2010-09-05, 21:39
  #265
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Vi får hoppas att det ser annorlunda ut idag när det döms till rättspsykiatrisk vård. Länge, länge har det ansetts att det bara var att spela lite tokig så fick man vård som "straff" Efter lämplig tid blev man frisk och utsläppt igen. (Hoppas regelverket ser annorlunda ut i dagsläget.)
Om det är sant att K-E E vid tiden hade ett förhållande med psykiatrikern på kliniken är det ju inte osannolikt att tiden för internering blev extra kort. I allmänhetens och de anhörigas ögon kan man givetvis inte tycka att han fått ett straff som står i paritet med brottet. Det är rent kränkade för offret och de anhöriga.

Var det rätt att han fick sparken?
Ja, det tycker jag. Han har valt en tjänst i offentligheten. Att även vara ett ansikte för Lindesbergs kommun. Om man vet att man inte har ett klanderfritt förflutet måste man ju inse att en sån här mörk hemlighet kan avslöjas. Han måste ha ett enormt självförtroende.

Vem vill ha en kvinnomördare till chef? Vem kan känna förtroende och respekt för en sådan person? Så här i valtider, vem skulle exempelvis vilja ha en statsminister, justitieminister, finansminister etc. som har en sån bakgrund? Vi har väl inte glömt hur det var vid sammansättningen av ministrar, då kulturministern fick avgå för att hon inte betalt tv-licensen. Att ha ett mord i bagaget är väl ändå i en klass för sig.

Att det hänt för länge sedan? Mentalt preskriberas vissa saker aldrig.!
Han har formellt inte fått sparken. Han är tjänstledig med lön, s.k. "time-out" som det heter i den nya tidens språkordning. Mod borde ändra rubriken eftersom den är felaktig.
Citera
2010-09-05, 21:43
  #266
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nu vet jag inte vilken diagnos han fick - men en psykos behöver inte kräva flerårig vård till exempel, utan där kan det räcka med kortare vårdtid.
Vårdtiden säger alltså ingenting om hans psykiska status vid tiden för brottet.
Trams och flum, hade han haft en psykos borde han rimligen ha erkänt när kan kommit till sans.
Han körde en Alm, och ljög och bedrog.
Väldigt förslaget.
Citera
2010-09-05, 21:43
  #267
Medlem
Skodegs avatar
Ni som tycker att det är rätt att han hängs ut borde ställa er denna fråga:

Är det så viktigt att straffa denna människa att det underminerar det faktum att man dessutom riskerar att förstöra livet för hans barn, hans nuvarande fru och alla andra oskyldiga i hans närhet som hängs ut i samma veva som inte på något sätt varit delaktiga i det fruktansvärda brott han begick för 25 år sedan? Lär er prioritera, det finns saker som är viktigare än att straffa de som bör straffas.

Ni är fan inte mycket bättre än honom då ni likväl som honom berövar oskyldiga.
__________________
Senast redigerad av Skodeg 2010-09-05 kl. 21:49.
Citera
2010-09-05, 21:49
  #268
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Ni som tycker att det är rätt att han hängs ut borde ställa er denna fråga:

Är det så viktigt att straffa denna människa att det underminerar det faktum att man dessutom riskerar att förstöra livet för hans barn, hans nuvarande fru och alla andra oskyldiga i hans närhet som hängs ut i samma veva som inte på något sätt varit delaktiga i det fruktansvärda brott han begick för 25 år sedan? Lär er prioritera, det finns saker som är viktigare än att straffa de som bör straffas.


Ni är fan inte mycket bättre än honom då ni likväl som honom berövar oskyldiga.

Det är väl ändå han själv, som har åstadkommit detta?
Citera
2010-09-05, 21:49
  #269
Medlem
Nu finns dagens Aftonbladetartikel på nätet. Det går även bra att rösta ja eller nej på frågan om en dömd mördare kunna bli chef inom kommunen?

Se http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab
Citera
2010-09-05, 21:50
  #270
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Det är väl ändå han själv, som har åstadkommit detta?

Så hans barn ska straffas för något han åstadkommit innan de ens var födda?
Citera
2010-09-05, 21:55
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardemon
Jag vet inte hur du tolkar artiklen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab men jag tycker faktiskt att AB gör en rätt bra artikel här, den är ju rätt kritisk till honom och låter även en av Carinas anhörig komma till tals.

Jag tror att anledningen till din feltolkning är att du har ett hat till AB och media skulle jag tro.

Tror det gör man i kyrkan och du vet absolut ingenting om jag älskar eller hatar media. Att du sedan tycker att Aftonbladet gör en rätt bra artikel säger mer om dig än om mig.
Citera
2010-09-05, 21:58
  #272
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Så hans barn ska straffas för något han åstadkommit innan de ens var födda?
Ditt resonemang saknar logik, det är han som drabbas och får ta konsekvenserna, att hans barn skäms över honom, tja? vad ska vi göra åt det.

Det är sunt och bra att han röks fram och får löpa gatlopp.
Citera
2010-09-05, 21:59
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Så hans barn ska straffas för något han åstadkommit innan de ens var födda?

dom kör med arvsstraff här på fb, länge sen jag läste så många idiotiska inlägg i en o samma tråd faktiskt, brukar ju altid vara ngn dåre men så här många?? Många i den här tråden som troligen behöver samma vård som den tråden handlar om fick...

han visst en mellan som också är i starkt behov
Citera
2010-09-05, 22:05
  #274
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Ni som tycker att det är rätt att han hängs ut borde ställa er denna fråga:

Är det så viktigt att straffa denna människa att det underminerar det faktum att man dessutom riskerar att förstöra livet för hans barn, hans nuvarande fru och alla andra oskyldiga i hans närhet som hängs ut i samma veva som inte på något sätt varit delaktiga i det fruktansvärda brott han begick för 25 år sedan?

Ni är fan inte mycket bättre än honom då ni likväl som honom berövar oskyldiga.

Den ende som är ansvarig för allt detta är mördaren själv. Han - och ingen annan - bär ansvaret för de konsekvenser som kan drabba hans omgivning. Det är han som har gjort barnen till ofrivilliga medspelare i hans livslögn. Jag lider med barnen, men på sikt tror jag att de också kommer att vara väldigt tacksamma för avslöjandet. Nu vet de vad deras pappa är för slags människa, vad som egentligen hände deras farmor och att de har en halvbror någonstans i landet. Jag kan bara hoppas att de får allt stöd och hjälp under denna jobbiga process och att de till sist går styrkta ur detta. Den nuvarande hustruns känslor ger jag däremot inte ett vitten för - vad jag förstår har hon, till skillnad från barnen, gått in i detta med öppna ögon.
Citera
2010-09-05, 22:06
  #275
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
OK. Accepterar din ursäkt med viss tvekan. Jag har faktiskt jobbat med att försöka hjälpa kriminella tillbaka till samhället i många år och tycker, att du borde läst ordentligt innan du svarade.
Har dock inte jobbat med samma klientel som du, utan vanliga småkriminella, missbrukande, misshandlande och stöldbenägna personer med ofta tragisk bakgrund och jag lovar dig - deras självförtroende är inte på topp.
Ja, jag borde ha läst ordentligt - och ber återigen om ursäkt.

Innan jag gick över till den högre säkerhet arbetade jag en period på häkte och senare en period på anstalt med lägre säkerhet = fler av det klientel du mött, och där är min erfarenhet samma som din, att de som kommer från rena missbrukarkretsar och/eller tillhör de småkriminella (om än notoriskt återkommande) har en annan attityd och ger ett annat intryck.
Citera
2010-09-05, 22:06
  #276
Bannlyst
Varför tycker man inte att det är bra att kriminella rehabiliteras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in