Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 19:41
  #4753
Medlem
Det behövs naturligtvis ekonomi och stationer i banor runt jorden, runt månen och runt jorden-månen.

Sammanvävda ansträngningar av nationer (främst USA och Kina) men också av privata företag och äventyrare.

Men vi kan ALDRIG komma ifrån att vi behöver landa på Mars och bygga en koloni där. Vi försöker just nu med sonder och sedan med återvändare att utröna huruvida liv har förekommit.

Denna forskning kräver på sikt att människor upprättar baser där. Intressanta områden är där vatten har flutit samt områden utanför polerna.

Några av Jupiters månar behöver också utforskas och det kommer ta för lång tid att ta prover därifrån tillbaka till jorden.
Därför behöver också de mest intressanta Jupiter-månarna få besök av bemannade expeditioner, som direkt kan finna dom intressanta områdena på månar där det finns vatten.

Vi har råd med allt detta. Vi kan tänka brett och inte ställa prioriteringarna mot varandra.

Januari verkar bli en intressant månad, mycket är på gång nu.
Citera
2023-12-30, 21:35
  #4754
Medlem
Axiom mission 3 har flyttats från den 9 januari till den 17 januari. Bärraket Falcon 9 och farkosten är Crew Dragon.

Kommersiellt!
Citera
2023-12-31, 14:54
  #4755
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag skulle snarare hävda att om du vill ha en språngbräda för vidare kliv - en mellanstation - så ska det antingen vara en med massa resurser, eller en där andras resurser enkelt kan samlas och fördelas mellan de som vill använda dessa.

Att då kliva ner i en gravitationsbrunn som Mars, där du inte hittar några som helst av de resurser du alliuderar till i din språngbräda, är verkligen iq fiskmås. OM vi nu ska följa trenden du satte med klappmongo men det är inte anledningen till att jag skriver det. Det ÄR verkligen iq fiskmås att dra externa resurser NER i ett gravitationshål.

Nej, som jag skrivit tidigare, det enda som är vettigt är att snarare samla resurser i antingen jord/måne L1, eller kanske sol/jord L1 om vi nu ska slåss med Webb. [edit: L2, såklart, i Webbs fall] Att kasta NER resurser på månar eller planeter när vi väl renodlat och skickat upp dom är så icke-tänk att jag får ont i magen.

Hur kan det komma sig att du inte får det?

Det stora problemet är Jordens gravitationsbrunn. Om Jordens massa var bara lite större skulle det vara omöjligt att ta sig till omloppsbana med dagens teknik (kemiska raketer). Mars är mycket mindre och ligger dessutom längre bort från Solen, vilket är en fördel vid resor till asteroidbältet och längre ut i solsystemet.

Hur lätt det är att lyfta från Mars (jämfört med Jorden) illustreras av den Mars Sample Return mission som NASA och EAS planerade för proverna från Perseverance. För att ta proverna från Mars yta till omloppsbana skulle man använda en två meter lång raket som väger 450 kg (på Jorden, på Mars är den naturligtvis lättare):

https://en.wikipedia.org/wiki/NASA-E...t_Vehicle_(MAV)

Nu ser detta inte ut att bli av eftersom USA - som vanligt - behöver pengarna för sina kolonialkrig runt om i Världen. Men rent tekniskt var det inte något problem. Vi får vänta på Starship (som för övrigt inte kommer att behöva någon booster för att lyfta från Mars).

Den som är intresserad av hur mycket olika rymdresor kostar i delta-v kan se det här:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...elta_v_map.svg

Observera dock att värdet för att ta sig från Venus yta till omloppsbana är fel. Det påstås vara 30 km/s, vilket är orimligt. Venus är något mindre än Jorden och har därför en något lägre flykthastighet. Detta fel hittar man för övrigt överallt på Internet om man googlar på "delta-v map". Tydligen kommer alla de kartor som olika rymdentusiaster producerat från samma (felaktiga) källa.

Det finns förvisso andra problem med att lyfta från Venus yta som beror på det höga lufttrycket, men detta har inget med delta-v att göra.
Citera
2024-01-01, 23:40
  #4756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det stora problemet är Jordens gravitationsbrunn. Om Jordens massa var bara lite större skulle det vara omöjligt att ta sig till omloppsbana med dagens teknik (kemiska raketer). Mars är mycket mindre och ligger dessutom längre bort från Solen, vilket är en fördel vid resor till asteroidbältet och längre ut i solsystemet.

Hur lätt det är att lyfta från Mars (jämfört med Jorden) illustreras av den Mars Sample Return mission som NASA och EAS planerade för proverna från Perseverance. För att ta proverna från Mars yta till omloppsbana skulle man använda en två meter lång raket som väger 450 kg (på Jorden, på Mars är den naturligtvis lättare):

https://en.wikipedia.org/wiki/NASA-E...t_Vehicle_(MAV)

Nu ser detta inte ut att bli av eftersom USA - som vanligt - behöver pengarna för sina kolonialkrig runt om i Världen. Men rent tekniskt var det inte något problem. Vi får vänta på Starship (som för övrigt inte kommer att behöva någon booster för att lyfta från Mars).

Den som är intresserad av hur mycket olika rymdresor kostar i delta-v kan se det här:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...elta_v_map.svg

Observera dock att värdet för att ta sig från Venus yta till omloppsbana är fel. Det påstås vara 30 km/s, vilket är orimligt. Venus är något mindre än Jorden och har därför en något lägre flykthastighet. Detta fel hittar man för övrigt överallt på Internet om man googlar på "delta-v map". Tydligen kommer alla de kartor som olika rymdentusiaster producerat från samma (felaktiga) källa.

Det finns förvisso andra problem med att lyfta från Venus yta som beror på det höga lufttrycket, men detta har inget med delta-v att göra.

Jag är inte helt glad över detta projekt av flera anledningar. NASA och ESA borde främst gå in för bemannade marsexpeditioner i samarbete med privata företag, främst SpaceX.

Man lägger nu för många ägg i korgen.

Perceverance samlar in proverna, ja det är fungerar men vad jag förstår måste Perceverance fungera fram till 2028. Då sänds sample return sonden till Mars och skall landa i Jezero crater. Som jag förstår projektet måste den då slitna Perceverance krypa fram och hitta sample return farkosten. Proverna lastas över och en del av sample return farkosten skjuts upp med en liten raket och måste där i omloppbana runt Mars möta en farkost där proverna förs över igen, ja förmodligen en modul som skjuts in. Och sedan skall återvändsfarkosten lämna Marsbanan och inte förrän 2033 landa på jorden.

Men planerna kan naturligtvis ändras.

Här är mycket som kan gå fel. Det hade varit bättre att ge SpaceX pengarna.....och få ett bättre resultat.

Jag är inte nöjd! Detta tar för lång tid. Skall vi dö skall vi dö lyckliga på Mars öknar.... ....
Citera
2024-01-02, 11:03
  #4757
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte helt glad över detta projekt av flera anledningar. NASA och ESA borde främst gå in för bemannade marsexpeditioner i samarbete med privata företag, främst SpaceX.

Man lägger nu för många ägg i korgen.

Perceverance samlar in proverna, ja det är fungerar men vad jag förstår måste Perceverance fungera fram till 2028. Då sänds sample return sonden till Mars och skall landa i Jezero crater. Som jag förstår projektet måste den då slitna Perceverance krypa fram och hitta sample return farkosten. Proverna lastas över och en del av sample return farkosten skjuts upp med en liten raket och måste där i omloppbana runt Mars möta en farkost där proverna förs över igen, ja förmodligen en modul som skjuts in. Och sedan skall återvändsfarkosten lämna Marsbanan och inte förrän 2033 landa på jorden.

Men planerna kan naturligtvis ändras.

Här är mycket som kan gå fel. Det hade varit bättre att ge SpaceX pengarna.....och få ett bättre resultat.

Jag är inte nöjd! Detta tar för lång tid. Skall vi dö skall vi dö lyckliga på Mars öknar.... ....

Jag håller med om att det hade varit bättre att ge pengarna till SpaceX. Men det är tragiskt om man avbryter projektet nu, efter att ha lagt ner så mycket tid och pengar på att ta proverna. Som jag förstått det skulle man skicka upp en särskild liten rover för att samla in dem. Först var det tänkt att den och raketen skulle åka med samma landare, men det visade sig svårt att genomföra, så man bestämde sig för att skicka två landare. Detta blev i sin tur för dyrt. Snacka om dålig planering.

Hur som helst så har NASA totalt misslyckats med att göra det absolut viktigaste om man ska söka efter liv på Mars: skicka dit ett mikroskop. Det borde man ha gjort redan med Vikinglandarna för snart 50 år sedan, och med varje landare sedan dess. Tyvärr tycks alla som jobbar med NASA:s Marsprojekt vara geologer, som är mer intresserade av stenar än av liv.

Detta har jag förvisso påpekat tidigare, men det förtjänar att sägas igen.
Citera
2024-01-02, 21:45
  #4758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att det hade varit bättre att ge pengarna till SpaceX. Men det är tragiskt om man avbryter projektet nu, efter att ha lagt ner så mycket tid och pengar på att ta proverna. Som jag förstått det skulle man skicka upp en särskild liten rover för att samla in dem. Först var det tänkt att den och raketen skulle åka med samma landare, men det visade sig svårt att genomföra, så man bestämde sig för att skicka två landare. Detta blev i sin tur för dyrt. Snacka om dålig planering.

