2024-03-10, 16:03
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag tror det inte heller, "Skyndsam handläggning. Ett förfarande som används om målet är av sådan beskaffenhet eller om sådana exceptionella omständigheter föreligger att det måste avgöras snabbt. En ansökan om skyndsam handläggning får endast göras om särskilda omständigheter medför att det är fråga om en brådskande situation som motiverar att EU-domstolen besvarar de hänskjutna frågorna snabbt. En sådan situation kan exempelvis uppstå om folkhälsan eller miljön utsätts för sådana allvarliga och överhängande hot som ett snabbt avgörande av EU-domstolen skulle kunna bidra till att förhindra eller om det föreligger särskilda omständigheter som gör att man snarast måste reda ut oklarheter i grundläggande frågor som rör nationell konstitutionell rätt eller unionsrätten."

Lexbase och alla andra dessa sidor har fått grönt ljus av svenska regeringen och riksdagen under många år. Varför skyndsamt handläggning efter så många år? Kan man säkert fundera över?

Det skadar väl inte att du begär det?
Citera
2024-03-10, 16:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Var bara en tanke. Kanske hade tingsrätten hittat stöd för att begära skyndsam handläggning med hänvisning till ev skada och kränkning av den personliga integriteten. Även om Lexbase nu funnits över 10 år så är ändå varje dag och även varje minut som går, en skada som åsamkas individer förekommande på dessa sidor stora. Ju mer tiden går desto mer påverkas man. Därför kan jag tycka det kan vara av vikt att påskynda processen för att minimera konsekvenserna av dessa sidor (förutsatt då att eu-domstolen kommer fram till att dessa sidor bryter mot gdpr)
Problemet är att alla förhandsavgöranden handlar om viktiga tolkningar av EU-rätt. Det ska vara något extraordinärt för att domstolen ska bevilja skyndsam handläggning.

Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Om högsta förvaltningsdomstolen kommer fram till att Verifiera AB får sälja uppgifter om sjukdomar så har vi definitivt en biljett för skyndsam handläggning.
Man bör nog inte uttala sig så definitivt.

Personligen tror jag inte EU-domstolen gör någon större skillnad baserat på vad en nationell domstol beslutar i frågan. Särskilt inte som frågorna delvis fokuserar på olika artiklar i GDPR (artikel 9 vs. artikel 10).

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det skadar väl inte att du begär det?
Klart han kan skriva till Attunda tingsrätt och be om det. Lär knappast göra någon skillnad, men som du säger, det skadar inte. Det finns ju en trots allt en liten chans att det går vägen.

Sen är det bara första steget, att få Attunda tingsrätt att begära det. Det är upp till EU-domstolen att besluta om det faktiskt går igeno,
Citera
2024-03-10, 21:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Var bara en tanke. Kanske hade tingsrätten hittat stöd för att begära skyndsam handläggning med hänvisning till ev skada och kränkning av den personliga integriteten. Även om Lexbase nu funnits över 10 år så är ändå varje dag och även varje minut som går, en skada som åsamkas individer förekommande på dessa sidor stora. Ju mer tiden går desto mer påverkas man. Därför kan jag tycka det kan vara av vikt att påskynda processen för att minimera konsekvenserna av dessa sidor (förutsatt då att eu-domstolen kommer fram till att dessa sidor bryter mot gdpr)

Jag är inte ens säker ifall EU-domstolen är medveten om den extremt vida omfattningen av hur mycket personliga uppgifter som är tillgängliga om en i Sverige på nätet. Hade EU-domstolen varit medveten om det hade det blivit en påskyndad process och rubriker i medier i andra delar av EU.

Bara på Ratsit så kan du få en drös med uppgifter om människors boende, ekonomi, partner, ägande av bilar, telefonnummer/mobilnummer. Nästan allt etc.

Jag tror GDPRWarrior inte har något på att förklara att det här är en skyndsam process och begära en handläggning därefter.

Det jag dock är orolig över är att EU-domstolen inte gör ett brett tolkande, då kommer man behöva stämma Ratsit igen i ett mål, samma om tvister tillåts vara offentliga och massa annat.

