och även följande kan bli försenade. Även försöken att återbörda prover från Mars kan drabbas. Men det rör sig inte om några stora minskningar i NASA budgeten.
Citera
2024-03-21, 09:11
  #4882
Avstängd
wwrs avatar
Det privata företaget SpaceX tar ju över allt fler militära funktioner och skjuter upp militära satelliter. Nu hotar ryssarna med att öppna rymdkrig mot SpaceX!

Det ryktas ju om Starshield, och Starlink har militära användningsområden.

Citat:
We are aware of Washington's efforts to attract the private sector to serve its military space ambitions," [Russian] Foreign Ministry Spokeswoman Maria Zakharova told reporters.
Such systems "become a legitimate target for retaliatory measures, including military ones," Zakharova said.
https://www.reuters.com/world/russia...et-2024-03-20/

Hela Starlink kan slås ut i ett Kesslersyndrom
https://youtu.be/vKW-Gd_S_xc?t=150
(inledning till filmen Gravity)

Det kanske var därför Elon slog av Starlink så Ukrainas attack misslyckades. Hade Starlink använts mot ryssarna hade Putin förvandlat nätverket till rymdskrot.

Det börjar hetta till.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-03-21 kl. 09:46.
Citera
2024-03-21, 13:58
  #4883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det privata företaget SpaceX tar ju över allt fler militära funktioner och skjuter upp militära satelliter. Nu hotar ryssarna med att öppna rymdkrig mot SpaceX!

Det ryktas ju om Starshield, och Starlink har militära användningsområden.


https://www.reuters.com/world/russia...et-2024-03-20/

Hela Starlink kan slås ut i ett Kesslersyndrom
https://youtu.be/vKW-Gd_S_xc?t=150
(inledning till filmen Gravity)

Det kanske var därför Elon slog av Starlink så Ukrainas attack misslyckades. Hade Starlink använts mot ryssarna hade Putin förvandlat nätverket till rymdskrot.

Det börjar hetta till.

Ryssland kan ju inte gärna ge sig på en privat aktör såvida man inte förklarar krig mot USA. Nu tror jag inte alls att Elon Musk är krigisk....han vill 1) stärka SpaceX finanser så mycket det går....och han vill 2) att mänskligheten skall ut i riktiga rymden.

Starlink har aldrig intresserat mig.

Militariseringen av rymden började redan på 1960-talet.

USA:s försvarsdepartement köpte nyligen tjänsten att få upp det "hemliga" rymdplanet X-37B i hög bana och naturligtvis tackar inte SpaceX nej till sådana uppdrag. Tidigare har man använt Atlas V och Delta 4 för att skjuta upp rymdplanet men denna gång blev det Falcon Heavy och det är klart ett genombrott för SpaceX att få ett sådant uppdrag, inte minst finansiellt.
Citera
2024-03-21, 14:15
  #4884
Medlem
Om allt går som planerat är det sent ikväll eller i natt dags för en ny rymdfärd upp till ISS med en transportfarkost.

Den gamla Dragon som använts till att forsla utrustning och förnödenheter är skrotad till fördel för en ny Dragon II som mycket påminner om bemannade Crew Dragon.

Direktsändning går att följa på "SpaceX.com".

Inte den mest spännande färden men när fler rymdlaboratorier så småningon upprättas har SpaceX en bra framtid i denna transportverksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback