2024-03-13, 12:50
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlovs2000
Vad är en kriminell person?

En person som suttit i fängelse för bokföringsbrott för 8 år sedan, men som sedan skött sig exemplariskt och söker ej ekonomi-relaterat jobb? Är hen kriminell?

Svar ja. Före detta kriminell. Vad är det du inte förstår? Besvära mig inte med hen-ordet är du vänlig.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-03-13 kl. 13:15.
Citera
2024-03-13, 12:53
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Arbetsgivare har rätt att be om ett utdrag ur belastningsregister och göra en bedömning därefter.
Det finns inget underlag för att rena personregister med domhandlingar skulle vara förenligt med GDPR.
Lexbase har viss gallringsrutin, men andra tjänster såsom Verifiera, Bakgrundskollen etc.. har det inte. Att brännmärka folk i det offentliga och avsäga deras rätt till ett värdigt liv är varken vad offentlighetsprincipen eller tryckfriheten är ämnade till. Det är ett rent missbruk av gammal lagstiftning som verkligen förstör människors liv efter enstaka misstag.
Tillskillnad från Sverige anser GDPR att skyddet för den personliga integriteten är en grundläggande rättighet.

Jo, offentlighetsprincipen gäller ju för domar. Det kanske har en avskräckande effekt mot brott? Gallring borde rimligtvis ske inom 5-10 år för bagatellbrott i alla fall. Inte för de allra grövsta brotten.
Citera
2024-03-13, 13:31
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Här är domen: https://easyupload.io/q89ewm

Det är alltså kammarrätten i Stockholm som kommer fram till att företag med utgivningsbevis som utför bakgrundskontroller bör nekas. Betyder detta att dessa företag inte längre kommer kunna få ut nya domar från Stockholms TR? Det kommer att bli intressant att se ifall detta också tas hela vägen upp till HFD.

(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Enligt det finska förhandsavgörandet så innebär det ju redan att det är förbjudet, där var det specifikt en rekryteringsfirma i Finland.
Citera
2024-03-13, 15:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Här är domen: https://easyupload.io/q89ewm

Det är alltså kammarrätten i Stockholm som kommer fram till att företag med utgivningsbevis som utför bakgrundskontroller bör nekas. Betyder detta att dessa företag inte längre kommer kunna få ut nya domar från Stockholms TR? Det kommer att bli intressant att se ifall detta också tas hela vägen upp till HFD.

Prolegia har därefter samma dag under namnet "Bengt K", från en annan e- postadress, inkommit med begäran om att ta del av ärende AM-98355-09. Av e-postmeddelandets adressuppgift framgick att e-postadressen är registrerad på Prolegias VD Thomas Hjelmblad. Prolegia underrättades där om att den nya begäran kommer att handläggas tillsammans med den tidigare begäran.

Ja, de är extremt sneaky får man säga.
Inte illa för en VD som deklarerar 1.6m i lön + 900k i kapitalinkomster.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-03-13 kl. 15:53.
Citera
2024-03-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (GDPR kan bli tillämplig trots frivilligt utgivningsbevis):
Kammarrätten i Stockholm, mål: 6027-23

Fyfan vad bra!

Det kommer mer och mer positiva nyheter för varje dag!
Citera
2024-03-13, 18:48
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (GDPR kan bli tillämplig trots frivilligt utgivningsbevis):
Kammarrätten i Stockholm, mål: 6027-23
Citat:
Enligt svensk rätt ska EU:s dataskyddsförordning inte tillämpas på den grundlagsskyddade delen av en verksamhet som bedrivs av någon som har ett utgivningsbevis, om en tillämpning skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetslagen, trots att Mediemyndighetens prövning inte innehåller någon bedömning av om webbplatsen innehåller någonting som är eller kan liknas vid journalistik.
Tolkar detta som en tydlig känga riktad mot Mediemyndigheten och dess villkorslösa utfärdande av utgivningsbevis.

Citat:
Med hänsyn till unionsrättens företräde och EU-domstolens praxis anser kammarrätten att en avvägning måste göras mellan integritetsskyddsintresset och de grundlagsskyddade rättigheter som gäller för innehavare av frivilliga utgivningsbevis.
Vid en sådan avvägning ansåg kammarrätten i detta fall att de registrerades rättigheter vägde tyngre. Bland annat på grund av att uppgifterna avsåg lagöverträdelser och att behandling av personuppgifterna efter ett utlämnande kan utgöra ett allvarligt ingrepp i den enskildes privat- eller yrkesliv, säger Magnus Mathiasson, kammarrättsråd och referent i målet.
Ser gärna att Mediemyndigheten börjar agera i enlighet med kammarrättens utlåtande och snarast börjar återkalla utgivningsbevis efter avvägning om integritetsskyddsintresset. Att de likt IMY lagt sig platt inför att sätta någon som helst värdering på vad som omfattas av benämningen journalistik och istället överlämnat ansvaret till vinstdrivande bolag talar emellertid sitt klara språk att de inte sätter någon värdering på den enskildes integritet.
Citera
2024-03-13, 18:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Tolkar detta som en tydlig känga riktad mot Mediemyndigheten och dess villkorslösa utfärdande av utgivningsbevis.

Ser gärna att Mediemyndigheten börjar agera i enlighet med kammarrättens utlåtande och snarast börjar återkalla utgivningsbevis efter avvägning om integritetsskyddsintresset. Att de likt IMY lagt sig platt inför att sätta någon som helst värdering på vad som omfattas av benämningen journalistik och istället överlämnat ansvaret till vinstdrivande bolag talar emellertid sitt klara språk att de inte sätter någon värdering på den enskildes integritet.
Det är inte en känga till Mediemyndigheten. Så länge de minimala kraven i YGL 1:5 uppfylls så har man rätt till utgivningsbevis, och det får inte återkallas så länge de villkoren fortfarande uppfylls. Det finns alltså inget Mediemyndigheten kan göra åt saken.

Jag tolkar det snarare som ett påpekande att den lagstadgade kontrollen i sig (vilken som sagt är fixerad i grundlag) inte är tillräcklig för att visa på att ett utgivningsbevis betyder att innehavaren faktiskt på något sätt sysslar med journalistik.
Citera
2024-03-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag ska försöka begära skyndsamt handläggning har inte hunnit och skriva och tänka osv, då jag har jobbat mkt

Jag tycker det är värt att ge det en chans och begära skyndsam handläggning. I värsta fall blir det ett avslag. Det positiva är ju att tingsrätten redan har godkänt att begära ett förhandsavgörande från Eu-domstolen. Isåfall är det bara att vänta och hoppas att de snart tar tag i det.

Kan vara värt att höra med en jurist med extra kunskaper inom eu-rätt hur man på bästa sätt kan lägga fram en sådan begäran, ex vilka punkter som är extra viktig att framföra och var mer fokus ska läggas vid ett sådant ansökan.
Citera
2024-03-13, 20:21
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jag tycker det är värt att ge det en chans och begära skyndsam handläggning. I värsta fall blir det ett avslag. Det positiva är ju att tingsrätten redan har godkänt att begära ett förhandsavgörande från Eu-domstolen. Isåfall är det bara att vänta och hoppas att de snart tar tag i det.

Kan vara värt att höra med en jurist med extra kunskaper inom eu-rätt hur man på bästa sätt kan lägga fram en sådan begäran, ex vilka punkter som är extra viktig att framföra och var mer fokus ska läggas vid ett sådant ansökan.
Jag klarar av att fixa det själv utan några problem. Tyvärr har det varit ont om tid på senaste, då jag precis har avslutat två yttranden relaterade till tvisten mot staten. Mitt mål är att ha texten klar innan fredag eller senast på fredag för att kunna fortsätta med Lexbase-målet. Dessutom har jag drivit min egen enskilda firma, vilket har inneburit att det ibland har varit utmanande att hitta tillräckligt med tid för alla uppgifter.
Citera
2024-03-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Enligt det finska förhandsavgörandet så innebär det ju redan att det är förbjudet, där var det specifikt en rekryteringsfirma i Finland.

Absolut. Det jag inte förstår är vad som krävs för att dessa människor ska börja följa lagen. De är lika mycket kriminella som de påstår att andra är.

Att hantera känsliga uppgifter som domar bryter mot GDPR. Företag som beställer bakgrundskontroller och tar del av domar bryter mot GDPR. Det verkar som att de inte är medvetna om det. Vad krävs för att de ska förstå? Såklart kommer förhandsavgörandet förmodligen att sätta stopp för allt detta, men redan nu finns det lagar som förbjuder detta beteende. Är det kanske dags att börja stämma GDPR-bovarna på riktigt?
Citera
2024-03-13, 22:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Absolut. Det jag inte förstår är vad som krävs för att dessa människor ska börja följa lagen. De är lika mycket kriminella som de påstår att andra är.

Att hantera känsliga uppgifter som domar bryter mot GDPR. Företag som beställer bakgrundskontroller och tar del av domar bryter mot GDPR. Det verkar som att de inte är medvetna om det. Vad krävs för att de ska förstå? Såklart kommer förhandsavgörandet förmodligen att sätta stopp för allt detta, men redan nu finns det lagar som förbjuder detta beteende. Är det kanske dags att börja stämma GDPR-bovarna på riktigt?
Vadå "dags att börja stämma GDPR-bovarna på riktigt" ? Det är ju just det GDPRWarrior har gjort...

Vilka lagar är det du menar som redan nu förbjuder detta beteende?
Citera
2024-03-13, 23:30
Medlem
Citat:
Här har vi en förhandsavgörande från EU-domstolen som inkom nyligen angående utlämnande av brottmålsdomar: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:62022CJ0740&qid=1395932669976
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Domstolar är väl myndigheter, innebär detta inte slutet redan nu för domstolar att lämna ut domar? Eller har jag missförstått något.
Ja, det är dem i högsta grad. Då borde de väl inte få lämna ut domar vid det här laget? Blir så förvirrad. Någon som kan komma med lite insikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in