Vi får helt enkelt anlita GDPRWarrior igen eller köra en crowdfunding.
Citera
2024-03-10, 21:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag är inte ens säker ifall EU-domstolen är medveten om den extremt vida omfattningen av hur mycket personliga uppgifter som är tillgängliga om en i Sverige på nätet. Hade EU-domstolen varit medveten om det hade det blivit en påskyndad process och rubriker i medier i andra delar av EU.
De är väl insatta. Sitter dessutom en svensk domare i EU-domstolen.

Citat:
Bara på Ratsit så kan du få en drös med uppgifter om människors boende, ekonomi, partner, ägande av bilar, telefonnummer/mobilnummer. Nästan allt etc.

Jag tror GDPRWarrior inte har något på att förklara att det här är en skyndsam process och begära en handläggning därefter.

Det jag dock är orolig över är att EU-domstolen inte gör ett brett tolkande, då kommer man behöva stämma Ratsit igen i ett mål, samma om tvister tillåts vara offentliga och massa annat.

Vad de än kommer fram till så kommer det gälla alla såna här tjänster. Hur brett förhandsavgörandet kommer kommer vara tillämpligt när det gäller sorten av information är dock osäkert.
Citera
2024-03-10, 23:29
Medlem
Citat:

Eller starta ett politiskt parti. "Integritetspartiet", som utlovar medborgare integritet och optimal sekretess. Parti-logga: bild på Nils Funckes ansikte med en anti-symbol ovanpå. Skulle lätt rösta. Det eller flytta härifrån och starta ett liv i ett ordentligt land som inte hänger ut sina medborgare.
Citera
2024-03-11, 19:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
De är väl insatta. Sitter dessutom en svensk domare i EU-domstolen.

Så den svenske domaren kommer sitta och visa alla andra domarna Ratsit och all info som finns eller?
Citera
2024-03-11, 19:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Så den svenske domaren kommer sitta och visa alla andra domarna Ratsit och all info som finns eller?
Jag tror du har missförstått vad det här handlar om. Deras uppgift är att svara på tingsrättens frågor i ett förhandsavgörande.
Citera
2024-03-11, 19:37
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag tror du har missförstått vad det här handlar om. Deras uppgift är att svara på tingsrättens frågor i ett förhandsavgörande.

Jag skojade, du nämnde att det var en svensk domare, tänkte om de skulle ha några mer diskussioner.
Om det bara handlar om frågorna i förhandsavgörandet spelar det ju ingen roll om domaren är svensk.
Citera
2024-03-11, 20:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag skojade, du nämnde att det var en svensk domare, tänkte om de skulle ha några mer diskussioner.
Om det bara handlar om frågorna i förhandsavgörandet spelar det ju ingen roll om domaren är svensk.
Ah, okej. Ledsen, det har inte varit så mycket humor i den här tråden hittills, så jag läste det du skrev som allvarligt menat. Mitt missförstånd.
Citera
2024-03-12, 13:38
Medlem
Som tur är verkar regeringen ha börjat inse problematiken med sidor som publicerar personuppgifter. Det pågår just nu en utredning huruvida man bör förbjuda sidor som publicerar lagöverträdelser såväl som adresser.

Skulle dock tro att de känner sig hotade av EU-domstolen även om det inte framgår. De inser nog att om de inte själva tar itu med det på riksnivå så kommer EU-domstolen vidta återgärder förr eller senare.

https://www.regeringen.se/contentassets/7bad0e9094234e33954483f8c31c2edc/ett-forstarkt-skydd-for-personuppgifter-pa-tryck--och-yttrandefrihetsomradet-dir-2023145/
Citera
2024-03-12, 21:58
Medlem
Här har vi en förhandsavgörande från EU-domstolen som inkom nyligen angående utlämnande av brottmålsdomar: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:62022CJ0740&qid=1395932669976

Endemol Shine Finland Oy begär ut handlingar från domstol gällande brottsmål för en person i ett rekryteringsprocess hos dem. Begäran blir nekad vilket leder till att ett förhandsavörande begärs av Östra Finlands hovrätt 30 november, 2022 vilket inkommer till EU-domstolen 2 december.

Frågorna:
Citat:
Den hänskjutande domstolen vill få klarhet i huruvida artiklarna 2.1 och 4 led 2 i dataskyddsförordningen ska tolkas så, att muntligt utlämnande av uppgifter om eventuella fällande domar i pågående eller avslutade brottmål mot en fysisk person utgör behandling av personuppgifter i den mening som avses i förordningen.

Citat:
24 Mot denna bakgrund beslutade Östra Finlands hovrätt (Finland) att vilandeförklara målet och ställa följande frågor till EU-domstolen:

”1) Utgör en muntlig överföring av personuppgifter en behandling av personuppgifter i den mening som avses i artikel 2.1 jämförd med artikel 4 led 2 i [dataskyddsförordningen]?

2) Kan allmänhetens rätt att få tillgång till allmänna handlingar jämkas samman med rätten till skydd av personuppgifter i enlighet med artikel 86 i [dataskyddsförordningen] genom att ge obegränsad tillgång till uppgifter om fällande domar i brottmål samt överträdelser som rör en fysisk person från en domstols personregister, när syftet med begäran är att uppgifterna ska överföras till sökanden muntligen?

3) Har det betydelse för svaret på fråga 2 om sökanden är ett bolag eller en privatperson?”

Beslut:
Citat:
Mot denna bakgrund beslutar domstolen (sjätte avdelningen) följande:

1) Artiklarna 2.1 och 4 led 2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning)

ska tolkas så,

att muntligt utlämnande av uppgifter om eventuella fällande domar i pågående eller avslutade brottmål mot en fysisk person utgör behandling av personuppgifter i den mening som avses i artikel 4 led 2 i förordningen, och denna behandling omfattas av denna förordnings materiella tillämpningsområde när dessa uppgifter ingår i eller kommer att ingå i ett register.

2) Bestämmelserna i förordning 2016/679, bland annat artiklarna 6.1 e och 10 däri,

ska tolkas så,

att de utgör hinder för att uppgifter om fällande domar i brottmål mot en fysisk person i ett register som förs av en domstol lämnas ut muntligen till vilken person som helst för att säkerställa allmänhetens tillgång till allmänna handlingar, utan att den person som begär utlämnandet behöver visa att personen har ett särskilt intresse av att erhålla dessa uppgifter. Det saknar härvidlag betydelse huruvida personen är ett bolag eller en privatperson.
Senast redigerad av Coronana 2024-03-12 kl. 22:08.
Citera
2024-03-12, 22:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Här har vi en förhandsavgörande från EU-domstolen som inkom nyligen angående utlämnande av brottmålsdomar: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:62022CJ0740&qid=1395932669976

Endemol Shine Finland Oy begär ut handlingar från domstol gällande brottsmål för en person i ett rekryteringsprocess hos dem. Begäran blir nekad vilket leder till att ett förhandsavörande begärs av Östra Finlands hovrätt 30 november, 2022 vilket inkommer till EU-domstolen 2 december.

Frågorna:

Beslut:
Tackar för detta!

Svaret på frågorna 2 och 3 är intressant:
"Bestämmelserna i förordning 2016/679, bland annat artiklarna 6.1 e och 10 däri, ska tolkas så, att de utgör hinder för att uppgifter om fällande domar i brottmål mot en fysisk person i ett register som förs av en domstol lämnas ut muntligen till vilken person som helst för att säkerställa allmänhetens tillgång till allmänna handlingar, utan att den person som begär utlämnandet behöver visa att personen har ett särskilt intresse av att erhålla dessa uppgifter. Det saknar härvidlag betydelse huruvida personen är ett bolag eller en privatperson."
(Förordning 2016/679 är alltså GDPR.)

Det är alltså i mina ögon ganska tydligt att GDPR i sig inte tillåter det som sajterna sysslar med. Då återstår egentligen bara frågan om Sverige får göra ett så stort undantag som de gjort. Med tanke på hur domstolen uttryckt sig här angående syftet "att säkerställa allmänhetens tillgång till allmänna handlingar," så skulle jag gissa på nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in