Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 21:35
  #865
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Struntprat naturligtvis, annars skulle vi ju ha dödsstraff. Samhället skyddas inte om en person som mördat en människa men i övrigt spenderar hela sitt liv som laglydig skötsam medborgare låses in. Skadan är ju redan skedd, och att minska antalet medborgare med 1 (en person vars uppehälle man dessutom måste bekosta under den tid denne är inlåst) är en förlust. Man låser trots det in mördare, även i övrigt skötsamma sådana, för att mord är fel och måste bestraffas. Men när straffet är över är det ju över. Om en mördare kommer ut, om hans straff är fullföljt, är han ju en vanlig människa igen.

Inte i mina ögon. I min värld är han en mördare som ska straffas för sina brott.
Har man begått flera mord så ser jag inte dödsstraff som uteslutet.
Man blir av med skräpet och kostnaden är låg.
Citera
2024-03-18, 00:40
  #866
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Inte i mina ögon. I min värld är han en mördare som ska straffas för sina brott.
Har man begått flera mord så ser jag inte dödsstraff som uteslutet.
Man blir av med skräpet och kostnaden är låg.
Men han har ju straffats för sina brott. Om du vill göra mer än så är du en person som tar lagen i egna händer, dvs. du är ju själv en brottsling. Eller så kanske du menar att det lagliga straffet borde vara hårdare; javisst, kanske det, men i så fall får du ju försöka ändra lagen på lagligt sätt. Bli politiker.
Citera
2024-03-18, 10:32
  #867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men han har ju straffats för sina brott. Om du vill göra mer än så är du en person som tar lagen i egna händer, dvs. du är ju själv en brottsling. Eller så kanske du menar att det lagliga straffet borde vara hårdare; javisst, kanske det, men i så fall får du ju försöka ändra lagen på lagligt sätt. Bli politiker.
Rätt och bra talat, ofta är de som vill ta lagen i egna händer vid närmare kontroll inte själva helt klanderfria. Vill man skärpa straffen, så skall det självfallet ske genom opinionsbildning.
Citera
2024-03-18, 10:49
  #868
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Mord gallras efter 10år, men varför skulle ha flexa med belastningsregister ens en gång?
Okey-det kanske inte behövs-han borde givetvis få tillbaks kommunchefsjobbet.
Citera
2024-03-18, 10:50
  #869
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Okey-det kanske inte behövs-han borde givetvis få tillbaks kommunchefsjobbet.

Nej. Mördare ska inte få inneha höga tjänster, speciellt inte sådana som finansieras med skattepengar.
Citera
2024-03-18, 18:20
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Mördare ska inte få inneha höga tjänster, speciellt inte sådana som finansieras med skattepengar.

Håller med. En mördare ska aldrig få känna sig fri.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback