Citat:
Ursprungligen postat av
knaz_mongo
Men vafan. Man ska alltså inte få lämna ut uppgifter om domar (utan särskilt intresse/behov, typ registerutdrag för skolor/dagis osv i svensk kontext?) i Finland enligt EU-domstolen, men i Sverige pågår alltså en tvist om huruvida man får ha privata register över dessa uppgifter. Har jag missuppfattat allt eller? I och med det här förhandsavgörandet av det finska fallet borde det väl vara klappat och klart redan?
EDIT: Privatägda och öppna register för alla som betalar.
Att GDPR per se förbjuder den sortens utlämningar från domstolarna verkar ganska färdigställt.
Men det handlade just om vad myndigheterna får lämna ut, inte vad privata aktörer får lämna ut. Så tolkar man det strikt så har det ingen direkt effekt på databaserna (jag tror dock att det är en alldeles för strikt tolkning, se vad jag skrev ovan). Men det kan inte uteslutas att en domstol skulle tolka det så.
Sen handlar Attunda tingsrätt frågor till EU-domstolen också om i vilken utsträckning undantag får göras från GDPR. Att GDPR förbjuder något per se betyder inte nödvändigtvis att en medlemsstat inte kan införa undantag från det förbudet.
Så jag skulle inte säga att frågan är helt avgjord, men det är definitivt en indikation och ett steg i rätt riktning.