2024-03-14, 00:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Figure visar upp vad de har och det är väldigt coolt. Jag gilla figure. Tesla behöver dock inte visa upp vad de har i onödan då de är sina egna finansiärer, så vi vet inte allt om vad de håller på med. Vi vet att Optimus är före rent mekaniskt och att Tesla har betydligt större resurser när det gäller att träna AI'n samt skala upp produktion och få det kostnadseffektivt. De satsar stenhårt och jag tror det kommer märkas tids nog. En sak som är säker, det kommer inte dröja några 50 år innan vi har autonoma robotar. Racet är i full gång.

En analys om vad det är som händer i videon.

https://www.youtube.com/live/iYC-lwRMYxU?si=l39T8ASxY-nua2Md

Skojig video.Så klart hade en deltagare ett Starship i modell i bakgrunden . Skulle inte förvåna mig han har köpt både Teslaparfymen och Not-a-flamethrower till frun. Dom går helt bananas för att roboten är så "Snabb" men har glömt att Boston dynamics gjorde detta för 8år sen:

https://youtu.be/rVlhMGQgDkY?si=eT-lkBonN4wp7Ksb

Det blir säkert nått skoj av detta men Tesla har långt kvar innan en robot kan handla och skruva i skruvar. Detta är faktiskt vad Elon musk lovat om 2 år.
Citera
2024-03-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilka sanktioner? Menar du svenska fackens blockad? Hoppas du skämtar.

Ja blockaden, den sades ju slå hårt mot företaget och att det skulle blöda rejält med pengar från Tesla dagligen på grund av det.
Citera
2024-03-14, 01:41
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Har inte företaget kursat än? Sanktionerna har väl pågått i flera månader nu?
Vet inte vilka sanktioner du tänker på men Tesla tjänar ju bra med pengar osv (typ enda bolaget inom denna mycket dåliga investeringssektor). Problemet är att EV-marknaden mest troligast kommer ha uppförsbacke ett tag framöver (pga olika saker) samt att Tesla är alldeles för högt värderat i förhållande till denna annalkande motvind tillsammans med deras (minskade) vinst och vinstprognoser. De har dock tappat 30% hittills i år (vilket känns helt väntat) men jag förväntar mig mer.
Citera
2024-03-14, 01:42
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Ja blockaden, den sades ju slå hårt mot företaget och att det skulle blöda rejält med pengar från Tesla dagligen på grund av det.
Hahah vem har sagt det? Tror Tesla skiter fullständigt i lilla Sveriges fackföreningar. Kan inte tänka mig att det påverkar dem ett skit.
Citera
2024-03-14, 04:11
Medlem
wwrs avatar
Det danska läkemedelsföretaget Novo Nordisk som gör det bantningsmedel som Elon tog när han var lite tjock förut, är nu värt mer än Tesla på börsen.

https://fortune.com/europe/2024/03/08/novo-nordisk-tesla-market-cap-weight-loss-obesity-drug-wegovy-diabetes-ozempic/
Citera
2024-03-14, 07:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Vet inte vilka sanktioner du tänker på men Tesla tjänar ju bra med pengar osv (typ enda bolaget inom denna mycket dåliga investeringssektor). Problemet är att EV-marknaden mest troligast kommer ha uppförsbacke ett tag framöver (pga olika saker) samt att Tesla är alldeles för högt värderat i förhållande till denna annalkande motvind tillsammans med deras (minskade) vinst och vinstprognoser. De har dock tappat 30% hittills i år (vilket känns helt väntat) men jag förväntar mig mer.

Hur värderar du Teslas fordonssektor med en bil nära produktionsstart som kostar lika mycket som en vanlig småbil att tillverka men kostar en bråkdel att äga?

Hur värderar du Teslas energisektor med tanke på att den växer snabbare än vad fordonssektorn någonsin gjorde, som dessutom har högre vinstmarginaler som även de växer?

Om man utgår ifrån att Teslas fordonssektor kommer fortsätta växa och att energisektorn med sina siffror ser ut att hinna ikapp på några års sikt så undrar man ju vart du tror detta gör för Teslas värdering.

Då har vi inte ens berört marknadspotentialen för autonoma fordon och robotar där värdet bör vara den totala uppskattade marknadspotentialen x hur många procent chans man tror där är att FSD blir många gånger bättre än en människa och att Optimus blir mer kostnadseffektiv än en lågavlönad människa. Så du kan utelämna detta från värderingen om du tycker att det är för krångligt att sätta ett värde på.
Citera
2024-03-14, 13:01
Medlem
Citat:
Hur värderar du Teslas fordonssektor med en bil nära produktionsstart som kostar lika mycket som en vanlig småbil att tillverka men kostar en bråkdel att äga?

Kan inte du säga vad du värderar detta till? Skulle vara kul att veta
Citera
2024-03-14, 13:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Kan inte du säga vad du värderar detta till? Skulle vara kul att veta

Lika mycket som fordonssektorn om 5-6 år.
Citera
2024-03-14, 14:13
Medlem
Citat:

Tänkte att ex BYD redan har bilar i just denna prisklass med högre gross margin än tesla. Hur mycket ska de vara värda då?
Citera
2024-03-14, 14:20
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tänkte att ex BYD redan har bilar i just denna prisklass med högre gross margin än tesla. Hur mycket ska de vara värda då?

Logistiken är en stor kostnad och skall de producera utanför kina med samma kvalitet så kommer de få det tufft. BYD har inte samma automatisering men de har batteri tillverkningen. Tesla kommer skala upp sin batteri tillverkning men jag ser inte att BYD har vare sig gigacasting eller modeller som är designade för automatiserad produktion. De harvar väl dessutom runt med 12 Volts system också. När de hinner ikapp Tesla så har de redan ökat försprånget.
Citera
2024-03-14, 16:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Finns ingenting i dom statistiska analyserna som visar på att nätlagring av el med batterier skulel plötsligt explodera, kurvan går långsamt upp linjärt:

https://www.statista.com/statistics/1307133/forecast-battery-energy-storage-market-value/

marknadsväder räknas vara 17miljarder USD 2028 totalt worldwide. Men Tesla kanske har något hemligt ess i rockärmen.
Citera
2024-03-14, 17:05
Medlem
Citat:
Logistiken är en stor kostnad och skall de producera utanför kina med samma kvalitet så kommer de få det tufft. BYD har inte samma automatisering men de har batteri tillverkningen. Tesla kommer skala upp sin batteri tillverkning men jag ser inte att BYD har vare sig gigacasting eller modeller som är designade för automatiserad produktion. De harvar väl dessutom runt med 12 Volts system också. När de hinner ikapp Tesla så har de redan ökat försprånget.

Intressant att BYD ligger såpass mycket "efter" men ändå har bättre marginaler än tesla. Känns som de finns rejäl uppsida där då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in