Hur som helst så har NASA totalt misslyckats med att göra det absolut viktigaste om man ska söka efter liv på Mars: skicka dit ett mikroskop. Det borde man ha gjort redan med Vikinglandarna för snart 50 år sedan, och med varje landare sedan dess. Tyvärr tycks alla som jobbar med NASA:s Marsprojekt vara geologer, som är mer intresserade av stenar än av liv.

Detta har jag förvisso påpekat tidigare, men det förtjänar att sägas igen.

Håller med om att många misstag har begåtts. NASA är dock duktiga på att landa sonder och rovrar. Tyvärr har geologerna tagit makten, det är väldigt lite biologi i försöken.

Jag anser att den sond som lyckades bäst var lågbudgetprojektet "Phoenix" för där grävde man i utkanten av polartrakterna och man såg tydligt is i gropen och även på stagen bildades droppar som inte ångade bort utan det blev frusna vattendroppar.
Det projektet gillade jag.

ESA har också skött det dåligt och Exo-Mars försenades, eller jag vet inte hur det går.

Vad gäller NASA är jag besviken på att man inte försöker få hem till jorden material från under ytan, det ser ut att bli borrprover mest på stenar men man kan ju hoppas att det kan finnas biosignaturer i något prov.

Detta ämne är kanske lite off topic. För att utvecklingen skall gå framåt behövs entusiaster typ Elon Musk.
Citera
2024-01-07, 10:43
  #4759
Medlem
wwrs avatar
Musk börjar bli så nedknarkad att han inte klarar av att hålla SpaceX möten. LSD, kokain, ketamin, ecstasy. Det förklarar ju en hel del varför månprogrammet har rasat ur och raketen som Musk designat ur en Tintin-bok mest exploderar. SpaceX skjuter ju även upp militära satelliter. När Musk rökt på hos Joe Rogan ifrågasattes hur en missbrukare kunde ha clearance för militära uppdrag.
Citat:
The Wall Street Journal reported that executives at Elon Musk's companies worry about his drug use.

At SpaceX, the outlet reported execs privately worried Musk was high during an "unhinged" staff meeting.

The Wall Street Journal reported that executives at Elon Musk's companies worry about his drug use.
At SpaceX, the outlet reported execs privately worried Musk was high during an "unhinged" staff meeting.
Per The Journal, Musk was an hour late and rambled for 15 minutes before SpaceX's president took over.

After Elon Musk arrived nearly an hour late to an all-hands meeting at SpaceX, rambling and slurring his words for about 15 minutes before the meeting was taken over by the spacecraft manufacturer's president, executives of the company privately worried if Musk was on drugs, according to a new report from The Wall Street Journal.

The Journal reported Musk was unusually incoherent when he took the stage in front of his SpaceX employees to discuss the development of the company's Big Falcon Rocket prototype, with one executive describing the event to the outlet as "nonsensical," "unhinged" and "cringeworthy."

SpaceX president Gwynne Shotwell had to step in for Musk and take over the meeting, per The Journal.

Musk's drug use, which includes LSD, cocaine, ecstasy, and ketamine, according to people familiar with the matter, is at the center of an extensive new report from The Journal that details how executives at several of the billionaire's companies have struggled to manage his substance use and erratic behavior.
https://www.businessinsider.com/elon...ing-wsj-2024-1
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-01-07 kl. 10:47.
Citera
2024-01-07, 12:45
  #4760
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk börjar bli så nedknarkad att han inte klarar av att hålla SpaceX möten. LSD, kokain, ketamin, ecstasy. Det förklarar ju en hel del varför månprogrammet har rasat ur och raketen som Musk designat ur en Tintin-bok mest exploderar. SpaceX skjuter ju även upp militära satelliter. När Musk rökt på hos Joe Rogan ifrågasattes hur en missbrukare kunde ha clearance för militära uppdrag.

https://www.businessinsider.com/elon...ing-wsj-2024-1

Mäh. Wall Street Journal och Business Insider är propagandatrumpeter för den djupa staten. Den djupa staten hatar Musk eftersom hans köp av Twitter utmanade censur- och desinformationsindustrin i USA och dess europeiska vasaller.

Det är ingen slump att EU-kommissionen också hatar Musk. Sådan herre, sådan hund.
Citera
2024-01-07, 21:29
  #4761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk börjar bli så nedknarkad att han inte klarar av att hålla SpaceX möten. LSD, kokain, ketamin, ecstasy. Det förklarar ju en hel del varför månprogrammet har rasat ur och raketen som Musk designat ur en Tintin-bok mest exploderar. SpaceX skjuter ju även upp militära satelliter. När Musk rökt på hos Joe Rogan ifrågasattes hur en missbrukare kunde ha clearance för militära uppdrag.

https://www.businessinsider.com/elon...ing-wsj-2024-1

Jag tar det med en nypa salt. Elon Musk går inte in i det normala stuket, han är annorlunda. Många genier är egensinniga även geniet Tesla som forskade i elektricitet var annorlunda personlighet. Jag har inte läst det själv men min yngste son har inhämtat att Elon Musk har en diagnos, kanske ADHD och vissa droger kanske lindrar besvären.

En person som sticker ut från det vanliga får alltid fiender, men jag tror att Musk är skicklig i att vifta bort dessa utan att det tär på nerverna.

Sedan kan man inte säga att Musk har designat raketer. Han har framstående ingenjörer och tekniker som sköter detta.

Jag stöder Elon Musk. Han har drömmen om att människan är en interplanetär varelse. Vi skulle behöva fler sådana som försöker förverkliga mänsklighetens drömmar.
Citera
2024-01-07, 21:40
  #4762
Medlem
Det är väl inte off topic att nämna uppskjutningar som görs av konkurrenter till SpaceX? I morgon den 8 januari har vi en mycket intressant debut av bärraketen Vulcan. Det är United Lauch Allians som har tagit fram denna raket och som övre steg har man en Centaur 5.

Det är den kommersiella månsonden Peregrine som skall skjutas upp.

Vulcan är en alldeles ny raket. Även Blue Origin är involverad i motorutvecklingen och det är intressant att inte bara SpaceX tar fram nya motorer.

Vi håller tummarna!
Citera
2024-01-08, 11:01
  #4763
Medlem
Jag kunde inte följa det live men debuten för Vulcan blev en stor framgång. Nu kommer den gamla Atlas V att läggas ned.

Det intressanta med Vulcan är att det sitter två BE-4 motorer i raketen som har utvecklats av Jeff Bezos företag Blue Origin. Det har varit ett mycket långt utvecklingsarbete med många problem, man började redan år 2011.
För att nå en högre kraft använde man också sidoboosters från Grumman. Denna gång två sådana men man kan expandera och sätta på fler. Här använder man fasta bränslen.

BE-4 motorn skall användas på Blue Origins egen New Glenn.

Det bra att SpaceX får konkurrens.

Nu ser vi också fram emot att den lilla färjan Dream Chaser skjuts upp med hjälp av Vulcan, vilket kan ske i april.
Citera
2024-01-08, 11:22
  #4764
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tar det med en nypa salt. Elon Musk går inte in i det normala stuket, han är annorlunda. Många genier är egensinniga även geniet Tesla som forskade i elektricitet var annorlunda personlighet. Jag har inte läst det själv men min yngste son har inhämtat att Elon Musk har en diagnos, kanske ADHD och vissa droger kanske lindrar besvären.

Musk sa själv om detta nyligen: "Det stormar ständigt i min hjärna".

Annars tror jag att han sätt att tala, där han kastar ur sig fragment av meningar, beror på att han tänker mycket snabbare än han talar. Inte ovanligt bland hyperintelligenta människor.

Vad gäller Tesla, så var han en tragisk figur. Han var en lysande och innovativ ingenjör, men inte någon fysiker. Han kom dock att ägna sig allt mer åt teoretiska spekulationer som var dåligt underbyggda. Det vi idag kallar för "alternativa teorier". De sista decennierna av sitt liv levde han helt isolerat på olika hotell, där han matade duvor.

Tesla påminner om en annan amerikansk ingenjör, Howard Hughes, som också gjorde en lysande karriär innan han drog sig undan och blev allt mer excentrisk. Vi får hoppas att Musk inte går samma väg.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En person som sticker ut från det vanliga får alltid fiender, men jag tror att Musk är skicklig i att vifta bort dessa utan att det tär på nerverna.

Att Musk fått mäktiga fiender beror dock inte på hans personlighet utan på köpet av Twitter, som gjorde att många i det politiska etablissemanget känner sig hotade.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sedan kan man inte säga att Musk har designat raketer. Han har framstående ingenjörer och tekniker som sköter detta.

Korrekt. Men Musk är själv ingenjör, och en duktig sådan. Andra har vittnat om hur engagerad han är i den tekniska utvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag stöder Elon Musk. Han har drömmen om att människan är en interplanetär varelse. Vi skulle behöva fler sådana som försöker förverkliga mänsklighetens drömmar.

Sant. Världen behöver fler amerikaner som Musk och färre som startar krig.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2024-01-08 kl. 11:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback